Obligatorisk selvvalgt opgave

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Uddannelsesvejledning Musik & Teaterefterskolen 14/15
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Studieretningsprojektet (SRP)
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
Forældremøde 9. klasse Vejledningsaktiviteter Uddannelsesaften
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.

Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
MUNDTLIGT krav – form – indhold
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
UGE PLAN Mandag 07/10 Tirsdag 08/10 Onsdag 09/10 Torsdag 10/10
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Generel introduktion til EC
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Obligatorisk selvvalgt opgave
Det Internationale Område
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
OSO.
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Obligatorisk selvvalgt opgave
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Masterplan for Uddannelse og Job
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Studieretningsprojektet
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Obligatorisk Selvvalgt Opgave
&.
Præsentationens transcript:

Obligatorisk selvvalgt opgave OSO Obligatorisk selvvalgt opgave

Målbeskrivelse for OSO Afklaring og refleksion over uddannelsesforløb Træning i selvstædigt arbejde og projektarbejdsformen Kendskab til erhverv (praktik) Tydelighed i formidling af viden

Elementer i OSO : Processen Praktikken Dokumentation/synliggørelse af praktikken – fx konkret produkt, interview el. lign. Synopsis Fremlæggelsen Vejledning hos vejleder på elevens initiativ. Selvstændigt arbejde

Tidsplan : Uge 50, d. 9/12: Deadline for at have fundet praktiksted er den 9. december. Her skal din kontaktlærer have fået praktiksedlen tilbage i underskrevet tilstand. Uge 50, d. 11/12: Fællesmøde kl. 13.30. Orientering til alle elever om OSO-forløbet samt krav til synopsis og fremlæggelse. Uge 2, d. 5/1: Workshops i interviewteknik, fremlæggelsesteknik + individuel forberedelse til praktikken. Uge 2, d. 6-8/1: Praktik Uge 2, d. 9/1: Forberede fremlæggelse og skrive synopsis. Mindst 1 vejledningssamtale i løbet af fredagen eller den efterfølgende mandag. (elevens initiativ) Uge 3 d.12/1: Forberede fremlæggelse og skrive synopsis. Synopsisaflevering til kontaktlærer kl. 14.30. Uge 3 d. 13/1 Fremlæggelser kl. 8.30 – 15.30.

Faser i arbejdet : Lav arbejdsplan, træf aftaler/interviews og skriv synopsis Udarbejd arbejdsspørgsmål Indsamling af oplysninger Bearbejdning af viden og indtryk – herunder dokumentation fra praktikken Klargøre fremlæggelse ud fra indsamlet viden Gennemprøvning af fremlæggelse

Relevant viden og information Uddannelsesvej Hvad laver man, når man er uddannet til X? Hvad indebærer jobbet i praksis? Fordele og ulemper ved jobbet? Egne personlige udfordringer i forbindelse med uddannelsesvej og jobbet Indsaml selv viden via praktikken, nettet, besøg og interview

Synopsen skal indeholde : Ca. 1 side med : Dit navn Præsentation af job Uddannelsesplan Fremlæggelsesform + disposition for fremlæggelse Plan for dokumentation/synliggørelse af praktikforløbet (eks produkt, interview el. lign.) Synopsen skal afleveres til din vejleder senest d. 12. januar. Kl 14:30

Praktikken Praktikforløbet skal indgå som en del af fremlæggelsen i form af eksempelvis: et konkret produkt et interview Give et konkret eksempel på en arbejdsopgave på jobbet og løsning af denne. billeder kan fx indgå som skuespil, fremvisning af produkt med procesbilleder

Fremlæggelsen Skal vare 10-20 min. 10A + 10G: tirsdag den 13. jan Praktikken skal indgå som en del af fremlæggelsen Frit valg omkring hjælpemidler til fremlæggelsen Fremlæggelsen har til formål at modtageren (klassen + lærere) får en forståelse af jobbet og hvad det indebærer.

Vurdering : Proces (planlægning, disponering af tid, selvstændighed) Fremlæggelse (formidling af viden, faglighed, kreativitet)