OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013
Blankt sort layout | SIDE 2 De fire udfordringer Kommunikation Borgere Kommunikation Medarbejdere Dialog Borgere Dialog Medarbejdere Dialog Kommunikation Borgere
Blankt sort layout | SIDE 3 De fire udfordringer Opbakning og legitimitet Accept og forståelse Deltagelse i opgaveløsning Idéer og engagement Medarbejdere Dialog Kommunikation Borgere
1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Adfærdsændringer kræver dialog Viden Holdning Adfærd Mere dialog
1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Hvorfor arbejde med forandringer? Skepsis mod idéer, man ikke selv har opfundet. Ingen kan lide at blive mindre kloge. Reduceret kompetence Læring Aflæring Tid Effektivitet Kilde: Gilmore
Blankt sort layout Forandringer kræver ledelse – ikke bare ændringer IBM, Make Change Work, 2008
Blankt sort layout Forandringer kræver ledelse – ikke bare ændringer IBM, Make Change Work, 2008
Blankt sort layout -Hay Group studie viser, at den direkte chefs kommunikation skaber fire gange mere opbakning end stormøder og ni gange mere end en artikel i et nyhedsbrev. -Nyere undersøgelser peger på, at intranet er favoritkanal til at høre om faktiske ændringer og strategi fra topledelsen -Få forandringsagenter kan skabe store forandringer Hvad viser forskningen?
Blankt sort layout | SIDE 9 Lederskab og følgeskab
1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Politisk kommunikation Fire typer af argumenter Økonomi ”Vi har ikke råd” Jura ”Det er ulovligt” Moral ”Det er ikke rimeligt” Faglighed ”Det virker ikke” Mest i dag
Blankt layout Hvordan kommunikeres forandringer?
Blankt sort layout Attention span for skriftlig ledelsesinformation 3 minutter!
Blankt sort layout Personerne spiller vigtig rolle
Blankt sort layout | SIDE 14
Blankt sort layout Mål med dialog Nye idéer Kommentarer til konkrete forslag Prioritering mellem forslag Engagement Legitimitet Information
1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Niveauer af indflydelse
1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Valg af metoder
Blankt sort layout Metoder til dialog 1 Møder Elektronisk panel (og andre kvantitative metoder) Fokusgrupper og kvalitative interviews Digital dialog Konkurrence Dilemmaspil
Blankt sort layout Metoder til dialog 2 Brugerinddragelse Arbejdsgrupper Topmøder / konferencer / værksteder ”Domstol” / ”Jury” Afstemninger Prioriteringsspil
1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Sådan gør du
Blankt sort layout Hvad går ofte galt? Uklart debatrum For store forventninger Manglende interessentinddragelse Skævvridning Manglende opfølgning
Blankt sort layout | SIDE 22 Ti konkrete gode erfaringer -Rådhus-ledelsen ud på institutionerne -Vær eksplicit om debatrum – og manglende debatrum -Videointerviews med topledelsen -Sæt aktører i andres sted -Brug borgere og medarbejdere til at ramme hinanden -Brug pressen til at sætte rammen -Q&A’s – også på de ømme områder -Tilbagemeldinger på dialog -Visualisering/infographics -Brug ambassadører
Blankt sort layout Gentag jer selv – igen og igen
Fem huskeregler i forandringskommunikationen 1.Kommuniker fra start af – sørg for at det er jer der definerer fortællinger og myter 2.Prioriter det som I vil sige og gentag – I kan ikke få medarbejderne til at gøre 11 ting anderledes 3.Være konkret – brug eksempler og billeder 4.Fortæl om formål og konsekvens – giv den enkelte en mening og oversæt til direkte til hverdagen 5.Tal med folk, men brug andre kanaler – Understøt kommunikationen med papirer, web og andet