Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Fra innovation til projektudvikling
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Introduktion til vejledning i projektarbejde
Karl Henrik Flyums model
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Synopsis VIP3/2012.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Problemorienteret projektarbejde
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Studie rapport opbygning
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Mundtlig matematik eksamen
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Projektopgaven.
Skriveperiode (synopsis)
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Velkommen til Metode i DIO.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Infomøde om synteseopgaven
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Præsentationens transcript:

Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning

Dagsorden Feedback? Samarbejdskontrakter? Milepæle? Projektdesign Fra det initierende problem til problemformulering Problemformulering –Hvorfor? Hvordan? Krav til problemformulering –Opgave: problemformulering Blooms taksonomi Vejledere og projektarbejde –Typer Opgave: Projektdesign oplæg

Projektdesign Et projektdesign er en illustration der giver overblik over projektets mål, midler, produkter og status. Projektets mål: –Initierende problemer (praktiske og teoretiske problemer) –Problemformulering (foreløbige) –Projektafgrænsningen –Delmålsformuleringer (læringsmålerne) Projektets midler: –Projektplaner –Samarbejdsaftalerne –Projektets ressourcer –Anvendelse af teorier og metoder Projekts produkter: –Projektrapporten –Procesanalysen –Fremlæggelsen til evalueringen –Evt. konstruktioner/programmer Projekts status –Hvor er vi kommet til ? –Hvad mangler vi ?

Det Initierende Problem Hvordan påvirker miljøreguleringen danske virksomheder?

Søg efter Temaer! Hvordan påvirker miljøreguleringen danske virksomheders produktion? TEMAER SKAL DEFINERES

Søg efter konstateringer ! Hvordan påvirker miljøreguleringen danske virksomheder? FOR KONSTATERINGER SKAL DER VÆRE BELÆG

Søg efter spørgsmål ! Hvordan påvirker miljøreguleringen danske virksomheder? HVEM HAR INTERESSE I AT FÅ BESVARET SPØRGSMÅLET?

Søg efter relationer ! Hvordan påvirker miljøreguleringen danske virksomheder? HVORI BESTÅR RELATIONERNE?

Hvordan påvirker miljøreguleringen danske virksomheder? çEr det realistisk at analyse for alle virksomheder - eller skal vi vælge en branche. çEr det nødvendigt at gå tilbage i historien for at forstå den nuværende praksis. SKAL DET INITIERENDE PROBLEM PRÆCISERES YDERLIGERE? Søg efter de brede åbninger

En problemanalyse er den projektfase hvormed I bibringer: çrelevante definitioner, çbelæg for forudantagelser, çunderbygger problemets relevans, çsynliggør og præciserer relevante relationer, çog skaber et videnskabeligt afsæt til at afgrænse det initierende problem til en problemformulering. Hvad er en problemanalyse

Problemanalysefasens typiske indhold (Andersen, 1995): ç Redegørelsen for at problemet eksisterer: Hvem er det et problem for? ç Redegørelse for baggrunden og historien bag problemet: Hvorfor er det et problem? ç Redegørelse for interesseparter: Hvem er involveret og hvem har interesse i problemet? ç Årsager og konsekvenser af problemet: Hvilke andre problemstillinger er der i tilknytning til problemet. Problemanalysens indhold

1. Er logisk sammenhængende og afgrænset i tid, rum og sted. 2. Præciserer en konflikt, et potentiale eller et vidensbehov. 3. Er udtryk for en dybere forståelse og nuancering af den ide som projektet startede med. 4. Motiverer problembearbejdningen og viser hvilken retning projektet har efterfølgende. 5. Argumenterer for metode og teorivalg. (Inspireret af Rasmussen, 1995) Problemformuleringen:

çAt gruppemedlemmerne mener, at det er en interessant problemstilling at fordybe sig i med henblik på at komme tættere på en løsning. çAt problemanalysen har vist, at der er et behov for at få belyst problemstillingen yderligere. çAt der kan argumenteres for, at der er de tilstrækkelige ressourcer og et udviklings- potentiale i forhold til det valgte fokus. Problemformulering dannes ved:

Eksempel: Hvordan påvirker miljøreguleringen danske virksomheder?  Hvordan har de normative virkemidler i miljøreguleringen fra EU påvirket den danske elektronikbranche.

Opgave: Problemformulering 1. Skriv et forslag ned til gruppens initierede problem/emne for P1 2. Hvilke hovedtemaer, konstateringer, spørgsmål, relationer og åbninger indeholder denne formulering? 3. Hvilke spørgsmål stilles og hvem har interesse i at få svar på disse? 4. Hvordan kan I finde belæg for evt. konstateringer og afgrænsninger til at lukke for brede åbninger? 5. ”Nedbryd” det initierende problem i flere spørgsmål, hvilke undersøgelsesområder giver dette til jeres problemanalyse? 6. Overvej hvilke egne ”krav” I allerede nu har til jeres problemformulering.

Blooms Taksonomi 1.Viden Om detaljer Om metoder til bearbejdning af det specifikke Om det generelle og abstrakte inden for et område 2.Forståelse Oversættelse Fortolkning Ekstrapolation 3.Anvendelse

Blooms Taksonomi (2) 4.Analyse Af elementer Af relationer Af organiseringsprincipper 5.Syntese Frembringelse af en personlig kommunikation Opstilling af en plan eller forslag til en fremgangsmåde Udledning af et sætte abstrakte relationer 6.Vurdering På grundlag af indre kriterier På grundlag af eksterne kriterier

Vejledere og projektarbejde Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapporten Løsningsorienteret Produktorienteret (færdig konstruktion – færdig rapport)

Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger Vejledere og projektarbejde

Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug

Vejledere og projektarbejde Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan

Summemøde: Hvilken form for vejledning ønsker gruppen? Hvad gør I, hvis ikke den matcher jeres ønsker? Vejledere og projektarbejde

Opgave: Projektdesign oplæg (statusseminar forberedelse)

Opgave: Vejledere Samarbejdskontrakten Udarbejd et udkast til en samarbejdsaftale hvor I tager udgangs- punktet i vejledertypologien fra kurset, samt jeres egne erfaringer og forventninger. Elementer I kan overveje er: Hvilken type vejledning ønsker I? Hvorfor det? Ønsker I samme type vejledning i hele projektperioden? Hvornår skal der holdes møder? Vil I mødes med begge vejledere samtidigt eller hver for sig? Vil I anvende ordstyrer på møderne? Hvem skal det være? Hvilken rolle skal vejlederne have i forhold til jeres projektorganisation?