Projekt Professionsløftskole Sølystskolen 10.08.11 Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Advertisements

Center for Grundskoleforskning
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
v/ Tom Steffensen Lektor, UCSJ
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Faglig læsning på internettet Jeppe Bundsgaard Forfatter til Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007) sammen med Lisbet Kühn Kompetencer i dansk (Gyldendal.
Foredrag for Dansklærerforeningens seminariesektion
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
Reality-tv – konstrueret virkelighed
ER DET IKKE NOK, HVIS JEG KENDER OFFICE PAKKEN? Ann-Thérèse Arstorp Tobias Heiberg Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Specialepaneldebat 28. oktober 2010
Ungemiljø på Rosengårdskolen 13. februar 2011
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Blended Learning - en introduktion
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Dannelse og kompetencer
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Dansk på andre måder - hvordan integreres it funktionelt i danskundervisningen?
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Læring og digitalt billedarbejde
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
læse- skrivevanskeligheder
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
It i folkeskolens matematikundervisning
Digital dannelse i dansk
Projekt: Koncept til formidling
IT i undervisningen interaktive assistenter
Præsentationens transcript:

Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College

Min baggrund Læreruddannet 2002 Cand. pæd Fagforfatter Udviklingsarbejder på skoler og læreruddannelsen Et didaktisk perspektiv på it og læringsmiljø: it er et funktionelt læremiddel Mål: Udvikle elevernes kompetencer i et moderne informationssamfund

Eksempler på projekter og undervisning Læsning og multimodalitet Ansigtsløs kommunikation Netværkskompetence It og læringsmiljø

Rollen som videnmedarbejder Kritisk og refleksiv iagttager Opsamle viden Dele den med skolen Sparringspartner

PISA 2011 Udfordring: Danske elever læser ikke elektroniske tekster godt nok! Hypotese: Læringen sker ikke af sig selv Løsninger: Direkte undervisning i informationskompetence – Søgning og læsning – Multimodal tekstanalyse – Kommunikationskritisk kompetence

Referencer: Bundsgaard, Jeppe et. al. (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal Bundsgaard, Jeppe og Lisbet Kühn: Danskfagets it-didaktik, Gyldendal 2007 Mejding, Jan (2011): PISA 2009, bind 3 – Læsning af elektroniske tekster, København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet Kress, Günther (2003): Literacy in the New Media Age, London: Routledge (blog m.m.) (interaktive assistenter) (udviklingsarbejde)