Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
WHO`s definition af selvmord
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Livets Ord April 2009 "Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer." (Mt 24,42).
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Tilsyn Aabenraa Friskole 2014
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Engelbert H – og den sidste chance
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Læring i et vejledningsperspektiv
Objektivitet findes ikke...mennesker gør. De næste 35 minutter... Baggrund Erfaringer….historier fra det virkelige liv Anbefalinger til jer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Velkommen.
1.
Tilgivelse.
Lidelsens problem (teodicé)
HVAD SIGER BIBLEN OM KVINDER SOM HANNE?. Hvem kan finde sig en dygtig hustru? For hun er langt mere værd end juveler.
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Lærings- og praksisfortælling
1. lektion: Danmark i verden
Om at spørge.
Sammenligningsspejle
Sådan bruger du præsentationen
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?) Beskrivelse / forløb: Hvordan (var de nærmere omstændigheder?) Forklaring / Forståelse: Hvorfor (skete det?) Eksempel: (HVAD?) Der døde en murer (HVORDAN?) Han skvattede ned fra et otte meter højt stillads. (HVORFOR?) Stilladsarbejderne havde sjusket med at sætte det op.

Hvad skal en dygtig interviewer kunne? Lytte (i stedet for at tale). Stille korte og klare (og flest åbne) spørgsmål. Skabe tillid (interviewpersonen skal være tryg) Have respekt for pausen Ikke forberede for mange spørgsmål Skabe kontakt og tilkendegive, at man lytter (Brug evt. papegøje-teknikken)

Interview-øvelse I skal dele jer op i grupper af tre: 1 interviewer 1 interview-person 1 referent / bevidner Interviewet skal handle om nogen eller noget, som har (haft) stor betydning for interview-personen. Det kan både være en begivenhed i personens liv, en ven, et familiemedlem eller en interesse eller noget helt femte.

Hvad vil vi gerne finde ud af? Udover at få fortalt en ”god historie” fra interviewpersonens liv, kan intervieweren f.eks. spørge ind til følgende ting: 1) Hvilke værdier er knyttet til denne begivenhed / denne person / denne interesse? 2) Hvorfor er disse værdier vigtige for dig? 3) Hvem deler du disse værdier med? Vi vil med andre ord gerne vide, hvad denne historie i virkeligheden handler om – og dermed, hvorfor den er betydningsfuld for interviewpersonen