Orienteringsmøde - TORsdag den 18. DECEMBER 2014 Køge Bugt Motorvejen SOLRØD S – KØGE 1052.004 vej og broer, 2. etape – sydlige strækning Orienteringsmøde - TORsdag den 18. DECEMBER 2014
Dagsorden Velkomst Historik Oversigt over E004 og grænseflader til Banedanmark Typisk tværsnit motorvej og skærende vej Konstruktioner UF for Banedanmark, OF af Lyngvej og udvidelse af stiunderføringer Stilladsberegninger ITS Anlægslogistik og trafikafvikling Spørgsmål
Anlægslov, Finanslov & Aktstykke HISTORIK Anlægslov, Finanslov & Aktstykke Anlægslov - 21. december 2010 1. etape: Greve S – Solrød S 2. etape: Solrød S – Køge Finanslov Greve S – Solrød S TSA Egedesvej Aktstykke nr. 83 – 17. april 2013 Solrød S – Køge
oversigt E004 – Grænseflader BDK
tværsnit v. COWI Motorvej
tværsnit v. COWI Ramper
tværsnit v. COWI Skærende veje
Konstruktioner v. COWI Bro 79.00 - Nedrivning af eksist. OF af Ølsemaglevej Bro 79.80 - Etablering af ny UF for sidespor til Køge station Bro 80.00 - Udvidelse og omisolering af eksist. UF af bane Bro 81.90 – Etablering af ny OF af Lyngvej Bro 82.00 - Nedrivning af eksist. OF af Lyngvej Bro 117.00 - Sideudvidelse af eksist. stitunnel under Lyngvej Bro 84.00 - Udvidelse og forstærkning af eksist. stitunnel, Bellingstien Bro 85.00 - Hævning af eksist. OF af Ølbyvej, samt udskiftning af kantbjælker Bro 86.00 - Forstærkning af eksist. stitunnel, Pilegårdsvej Ca. 2.75 km ny støjskærm langs nordgående motorvejsspor
Konstruktioner v. COWI Arkitektur Slægtskab med øvrige strækninger. Fløjvægge gennemgående element.
Konstruktioner v. COWI Bro 079.80, UF af Bane sidespor Køge st. Top down udførelse med spuns og sekantpælevæg Brodækket støbes på jorden med udgravning efterfølgende. Broen udføres i 2 etaper. Motorvejstrafik opretholdes i hele anlægsperioden. Grænseflade til TP45
Konstruktioner v. cowi Bro 079.80, UF af Bane sidespor Køge st. 3D model af broen
Konstruktioner v. COWI Bro 080.00, UF af Bane Roskilde-Køge-Næstved Rammekonstruktion Banetrafik opretholdes under udførelsen. Støbes med OT elementer. Omisolering udføres i flere etaper. Store interimsvægge langs M10 Interimsvægge langs bane udføres i sporspærring
Konstruktioner v. COWI Bro 080.00, UF af Bane Roskilde-Køge-Næsteved
Konstruktioner v. cowi Bro 081.90, OF af Ny Lyngvej Støbes i hævet position (min. 6 m. over motorvej) med efterfølgende nedsænkning af brodæk. Nedrivning af eksisterende bro i 2 etaper, med trafikomlægning. Forskallingsmønster på vægge.
Konstruktioner v. COWI Bro 084.00, UF af stitunnel, Bellingstien Eksisterende tunnel sideudvides i begge sider. Gang/cykeltrafik opretholdes i hele byggeperioden. Forstærkning udføres i etape med motorvejtrafik.
Entreprenørens stilladsdokumentation v. COWI Særlig fokus på entreprenørens stilladsdokumentation og udførelse Tilsynshåndbog for Støbestilladser – Organisation Tilsynshåndbog for Støbestilladser - Projekt
Entreprenørens stilladsdokumentation v. COWI Forberedende møde vedr. Støbestilladser – SAB Stilladskoordinatoren indkalder stilladstilsyn og evaluator til forberedende møde, før beregninger mv. påbegyndes. I mødet deltager ligeledes entreprenørens beregner, rådgiver mv., såfremt denne ikke er stilladskoordinatoren. På dette møde aftales forløbet, for udarbejdelsen af dokumentationen jf. Tilsynshåndbog for støbestilladser, og som resultat af mødet, skal i fællesskab udarbejdes skema B og B3. Mødet afholdes senest 15 arbejdsdage efter kontraktindgåelsen. Stilladstilsynet indkalder til mødet. Stilladstilsynet udarbejder referat fra mødet, som bilag til referatet fra mødet bilægges skema B og B3
Entreprenørens stilladsdokumentation v. COWI Stilladstilsynets kontrolniveau: "Godkendelse med granskning og kontrol" Der skal afsættes mindst 60 arbejdsdage for bro 81.90, mindst 20 arbejdsdage til bro 84.00 og 86.00 og mindst 40 dage til øvrige broer til godkendelsesprocedurer for stilladsdokumentation. Entreprenøren skal påregne minimum 2 kommenteringsrunder af den fulde projektdokumentation
Entreprenørens stilladsdokumentation v. COWI Projekt for broløft af bro 85.00 udføres efter samme kontrolniveau som projekt for nedsænkning af bro 81.90. Skærpet krav til dokumentation af sidestyr i forbindelse med broløft/brosænkning Vejdirektoratet udsteder ikke ROV (Råden over vejareal) tilladelser førend en godkendelse af stilladsprojektet i henhold til Tilsynshåndbog for støbestilladser, skema E og F, foreligger.
Midlertidige ITS, udstyr Hastighedstavler Informationstavler Detektering og video-overvågning
ITS – organisation Vejdirektoratet Fagprojektleder Raza Muhammed ÅFHH Tilsynsingeniør Preben Rolighed Anlægs-entreprenør
ITS og anlægsEntreprenør Hvem ? Hvor ? Hvornår ? Dialog og benyt de opstillede hastighedstavler
Det permanente ITS-anlæg Kommunikation mellem trafikanter og T.I.C. Med: Info-tavler på galgemaster Kameraer på master Vejspoler under slidlag Nødtelefoner på standere Radar-detektorer på master
Det permanente ITS-anlæg Anlægsentreprenøren etablerer: Mastefundamenter Trækrør i jord (Kabelrør og spulerør i trækrørsgrav) Underboringer Kabelbrønde Føringsvej med stag (for omlægning af det midlertidige) Spoler under slidlag (afsluttes i kabelskab)
Anlægslogistik / trafikafvikling SB ad §2 stk. 3 og ad §25 stk. 2 Anlægstidsplan SAB Arbejdsplads pkt. 4.5.1 SAB Styring og samarbejde pkt. 3.1 (at’er) Principskitse. Symmetrisk udvidelse Broers faseplaner eks. Tegn 1052-081.90-141 Trafikafviklingsplaner Asfaltbelægninger – anvist udførelsesmåned tegn. 1052-39490/91/92 Interimsbelægninger - udførelsesperiode
Anlægstidsplan (1/3)
Anlægstidsplan (2/3)
Anlægstidsplan (3/3)
Principskitse. Symmetrisk udvidelse
Broers faseplaner eks. Tegn 1052-081.90-141
Asfaltbelægninger – anvist udførelsesmåned tegn. 1052-39490
Asfaltbelægninger – anvist udførelsesmåned tegn. 1052-39491
Asfaltbelægninger – anvist udførelsesmåned tegn. 1052-39492
Interimsbelægninger - udførelsesperiode