Lærings- og praksisfortælling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Advertisements

Lærings- og praksisfortælling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Positiv Adfærd i Læring og Samspil
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Sprogpakken Forældresamarbejde.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
Læreplaner i Højvangen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Folkeskolereform 2014.
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Den sproglige læreplan
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til opfølgningsdag
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Målrettet kommunikation
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Læring gennem registrering og indberetning
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
MOT’s virkemidler.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Rødkærsbro børnehaves værdigrundlag
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Lærings- og praksisfortælling Analyse og Refleksionsredskab Øvrige mål fra den pædagogiske læreplan. Lærings- og praksisfortælling Læreplanstema: Sprog Værdipolitik: Respekt for sig selv, respekt for andre, respekt for andres ting. Sociale kompetencer Vuggestuen: A (2.3) kommer glad springende ind på badeværelset hvor B (2.0) står stille kigger sig omkring. A spørger om B vil have en ”krammer”? B svarer nej og hendes ansigt og kropsprog viser utryghed. En voksen hører det og siger: ”Jeg vil gerne have en krammer” og A vender sig om og giver ham en. Et andet barn C (2.5) ser det og siger: ”Også mig!”. A vender sig om igen og nu står B imellem A og C og får en ”sandwichkrammer”. B viser stadig utryghed og kigger på den voksne, som sidder på en stol ved siden af. Den voksne tager om alle 3 børn, krammer dem og siger: ” Det er ok. - er det ikke dejligt?”. B´s utryghed forsvinder og hun viser med et smil, at det er rart alligevel. Barnets alsidige personlige udvikling Analyse og refleksion – hvad ser vi? (Fokus på personen B) Vi ser hvor dygtig B er til at kommunikerer. Med kun et ord og et tydeligt kropssprog, signalerer hun at situationen er utryg og hun får sagt fra. Den voksne er opmærksom på hendes non verbale sprog og støtter hende ved at indgå i krammene og sætte ord og handling på. Hvad skal vi fokusere på fremover? Vi skal fortsat arbejde på at udvide B´s ordforråd via leg med sproget, læse pegebøger og bruge Tegn til tale som et fælles sprog i gruppen Hvad har vi lært? B har lært: At hendes kommunikation blev forstået og hendes Nej respekteret At den voksne med ord og handling hjalp hende til at forstå hvad A´s hensigt var. Voksne: Hvor vigtigt det er at være opmærksomme på børnenes non verbale sprog og hvor vigtig det er at sætte ord på handling. At være en god rollemodel. Anvendelse I Analyse og refleksionsredskabet er praksis og læring de centrale elementer. Redskabet giver mulighed for at sætte fokus på konkrete mål fra de pædagogiske læreplaner. Redskabet er fleksibelt, således man kan vælge enten at udfylde punktet om mål først eller punktet lærings- og praksisfortælling. Forskellen er hvori man tager sit udgangspunkt. Det anbefales at prøve at tage udgangspunkt i sin lærings- og praksisfortælling, og først herefter vurdere hvilke mål der er tilstede, og hvorledes der er arbejdet med disse i den konkrete fortælling.