Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Vi gennemførte en række interview ifm
FBUs visionsplan 2015.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En menighed, der søger enhed
vi eksperimenterer, afprøver, fejler og triumferer. Undervejs skaber vi traditioner vi løfter i fællesskab og bakker hinanden op. Vi fejrer vores successer.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Esam og Fareeza Mine forældre vil tiden vide, hvad der sker i mit liv. Problemet er, at de ikke altid kan forstå min realitet. Jeg må tage en beslutning.
Procesværktøjer.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vejlederens kommunikation
Inquiry Based Science Education - IBSE
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Workshop Sund By Netværket
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Læreren som læringsleder
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Sygepleje og fagidentitet
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
SUF - gevinstrealisering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Stresshåndteringsgruppe
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015

 Future Zone: Forskningsprojekt på RUC, der udvikler metoder, som kan facilitere forandring og strategisk tænkning i organisationer  Anita Mac: Forsker i ledelse, fremtid og fremsyn mm. (se også Ruc.dk/amm eller Anitamac.dk)  Camilla Simonsen: Tidl. blogfunktion for DHT, tidl. Global Change og Global Platform i MS  Roligen T. Thirstrup: Blog-funktion på DHT Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Mellem strategi og praksis  Mellem plan og realitet  Altid behov for at genopfriske  Altid behov for at justere  Altid behov for fornyet meningsdannelse Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Et behov for at kunne arbejde retrospektivt  Ofte er udgangspunktet problemer i nutiden forklaret af fortiden  Vant til at at tænke kritisk: Finde fejl og problemer  Vant til at tænke løsning ud fra at fjerne problemer Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Kompleksitetsparadigme: At vi må forvente brud, turbulens og ændringer i rationaler.  Sensemaking: At vi har behov for løbende menings-dannelse. Fra det intrasubjektive til det intersubjektive  Sensegivning: En central opgave for ledelse at give mening ved hele tiden at “udlægge teksten”  Ledetråde: Prioriteringer og mening opstår når vi griber ledetråde omkring os. Gør ledetråde fælles.  At strategi kobler fra praksis, da praksis har umiddelbar ansvarlighed og evne til at følge konkrete opgaver frem for overordnede mål Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Den åbne organisation  Fra klub til bevægelse -> Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Hvad kender I til scenariometoder I forvejen? Hvordan bruger I dem I jeres interne arbeje?  Fastlæg problemstilling / ønske  Gør analyseniveauer klare, så de holdes adskilt  Identificer drivkræfter  Vælg de vigtigste drivkræfter  Stil spørgsmål til praksis: Hvilken appel har vi?  Identificer relevante trends  Vælg de vigtigste trends  Accelerer og forstør  Rendyrk og kategoriser  Udvikle scenarier om hvordan organisationen kan positionere sig attraktivt ud fra de forgående punkter Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

1. Problemstilling og ønske: - At fastholde og udvikle de unges engagement i DK og dermed støtte ønsket om at blive mere bevægelse og mindre ”klub”. Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Makro: Hvad driver de unges  engagement, alment?  Meso: Hvad driver de unge til  engagement i MS?  Micro: Hvad driver de unges  engagement i de enkelte projekter? Tidshorisont: Fra nu og de kommende 5 år Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Social indignation / lighed/retfærdighed  Nye typer af konflikter i verden  Værdibaseret liv frem for karriere orienteret liv  Mening, tryghed, identitet i en flydende verden  Være med i det, der giver status Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

1) Nye typer af konflikter i verden 2) Mening, tryghed og identitet i en flydende verden 3) Være med i det, der giver status Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

1) Italesætter løsninger på nye konflikter? 2) Hvordan får man mening, tryghed og identitet af at engagere sig i MS? 3) Giver det status at være med? Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Tendens til at støtte borgerlige værdier; (stemmer borgerligt)  Tendens til at støtte DIY, DIT & aktivisme  Tendens til kompromisløshed ; enten eller  Tendens til at ville have ”valuta” for indsatsen  Tendens til at tage afstand fra relativisme  Tendens til at føle sig overbelastet af uklarhed og krav  Tendens til at ville modsvare verserende konflikter Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

1) Tendens til at støtte DIY, DIT og aktivisme 2) Tendens til at tage afstand fra relativisme 3) Tendens til at ville have ”valuta” for indsatsen Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

1) Vil ha’ flad struktur, intet bureaukrati, stort råderum. Siger nej tak til medlemskab, alle former for direktiver og vil have direkte indflydelse på det, de konkret tager del i. 2) Vil ha’ klare og faste værdier, moralske og enkle. Siger nej tak til ideologisk prægede diskussioner om ”altet” og vil høre nytten af konkrete initiativer. Sagsorienteret. 3) Vil ha’ mulighed for at vælge hvad de præcist skal medvirke til. Siger nej til bredt medlemskab og at være nederst i et hierarki. Ønsker synlighed om hvad de får ud af at deltage, i konkrete termer. Skal kunne svare på ”what is in it for me?”. Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

1) Ja, på min måde 2) Ja, til den oplagte sag 3) Ja, hvis jeg får noget konkret ud af det Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Persona A: Ja, på min måde  Persona B: Ja, til den oplagte sag  Persona C: Ja, hvis jeg får noget konkret ud af det  Spørgsmål til scenarie-udviklingen:  Hvilke aktiviteter (indhold) skal udvikles for at tale til de tre personaer?  Hvilke måder (form) skal det foregå på?  Hvor og hvordan skal det kommunikeres?  Beskriv 3-4 punkter til konkrete handlingsforslag  Beskriv tre forskellige scenarier henvendt til hver af de tre personaer Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

1) Ja, på min måde 2) Ja, til den oplagte sag 3) Ja, hvis jeg får noget konkret ud af det  > korte gruppefremlæggelser: 5 min til hver Anita Mac og Camilla Simonsen 2015

 Hvad fik i ud af dette?  Kunne I bruge det til noget?  Hvad kunne være bedre?  Kan følges op med samme teknik med ”MS identitet” som fokus. Øvelsen i dag har haft fokus på omverden  Tak for nu :-) Anita Mac og Camilla Simonsen 2015