UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Oplæg møde i Uddannelsesudvalgene 4. november 2014 Søren Pedersen vicedirektør Organisering af forskning i Området for Sundhedsuddannelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning i og med praksis
Advertisements

Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Velkommen.
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Ph.D. Hvem, Hvad, Hvordan?. Msc. Christian Brandt 2 Oversigt □ Min vej til phd studiet □ Hvad laver jeg □ Fremtidsplaner.
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Diagnostisk Center FORSKNINGSSEMINAR FOR PROFESSORER OG KLINIKLEDELSER 9 Januar 2014 Bernstorff slot Koordinerende professor Peter Garred Centerdirektør.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Vision Borgere med hjerte- og lungesygdom får den bedst fysioterapeutiske behandling.
Universitetets formål
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Tema for kompetenceudvikling Hvordan får vi flere studerende? Forslag fra (initialer) LH, CP, DH, HF Formål Overlevelse Faget Centret Dygtigere humanister.
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Det nye COK – og nye perspektiver på samarbejdet mellem BKF og COK Regionsformandsmøde i BKF Kastrup, 16. januar, 2009 Af direktør Jens Hornemann, COK.
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
v/ kontorchef Britt Bergstedt, kontor for socialpsykiatri
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Den gode projektansøgning
University College Nordjylland (UCN) Sundhedsuddannelserne
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hovedpunkterne i en ny strategi
Psykiatrisk Forskningsenhed Vest
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Ringkøbing-Skjern kommune
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
FAME og indlejringsprofessoratet Kort præsentation på fishnet.dk seminar d /
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Temagruppen om forskning og udvikling - status og det videre arbejde.
Temadag den 2. februar 2012 Velkommen til FORSKNING, Videnskab, Fremtid og State of the Art.
Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune Forebyggende hjemmebesøg i Aarhus Kommune Ved områdechef Anette Poulsen Maj 2013.
Erfaringer fra Aalborg Kommune
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Forskningsleder seminar OUH
Regional forskning OUH perspektivet
Præsentationens transcript:

UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Oplæg møde i Uddannelsesudvalgene 4. november 2014 Søren Pedersen vicedirektør Organisering af forskning i Området for Sundhedsuddannelser

Området for Sundhedsuddannelser  Nøgletal ♦ 5 sundhedsuddannelser – sygeplejerske (3 udbudssteder) – radiograf- bioanalytiker- ergoterapeut- og fysioterapeutuddannelsen ♦ Budget på ca 130 mill kr ♦ Ca 2600 studerende ♦ Ca 130 undervisningsfaglige medarbejdere

Hvilke udfordringer skal Området for sundhedsuddannelser adressere? 1.Bidrage til at løfte UCL`s forskningsret og forskningspligt herunder Kapacitetsopbygning ift formelle forskerkompetencer på ph.d niveau 33 % af undervisningsfaglige medarbejdere inden 2022 dvs 40 phd uddannede undervisere i Området for Sundhedsuddannelser Årlig udgift på 3 til 5 mill kr til ph.d forløb (afhængig af ekstern finansiering) Bedrive anvendt forskning i samarbejde med professionsfelterne og eksterne forskningsmiljøer 2.Allokering af ressourcer (fra uddannelsesøkonomien) til anvendt forskning min 2 % i reelt 5 % i 2015 i Området for Sundhedsuddannelser 3.Sikre forskningsinformeret og forskningsbaseret undervisning 4.Håndtering af medarbejder- og studievilkår ift ph.d forløb 5.Fastholdelse af undervisere med forskerbaggrund

Forskningscenter i Området for Sundhedsuddannelser 1. Etablering af Sundhedsuddannelserne forskningscenter pr Bemanding i forskningscenteret pr forskningsleder 1kombinationsstilling docent UCL/professor SDU/OPEN 1docent – kombinationsansættelse evt som ekstern lektor ved SDU 1 (2) medarbejdere i post doc forløb i samarbejde med SDU - 2 yderligere post forløb forventes etableret i 2015/ Forskningsmedarbejdere ansat i uddannelserne pr (ud over ovennævnte) der leverer forskningstid ind i forskningsprogrammet 6 ph.d uddannede lektorer ansat i uddannelserne 4 ph.d studerende færdiggør studiet i 1. halvår ph. d studerende er indskrevet og afslutter uddannelsen i 2016/ Lektorer der leverer forskningstid ind i et konkret forskningsprojekt herunder 6 lektorer er klar til at blive indskrevet på en ph.d skolen i 2015/2016 Ca 10 lektorer er i gang med et præ phd forløb internt i Området for Sundhedsuddannelser

Forskningscenterets hovedopgaver 1. Opbygning af forskningskapacitet phd forløb (hovedvejleder og projektvejleder i samarbejde med Universitetsmiljøer) Drive præ phd program (informationskompetencekursus, journal club, projektdeltagelse, projektvejledning, netværk, masterclass i artikelskrivning m.m) 2. Drive forskningsprogram med 6 delprogrammer 3. Udbyde akademisk rettede talentprogrammer rettet mod studerende 4. Udvikle og afprøve modeller for videnkredsløb mellem uddannelse, praksis og forskning – sikre forskningsinformeret og forskningsbaseret undervisning 5. Netværkssamarbejde med eksterne forskningsmiljøer 6. Fundraising 7. Formidling 8. Etablering af eksterne partnerskaber (I samarbejde med Områdeledelsen)

Forskningsprogram(mer) Titel Tæt på og sammen med borgeren i det fremtidige sundhedsvæsen Genstandsfelt: Sundhed, krop, kultur og samfund i et tværvidenskabelig og tværfagligt perspektiv Delprogrammer med tilknyttede programledere ♦ Ulighed i sundhed ♦ Flere gode leveår og aldring ♦ Kronisk sygdom og multisygdom ♦ Rehabilitering ♦ Dokumentation og evidens ♦ Velfærdsteknologi Alle forskningscenterets aktiviteter forankres i programmet. Programmerne skal udfoldes når centeret er etableret og i samarbejde med programlederne.

Projektportefølje igangværende forskningsvejledte udviklingsprojekter/anvendt forskning – alt efter hvordan vi definerer det (5 personer) præ-ph.d.-projekter indenfor anvendt forskning eller flere; planlagte eller aktive forskningsprojekter; anvendt forskning; en blanding af ph.d.-studier, post-doc eller alm. forskning.

Eksempler på projekter i samarbejde med eksterne partnere 1. Skuldersmerter, neuromuskulær funktion og trænings-foreskrifter; betydningen for manuelle kørestolsbrugere, såvel atleter som ikke-atleter, med rygmarvsskade (Institut for Idræt og Biomekanik). 2. Sundhedshus som ”grænsekrydser” i det nære sundhedsvæsen (Langeland kommune) 3. Knæskader hos børn og unge - effekt af sportstype og hypermobilitet (Svendborg kommune) 4. Aktionsforskningsprojektet ”Livshistorie, livsværdier og livskvalitet for den glemsomme borger”. 5. Evaluering af forebyggende genindlæggelsessamtaler (Vejle kommune) 6. Evaluering af medbehandleruddannelsen for anorexiapatienter (sygehus Lillebælt) 7. Familiens oplevelse og erfaring med faser i demenssygdommen (Fredericia kommune) 8. CT af hjerter (Svendborg sygehus)

Key Performance Indicators (foreløbige bud) Indikator/målepunktMåltal/milepæle 2015Måltal/milepæle 2016Måltal/milepæle 2017Bemærkninger Indgåelse af forpligtigende eksterne samarbejds- partnerskabsaftaler Min 3 Nye aftaler årligt Antal FOU aktive medarbejdere med ph.d grad Min 12 Min 16 Min 20 Udviklingskontrakt 6.1 Antal aktive ph.d studerendeMin 9Min 12 Udviklingskontrakt 6.2 Antal præ. ph.d studerendeMin Antal docenter ansat234 Antal medarbejdere dr tilbydes informationskompetencekursus på master niveau 12 Antal medarbejdere dr tilbydes informationskompetencekursus på præ phd niveau 12 Antal kombinationsansættelser med eksterne forskningsmiljøer herunder post doc 456 Antal medarbejdere der deltager i FOU aktiviteter Min 25 % er involveret i FOU aktiviteter Min 40 % er involveret i FOU aktiviteter Min 50 % er involveret i FOU aktiviteter Antal publicationer i anerkendte publiceringskanaler Udviklingskontrakt 6.3 Antal publicationer i UC viden Udviklingskontrakt 6.4 Antal studerende der har gennemført et akademisk rettet talentforløb Min 304 Min 0 Min 50 Minimum på 1 ECTS Inddragelse af studerende i forskningsprojekter Studerendes medvirken i formidlingsaktiviteter herunder konferencedeltagelse, posters, artikelskrivning og lignende Ekstern finansiering af forskningscenterets budget 10 %25 %40 % Af forskningscenterets budget Uddannelsernes indtægtsgrundlag anvendt til forskningsaktiviteter Min 2 % mill kr Min 3 % mill kr Min 4 % - 5,2 mill kr baseline budget 2013 Uddannelsernes indtægtsgrundlag anvendt til ph.d uddannelse Min 3 mill kr 6 årlige stipendiater

Perspektiver ift samarbejde med den kommunale og regionale sundhedspraksis  Etablering af samarbejdsaftaler med kommunernes velfærds- sundhedsforvaltninger og det regionale sundhedsvæsen som en del af partnerskabsaftalerne mellem UCL og kommuner/region: ♦ Samarbejde omkring ph.d forløb ♦ Samarbejde om forsknings projekter ♦ Samarbejde om videnkredsløb – uddannelse, praksis og forskning ♦ Samarbejde om akademisk rettede talentprogrammer for bachelorstuderende  Udvidet samarbejde med eksterne forskningsmiljøer herunder samarbejde om:  Post doc forløb*  Kombinationsansættelser docent/professor – UCL/eksternt forskningsmiljø*  Kombinationsansættelser docent - lektor UCL/ekstern lektor SDU* eller andre forskningsmiljøer  Fælles ph.d skole? ♦ (* Klinisk institut - Institut for idræt og biomekanik - Institut for regionalt Center for sundhedstjenesteforskning m.fl)  Samarbejde med det psykiatriske forskningsmiljø Middefart