Patient overgange Charlotte Barfod

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Lov om patientsikkerhed Legale aspekter
Den Danske Kvalitetsmodel
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Screening – fremtidige udfordringer inden for tarmkræft
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Fra idé til virkelighed - en metode til udvikling af nationale, tværfaglige, evidensbaserede kliniske retningslinjer Ann-Birgit Guldager Nonboe klinisk.
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Patient får ved en fejl indgivet koncentreret kaliumklorid
Patientsikkerhed
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Sygeplejerske Lone Woelders
EPM – For og imod eller hvad? Han et al., Beccaro et al. Aase Einfeldt, Malene Hjelm-Svennesen, Christian Koerner, Claus Balslev Nielsen.
Kliniske retningslinjer!
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Blodfortyndende medicin i for høj dosis Medicineringsfejl
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
En patient får forkert blod
Nyt om (kirurgisk) behandling af Lungekræft.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
1 Temamøde om forskning, Mikrobiologisk Afdeling, 26. juni 2007 Hvad betyder antallet af positive flasker i et bloddyrkningssæt for patienterne? Kim O.
Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT,
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen 26. Maj 2009 Behandlingsretten set fra en kommunal synsvinkel v. direktør Jens Elmelund.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Akutte indlæggelser på de intern medicinske afdelinger i Danmark
Sygehus perspektiv Afgiftning og motivation af misbrugere.
Danske Lægesekretærer
Oplæg for Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Sikkert Patientflow Læringsseminar 1 Storyboard fra.
Hospitalernes spareplaner konsekvenser for den ældre medicinske patient specielt Udsigterne på kort og længere sigt for regionens ældreplan Hvad gør vi.
AG Christiansborg  Flere og flere lever i mange år med én eller flere kroniske sygdomme  Gå fra et system, indrettet til at behandle akutte.
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Oversygepl. Bente Fogh, Medicinsk Afdeling, RRA juni 2014 Ledelse på tværs,Medicinsk Afdeling Hvad ser vi? Tid til interventioner!
UDDANNELSE OG PROFESSION.
Omstillinger - mere end besparelser
Dorte Damgaard, Afdelingslæge PhD Neurologisk afdeling
Hvordan inddrages praksissektoren bedst, og hvorfor er det vigtigt? Patientsikkerhed i speciallægepraksis Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon.
Akutkonferencen marts 2009, Annette Gyldengren DE ALVORLIGT SYGE DE MINDRE SKADER ELLER SYGDOMME IKKE AKUTTE SKADER ELLER SYGDOMME.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
UTH i almen praksis Baggrund: Loven om patientsikkerhed 2010 Formål: Lære af fejl og risikosituationer og mindske risikoen for at de sker igen Rapporteres.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
December 2008 Centerchef, formand for BUP-DK Hanne Børner 1 Fremtidens børne- og ungdomspsykiatri 3. December 2008.
"Samspillet mellem akutmodtagelsen og sygehusets øvrige afdelinger"
Oplæg for Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Netværksdage for Sygehusbyggeri August 2017
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Charlotte Barfod, Ambulanceansvarlig overlæge
Præsentationens transcript:

Patient overgange Charlotte Barfod Når patienter overflyttes mellem hospitaler eller afdelinger, skal information om og ansvar for den konkrete patient følge med for at diagnostik, behandling og pleje kan fungere optimalt. Ligeledes skal en vigtig informationsstrøm varetages ved de mange interne overgangssituationer i en afdeling, f.eks. i forbindelse med vagtoverdragelse. Hvis der i disse situationer tabes væsentlig information, eller opstår uklarhed om hvem der har ansvaret for patienten, eller hvis organisationen, som overgangen finder sted i, ikke er gearet til at varetage denne overgang, er der risiko for nedsat effektivitet, kvalitetsbrist og patientskade. Man kan derfor antage at patientovergange hører blandt de potentielt mest risikofyldte procedurer inden for sundhedssektoren. Charlotte Barfod

Definition Situationer, i hvilke ansvaret for en patients diagnose, behandling og pleje overgår - helt eller delvist, midlertidigt eller permanent - fra en sundhedsperson til en anden.

Overgange Præhospitalt- Hospital Afdeling- afdeling

Overgange Internt i afdelingen Mellem hospitaler

Historie 1990 erne. Studier fra USA og Australien betydelig andel af patienterne udsat for fejl dødelig udgang. 2000 tema nummer BMJ og international konf om patientsikkerhed. Samme år på dagsordenen I DK ( Erik Jylling ) påstand 5000 pt døde årligt som følge af fejl. Pilot 9% af alle pt udsat for fejl, hvoraf 40% undgået. 2001 Dansk selskab for patientsikkerhed. 2006 Joint Commission on hospital Accreditation fandt at kommunikations fejl var årsag til 65% af alvorlige hændelser i 2006 Foreslog standardiseret tilgang til overleverings kommunikation inkl. mulighed for at stille og svare på spørgsmål

Risiko områder Information og kommunikation Ansvar Kontekst Teamet Kultur Organisatorisk Patientkompleksiteten

Information og kommunikation Ansigt til ansigt Mulighed for spørgsmål, feedback Vigtigste information gives først Planer/behandling iværksat tydeliggøres Skabelon for overgangen udarbejdes

Ansvar Ansvarsoverdragelsen tydeliggøres hvem hvornår

Kontekst Teamet Kultur Alle relevante tilstede Tydelig ledelse, hvis flere aktører Kultur Erkendelse at overgange er sårbare Undervisning i overgange

Kontekst Organisatorisk Passende tidsramme Undervisning af nyt personale Reducere antallet af forstyrrelser Tid til at gentage meddelelse Tilstrækkelige ressourcer Elektronisk påmindelse af prøveresultater Forventninger til overgangen afklares

Kontekst Patientkompleksitet Lille kompleksitet : skabelon OK Stor kompleksitet: skabelon ikke nødvendigvis hensigtsmæssig Stabilisering af pt før flytning ( STaR )

Issue: Volume 121(4) pgs. A13-A17,673-909 October 2014 Baseret Issue: Volume 121(4) pgs. A13-A17,673-909 October 2014

Hypotese Intraoperativ overlevering af anæstesier mellem anæstesi personale er associeret med postoperative komplikationer Med intraoperativ overlevering forstås overdragelse af ansvar og varetagelse af patient under anæstesi til andet anæstesipersonale. (mere end 40 min)

Artiklen Udgår fra Cleveland Clinic ( Ohio) Baseret på 138.932 optegnelser over voksne kirurgiske anæstesier (non cardiac) generel og/eller regional. Retrospektivt over 7 år (6/1 05 – 31/12 12) Associationen mellem antal af anæstesi overleveringer og risiko for komplikationer Risiko for komplikationer: en justeret sammenlagt/sammensat in-hospital mortalitet og major morbiditet baseret på multivariat logistisk regression.

Hvad artiklen finder Hver anæstesi overlevering øger risikoen for in hospital morbiditet eller mortalitet med 8% Dette er uafhængigt af om overlevering er mellem uddannet anæstesi speciallæge, kursist eller uddannet anæstesi sygeplejerske

Resultater 61% 21% 11% 5% 3%

Gennemløbstid: 10.234 minutter (7,11 døgn) Proces – patientforløb Gennemløbstid: 10.234 minutter (7,11 døgn) Akut modtagelse, triage & prøver/-undersøgelser Primær udredning og diagnostice-ring Videre ambulant udredning Medicinsk behandling og opfølgning Rehabilitering i sygehusregi Videre rehabilitering i kommunalt regi Procestid: 368 minutter (0,26 døgn) 38 minutter 24 minutter 29 minutter 82 minutter 35 minutter 160 minutter 3.456 minutter (2,4 døgn) 92 minutter 261 minutter 1.841 minutter (1,3 døgn) 4.216 minutter (2,9 døgn) Lean indebærer, at sagerne skal flyde gennem processerne med færrest mulige stop, ansvarsskift og tilbageløb Ofte er det en fordel at gå mod et styks produktion – ”gør en færdig ad gangen” For at skabe flow skal vi sikre, at der er den rigtige bemanding i forhold til de enkelte trin i værdistrømmen For at kunne sikre flow, er vi nødt til at synliggøre, hvordan det går – det sker på tavler ude i afdelingerne – der hvor vi arbejder

Ha, ha, ha … der er et kæmpestort hul nede i jeres ende af båden.