Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Undervisningsplanlægning
Sigrid .
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Elevaktiverende undervisning
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Almen sTudieforberedelse - AT
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fjernundervisning er tæt på!
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Skriftlighed i biologi
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Digital skriftlig- og mundtlighed
God læring God undervisning
N YE ELEVTYPER – FOKUS PÅ TYDELIGHED, ANERKENDELSE OG STUDIEKOMPETENCE.
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Skrivning i de store formater
Årsplan – en kort en lang
Celle.
Værkstedsundervisning
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Sprogbaseret læring i naturfag
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Problembehandling - en matematisk kompetence Kursus arrangeret af UCC og Danmarks Lærerforening Krogerup Højskole, den
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer.
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
SSO - Større skriftlig opgave
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Sso på Fredericia gymnasium 2018/19
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag Erfaringer & ideer

Om udviklingsprojektet Ramme: FALS – fem personer i udviklingsteam Kursus i Nyborg 14.dec. med 55 deltagere Skolekurser Hæfter til elever og undervisere Hjemmeside: https://sites.google.com/site/skriftligsamf/materialer

Udviklingskursets indhold Effektiv retning, feedback og ny skriftlighed Digital eksamen Differentiering og ny skriftlighed Genrebevidsthed og progression via stilladsering

Hvordan lærer vi eleverne at besvare spørgsmålene til den skriftlige eksamen? – Specielt de elever, der har svært ved at knække ”skolekoden”!

Genrebevidsthed og progression via stilladsering Eleverne bliver (sandsynligvis) bedre til at skrive samfundsfag Differentiering – screening & øvelser Stilladsering - internaliserer redskaberne Genrebevidsthed trænes i daglig undervisning Afmystificering = tydelige forventninger via typeeksempler 1) Stilladsering kræver tydelige kvalitetskriterier, der gør det klart for eleven hvad der forventes. (ikke hemmelige kriterier!) 2) At arbejde med stilladsering er blevet nemmere, som fagkonsulenterne over årene har udarbejdet mere konkrete kvalitetskriterier. 3) Udviklingsarbejder skal gøre differentiering mulig i praksis (ellers umulig forberedelse) 4) Screening: Hvor ligger problemet? – faglig viden eller genrebevidsthed? ”Tænkeskrivning” er en screening, der tester om det er det faglige stof eller genrekravene, der volder eleven problemer. ”Træning af delelementer” træner forskellige enkelte dele af genren.

Progression i genrebevidsthed

Del og Helhed Man kan ikke lære, hvad der karakteriserer den enkelte del (genre), hvis ikke man ved, hvad der adskiller den fra helheden (de andre genre).

Den enkelte elevs genrebevidsthed De udviklede materialer skal støtte underviseren optimalt – give sikkerhed og trykhed

Struktur for øvelsesarkene For hvert spørgeord findes følgende øvelser: Grundlæggende træning Traditionel træning Afsluttende træning Træning med høj grad af stilladsering Ledesætninger Tænkeskrivningstræning Træning af delelementer Rygraden i øvelserne er ”Den grundlæggende træning”, ”Den traditionelle træning” og ”Den afsluttende træning”, hvor der foretages en gradvis opløsning af stilladseringen. Øvelserne ”Høj grad af stilladsering” og ”Ledesætninger” forsøger med to forskellige former for stilladsering at træne elever, der har svært ved genren, mens øvelsen ”Tænkeskrivning” er en screening, der tester om det er det faglige stof eller genrekravene, der volder eleven problemer. ”Træning af delelementer” træner forskellige enkelte dele af genren. Anlægges denne tankegang for øvelserne, skabes der en progression, og anvendes forskellige øvelser til forskellige elever, skabes der differentiering. +++ Ledesætninger er de sætninger der i høj grad definerer det enkelte fags diskurs, og er dermed sætninger, der leder elevens skrivning ind i de rette baner. (se s.34)

Eksempel 1: Opgave til basal genreforståelse Eleverne får udleveret et handout med korte beskrivelser af hvert af de taksonomiske niveauer & tre eksempler på opgavebesvarelser. Elevernes opgave består i at identificere, hvilket taksonomisk niveau besvarelserne er på.

Eksempel 2: Taksonomi- og genrebevidsthed II Side 16 I kompendiet

Eksempel 3: Angiv og dokumenter

Eksempel 4: Teorianvendelse

… hvordan gør vi? Progression: Genrebevidsthed internaliseres kontinuerligt! Klarhed: afgrænsede, stilladserende øvelser med opnåelige mål! Differentiering: hensyn til forskellige udgangspunkter! Evalueringen: fokuseret, konstruktivt og systematisk!