Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Social Kapital – rig på relationer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
En grundlæggende introduktion
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
John.M.Nielsen Metode & Co.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Head Lean Netværks-gruppe.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Dataindsamling og kildebearbejdning
Ledelse og menneskesyn
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
IT og virksomheden Organisationsteori.
Virksomheder – Leavitt’s model
Chris Argyris f
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af medarbejdere
IS-Strategi.
Salg og service Dag 1.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Forstyrrelser og forskelle
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Ledelsesperspektiver
Empowerment og sundhed
Reservatet Kapitel 4: Systemperspektivet Erik Staunstrup
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Organisation og omverden
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
De 8 excellence-begreber
Personligheden og selvet
Vores projekt Om kreativitet.
Design af organisationen
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Den lærende organisation
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Reservatet Kapitel 2: Erkendelse og perspektiver Erik Staunstrup
Videnledelse i projekter
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Forstyrrelser og forskelle
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Ledere mellem profession, management og demokrati
Vision mission værdier handleplaner
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Værdier og jobområde Facility Management 2 dage AMU-mål
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Virksomhedens omverden
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup Generel Systemteori Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup

Grundregler for generel systemteori Generel systemteori består af: elementer, der har relationer til hinanden, og som har en grænse mod omverdenen elementerne er indbyrdes afhængige systemet har input og output

Åbent system Åbent system Processer Kultur Struktur Input: - Råvarer - Medarbejdere - Produktionsudstyr - Kapital Output: - Produkter - Services - Ydelser Organisation Åbent system

Koalitionsmodellen Koalitionsmodellen Processer Kultur Struktur Ledelse Långivere Konkurrenter Off. myndigheder Leverandører Kunder Medarbejdere Ejere Organisation Koalitionsmodellen

Åbent, miljøafhængigt system Processer Kultur Struktur Ledelse Långivere Konkurrenter Off. myndigheder Leverandører Kunder Medarbejdere Ejere Organisation Nærmiljø Fjernmiljø Lovgivning Uddannelsessystemer Politik Faglige organisationer Arbejdsgiver organisationer Græsrodsbevægelser Åbent, miljøafhængigt system

Bouldings Systemhierarki Niveau Karakteristik Eksempler 1. Framework systemer Klassifikation Indeks Kataloger 2. Clockwork systemer Cykliske Stabilitet Solsystem Ur 3. Kontrolsystemer Selvkontrol Feedback Termostat Autopilot 4. Åbne/Levende systemer Selvvedligeholdelse Gennemstrømning af materialer Celle Flod 5. Genetiske systemer Arbejdsdeling mellem celler Differentierede og gensidigt afhængige Planter 6. Animale systemer Mobilitet Selv-bevidsthed Højtudviklet nervesystem Specialiserede sansesystemer Hund Kat Elefant Hval 7. Mennesker (Psykiske systemer) Jeg-bevidsthed Kapacitet til at producere, absorbere og oversætte symboler Fornemmelse for tid Du Jeg 8. Sociale systemer Værdisystemer Meningsdannende Virksomheder Institutioner 9. Transcendentale systemer ”Uundgåelige uerkendeligheder” Metafysik Æstetik

Teorier om en virksomheds opdeling i delsystemer Struktur Personer Opgaver Teknologi Kultur Processer

Udviklingen af organisationsteorierne Selvorganisering Kreativitet Innovation Teorier om komplekse processer Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole År Starten af 1900-tallet 1930´erne 1950´erne 1980´erne 2000 Fig. 2.1: Udviklingen i organisationsteorierne Kilde: Delvis baseret på Mary Jo Hatch: Organization Theory, Oxford University Press, 1997 og Ralph D. Stacey: Strategic Management & Organisational Dynamics – The Challenge of Complexity, Prentice Hall, 2000

Styringsperspektiver Ydrestyring Virksomheden kan styres på baggrund af rationelle forklaringer på aktiviteter, der af nødvendighed må gennemføres for at organisationen kan overleve Indrestyring Virksomheden vil selv danne sig et billede af, hvordan den opfatter verden omkring sig og på den baggrund beslutter den hvorvidt og hvordan den så bør handle Begreberne ydrestyring og indrestyring er baseret på beskrivelser fra: Gorm Harste: Modernitet og organisation, forlaget Politisk Revy, 1997, kapitel 1 og Poul Poder Pedersen: En postmoderne nutid?, kapitel 26 i Heine Andersen og Lars Kaspersen (red): Klassisk og moderne samfundsteori, Hans Reitzels Forlag, 2003

Styringsperspektiver over tid Opfattelsen af styring i en organisation Organisationsteorierne fra slide 8 Kendetegn fremhævet i dette kapitel Ydrestyring/ Indrestyring Klassisk organisationsteori Fokus på struktur, arbejdsdeling, fordeling af myndighed og ansvar, effektivitet Der er generelle, rationelle forklaringer på årsager og virkninger, som en person/organisation må indrettes Efter Ydrestyring Human Relations teori Fokus på motivation, engagement og demokratisk Adfærd Mennesket skal motiveres af organisationen til selv at indgå i arbejdet med lyst og engagement Ydrestyring for at opnå Moderne organisationsteorier Ændringer i omgivelserne indvirker på organisationens virkemåde. Organisationen ses som et åbent, miljøafhængigt System Tilpasning til omgivelserne er en nødvendighed for overlevelse Ydrestyring af nødvendig Tilpasning Postmoderne organisationsteorier Omgivelserne fortolkes af organisationen selv, som derefter beslutter, hvorvidt den vil reagere. Organisationen ses som et lukket og åbent system Billedet af omgivelserne tegnes af personen/organisationen selv, som udgangspunkt for beslutning om handling/ikke handling Indrestyring ud fra egen Meningsdannelse Teorier om komplekse processer Selvorganisering ud fra kræfter der opstår inde i organisationen. Resultatet er kreativitet og innovation Udviklingen kan ikke forudsiges eller styres. Tilfældigheder påvirker i høj grad systemerne. Ydre- og indrestyring som rammer for selvorganisering

Jagten på sandheden Den verden, vi oplever, er skabt oppe i vores hjerne. Det er et resultat af kemiske processer, der foregår inde i vores hjerne. En af menneskehjernens meget komplicerede opgaver er, at skabe en virkelighedsoplevelse på baggrund af den information, den kan skaffe via sanseinformationerne. Hvis vi er flere mennesker, der ser på den samme røde bil, så ville vi alle være enige om, hvad det er vi ser, men den uhyggelige sandhed er, at ingen af os reelt ville vide, hvad det var vi så! Det eneste vi ville have inde i vores bevidsthed, er hjernens analyse og fortolkning af en relativt begrænset mængde information. Langt størstedelen af det vi oplever som mennesker, er noget hjernen har digtet sig frem til. Virkeligheden er for os mennesker for evigt fuldstændig ukendt. Hjerneforsker Peter Lund Madsen: Jagten på sandheden, foredrag ifbm. tildelingen af Rosenkjær prisen 2006 www.dr.dk/P1/rosenkjaer/Peter+Lund+Madsen/20060320130859.htm februar 2007

Moderne og postmoderne teorier Moderne organisationsteorier De moderne organisationsteorier baserer sig på opfattelsen af organisationen som et åbent, miljøafhængigt system. Det indebærer at organisationen gennemstrømmes af ressourcer. Dvs. at der ud fra et input skabes et output. Yderligere påvirkes organisationen af ændringer i omgivelserne, og der sker automatisk en tilpasning af organisationen ud fra nødvendigheden i at overleve. Mennesker og organisationer tilpasser deres adfærd ud fra ydrestyring. Postmoderne organisationsteorier De postmoderne organisationsteorier opfatter psykiske og sociale systemer som lukkede systemer, der selv kan vælge at åbne sig mod omverdenen. Mennesker og organisationer er selvskabende, dvs. at de af sig selv er i stand til at skabe mening ud fra de informationer, som de selv har valgt. Det er på baggrund af denne selvskabelse at mennesker og organisationer handler i forhold til deres omverden. Mennesker og organisationer drives dermed af indrestyring.