Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College
Min baggrund Læreruddannet 2002 Cand. pæd Fagforfatter Udviklingsarbejder på skoler og læreruddannelsen Et didaktisk perspektiv på it og læringsmiljø: it er et funktionelt læremiddel Mål: Udvikle elevernes kompetencer i et moderne informationssamfund
Eksempler på projekter og undervisning Læsning og multimodalitet Ansigtsløs kommunikation Netværkskompetence It og læringsmiljø
Rollen som videnmedarbejder Kritisk og refleksiv iagttager Opsamle viden Dele den med skolen Sparringspartner
PISA 2011 Udfordring: Danske elever læser ikke elektroniske tekster godt nok! Hypotese: Læringen sker ikke af sig selv Løsninger: Direkte undervisning i informationskompetence – Søgning og læsning – Multimodal tekstanalyse – Kommunikationskritisk kompetence
Referencer: Bundsgaard, Jeppe et. al. (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal Bundsgaard, Jeppe og Lisbet Kühn: Danskfagets it-didaktik, Gyldendal 2007 Mejding, Jan (2011): PISA 2009, bind 3 – Læsning af elektroniske tekster, København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet Kress, Günther (2003): Literacy in the New Media Age, London: Routledge (blog m.m.) (interaktive assistenter) (udviklingsarbejde)