OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF +45 38 16 80 90 – WWW.OPERATE.DK Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Stakeholderanalyse – Patientforeningernes direktører
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Manuelle målstyrings-tavler
Arbejdspladsudvikling
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Læringsmål Kendskab til:
Ud over rampen – hvordan?
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Status på danske patientforeninger
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Konsensusprocessen.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Kommunikation i Faaborg-Midtfyn Kommune
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hold Fast: EUD Temadag
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Refleksioner og opsamling ift. i går
Den kommunale ledelses håndtering
1 Velkommen. 2 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vores kirke  Menighedsrådet i dag.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Læringskultur og elevinddragelse
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Politisk kommunikation – Lokalforeninger og kommunerne
Lederkonferencen 9. juni 2010
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
OPERATE A/S - SLOTSGADE 2 – 2200 KØBENBHAVN N – TLF – | Indsæt Titel og dato Kommunikative udfordringer i.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Engagement og vinderkultur i en omstillingsproces Lilian Mogensen, direktør for Kundeservice og HR Tryk Alt+F8 og Afspil auto_open for at vise værktøjslinien.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
Forandringer i kommunerne
Interessentanalyse Aktører Skal involveres efterhånden
Hvordan får jeg indflydelse?
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013

Blankt sort layout | SIDE 2 De fire udfordringer Kommunikation Borgere Kommunikation Medarbejdere Dialog Borgere Dialog Medarbejdere Dialog Kommunikation Borgere

Blankt sort layout | SIDE 3 De fire udfordringer Opbakning og legitimitet Accept og forståelse Deltagelse i opgaveløsning Idéer og engagement Medarbejdere Dialog Kommunikation Borgere

1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Adfærdsændringer kræver dialog Viden Holdning Adfærd Mere dialog

1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Hvorfor arbejde med forandringer? Skepsis mod idéer, man ikke selv har opfundet. Ingen kan lide at blive mindre kloge. Reduceret kompetence Læring Aflæring Tid Effektivitet Kilde: Gilmore

Blankt sort layout Forandringer kræver ledelse – ikke bare ændringer IBM, Make Change Work, 2008

Blankt sort layout Forandringer kræver ledelse – ikke bare ændringer IBM, Make Change Work, 2008

Blankt sort layout -Hay Group studie viser, at den direkte chefs kommunikation skaber fire gange mere opbakning end stormøder og ni gange mere end en artikel i et nyhedsbrev. -Nyere undersøgelser peger på, at intranet er favoritkanal til at høre om faktiske ændringer og strategi fra topledelsen -Få forandringsagenter kan skabe store forandringer Hvad viser forskningen?

Blankt sort layout | SIDE 9 Lederskab og følgeskab

1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Politisk kommunikation Fire typer af argumenter Økonomi ”Vi har ikke råd” Jura ”Det er ulovligt” Moral ”Det er ikke rimeligt” Faglighed ”Det virker ikke” Mest i dag

Blankt layout Hvordan kommunikeres forandringer?

Blankt sort layout Attention span for skriftlig ledelsesinformation 3 minutter!

Blankt sort layout Personerne spiller vigtig rolle

Blankt sort layout | SIDE 14

Blankt sort layout Mål med dialog Nye idéer Kommentarer til konkrete forslag Prioritering mellem forslag Engagement Legitimitet Information

1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Niveauer af indflydelse

1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Valg af metoder

Blankt sort layout Metoder til dialog 1 Møder Elektronisk panel (og andre kvantitative metoder) Fokusgrupper og kvalitative interviews Digital dialog Konkurrence Dilemmaspil

Blankt sort layout Metoder til dialog 2 Brugerinddragelse Arbejdsgrupper Topmøder / konferencer / værksteder ”Domstol” / ”Jury” Afstemninger Prioriteringsspil

1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Sådan gør du

Blankt sort layout Hvad går ofte galt? Uklart debatrum For store forventninger Manglende interessentinddragelse Skævvridning Manglende opfølgning

Blankt sort layout | SIDE 22 Ti konkrete gode erfaringer -Rådhus-ledelsen ud på institutionerne -Vær eksplicit om debatrum – og manglende debatrum -Videointerviews med topledelsen -Sæt aktører i andres sted -Brug borgere og medarbejdere til at ramme hinanden -Brug pressen til at sætte rammen -Q&A’s – også på de ømme områder -Tilbagemeldinger på dialog -Visualisering/infographics -Brug ambassadører

Blankt sort layout Gentag jer selv – igen og igen

Fem huskeregler i forandringskommunikationen 1.Kommuniker fra start af – sørg for at det er jer der definerer fortællinger og myter 2.Prioriter det som I vil sige og gentag – I kan ikke få medarbejderne til at gøre 11 ting anderledes 3.Være konkret – brug eksempler og billeder 4.Fortæl om formål og konsekvens – giv den enkelte en mening og oversæt til direkte til hverdagen 5.Tal med folk, men brug andre kanaler – Understøt kommunikationen med papirer, web og andet