Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
”Intet” af Janne Teller
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Struktur: ”Quiz og byt”
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Hvad er ligheden mellem en blondine og Netto?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Engelbert H – og den sidste chance
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Verdens 7 underværker….
Videreudvikling af ide 2&2
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Introduktion til Access (Access, del 1)
Procesværktøjer.
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Et mærkeligt skib.
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Lærings- og praksisfortælling
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilm Et overblik.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
... til dig med rygsmerter - MODIC FORANDRINGER (tryk pil t.h. )
Komposition - modeller
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Levende billeder: Kortfilm
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Komposition - modeller
Titel – Forfatter - Årstal
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
Hvad er ligheden mellem en blondine og Netto?
Komposition - modeller
Dokumentation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk Gennemgang af relevante modeller i arbejdet med eventyr Læsning af ”Den kønne pige og de klare skåle”

Evnetyrforløb uge 43-48 Vi kommer de næste 6 uger til at arbejde med 5 forskellige eventyr inden for eventyrgenren. Forhåbentlig kommer I til at tilegne Jer redskaber til at genrebestemme, analysere og producere Jeres eget eventyr. Gerne ved hjælp af internetplatforme til fremstilling af animationsfilm, tegneserier el.lign. Undervejs vil vi også se på andre udtryksformer som fx film og teater.

Eventyrtyper og genretræk Start og slutning - Hvordan starter og slutter eventyr typisk? Tal - I eventyr bliver der ofte brugt de samme tal, som går igen. F.eks. tallet 3. Det kan være 3 prøver, 3 brødre, osv. Hvilke andre tal bliver også tit brugt i eventyr? Modsætninger - Hvilke modsætninger er typiske for eventyr? Nævn også eventyr du kender, hvor der er modsætninger. F.eks. "Snehvide", som har hår så "sort som ibenholt" og hud så "hvid som sne” Sprog: Som nævnt ovenfor er sproget ofte præget af sammenligninger, metaforik og andre ordbilleder Dyr - Nogle gange er der dyr med i eventyr, men ikke altid den slags man støder på i zoologisk have. Hvad kalder man disse dyr? Prøvelser - I eventyr er der næsten altid prøvelser med. Måske skal prinsen klare 3 prøver for at få prinsessen. Kom med eksempler fra eventyr du kender, hvor der er prøvelser med. Gentagelser - Gentagelser i eventyr er, når de samme ting sker eller bliver sagt igen og igen gennem eventyret

…Fortsat evntyrtræk og genre Der er som sagt forskellige typer af eventyr mest kendt er folkeeventyr og kunsteventyr. Dog er der undergenrer inden for disse. Men det forudsætter at man har styr på de to overordnede genrer. For at finde folkeeventyret kan i spørge jer selv: Starter det med Der var engang... Eller Der var.. Eller bare Engang... Er det talesprog? Bliver der sagt: og så.. og så... og så... Og bliver der sagt jo tit? F.eks. Det var jo som om... og så sagde hun jo... Er der en helt/heltinge og en skurk? Er der magiske dyr eller magiske ting? Springer den i tid? Det betyder at der på en linje kan være gået ti år. Er der magiske tal? F.eks. 3, 7 eller 12. Hører vi kun om hvad personerne gør og næsten intet om hvem de er? Er der mange gentagelser? For at finde kunsteventyret kan i spørge jer selv: Ved vi hvem forfatteren er? Kan vi finde ud af hvornår eventyret er skrevet? Bliver personerne i eventyret beskrevet meget detaljeret? Er der mange tillægsord/adjektiver? F.eks: fin, nydelig, kluntet. Er der lange beskrivelser af personer? Er der lange beskrivelser af hvor vi er og hvordan der ser ud? Magiske eller overnaturlige ting kan også forekomme her, dog tit på en anden måde end i forlkeeventyret. Nogen bud på hvad forskellen kunne være?

…og endnu flere karakteristika Personbeskrivelse? (Runde eller flade? Hoved- bipersoner? Statister?)9. Miljøbeskrivelse? (Bolig? Mennesker? Samfund?) Morale? Hvad kan vi lære af eventyret? Hvilke følelser findes i eventyret? Hvad kan VI bruge eventyret til? Fortællersynsvinkel? (Alvidende fortæller?) Hovedtema? (Hvad er det vigtigste eventyret handler om?)

Aktantmodellen Udover disse træk findes der også nogle modeller og grafer, som kan bruges til at beskrive et handlingsforløb og de forskellige karakteres indvirken og effekt på hinanden. Aktantmodellen bruger man til at beskrive hvordan de forskellige personer og væsener i eventyret, kan være med til at påvirke hinandens handlinger. I eventyrgenren er der altid en hovedperson. Denne behøver dog ikke at være menneske. Derudover har hovedpersonen altid et mål eller en opgave han må løse. Disse to elementer kan man være sikker på at møde i alle eventyr. Men derudover er der også andre karakterer man støder på, og de har et formål i forhold til eventyrets handling. I "Snehvide" har vi de syv dværge til at hjælpe Snehvide med at gemme sig fra dronningen, hvordan mon eventyret ville se ud uden dem?

Forsimplet aktantmodel

Beretter/Hollywoodmodellen kan bruges til at beskrive handlingsforløb i film såvel som litteratur.

Læsning af ”Den kønne pige og de klare skåle” i plenum. Herefter gurppearbejde hvor I forsøger at finde karakteristiske eventyrtræk, samt en klarlægning af hvem der udfylder hvilke roller i aktantmodellen, og hvordan spændingskurven ser ud i berettermodellen.