2014 – historien om et arbejdsliv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Tænk over den!!! Klik med musen for at gå videre..
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Anerkendende refleksion
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Motivation Sidde 4 og 4. af andre.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Motivation og ledelse af fagprofessionelle
Mentaltræning Målsætning
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Vi gennemførte en række interview ifm
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
Ledelse af medarbejdere
Ledelse af primadonnaer
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Sociologi – Individ og samfund
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Det nye ledelsesparadigme
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Tema 5 Hverdagsliv i familien
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Social- og sundhedshjælper retning
Tværfaglighed i en omsorgskultur
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Frivillighed på kommando findes ikke
Talentets motivation Helle Hedegaard Hein
Selvledelse (Empowerment)
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Organisationsteori Taylorisme
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Formandsmøde Scleroseforeningen 13. november 2015 i Grenå Frivillighed nu og i fremtiden.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Stressmanagement En ledelsesopgave
At motivere til forandring
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Motivation og ledelse af fagprofessionelle
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

2014 – historien om et arbejdsliv Hvad er de 3 vigtigste ting der er sket i dit arbejdsliv siden vi var sammen i Karrebæksminde, hvad er der sket, hvorfor og hvordan har det påvirket dig som leder? Gå sammen med to personer, som ikke kommer fra dit bibliotek og fortæl jeres historier til hinanden

Motivation og primadonnaledelse

Ledelse af Motivation Der findes ingen ’one-size fits all’ opskrift for udvikling og fastholdelse af motiverede og engagerede medarbejdere. Motivation kræver konstant ledelsesmæssig opmærksomhed på den enkelte medarbejder indenfor rammerne af fællesskabet og opgaven. Lederen må påtage sig rollen som kultivator af gode betingelser for motivation og engagement. Hein, H.H. (2009)

Hvad er MOTIVATION? Motivation er de faktorer i et individ, som vækker, kanaliserer og vedligeholder adfærd i retning mod et mål (Franken 2002, I: Hein, 2010, s. 16). Faktorer der udløser, retningsbestemmer og fastholder menneskers aktiviteter, herunder arbejde i bred forstand (Ibsen & Christensen, 2001, s. 88). Teorier om motivation beskæftiger sig med spørgsmål som: Hvilke kræfter i mennesker og i menneskers omgivelser ’driver’ dem til en bestemt adfærd, hvad er ’driveren’, og hvad udløser ’driveren’, når det gælder menneskelig adfærd? Hvilke kræfter dirigerer og kanaliserer menneskers adfærd i en bestemt retning eller imod bestemte mål? Hvilke kræfter i mennesket eller i dets omgivelser påvirker, at personen fastholder eller forstærker intensiteten i sin adfærd eller ændrer sin adfærd i en anden retning?

Motivationsdrivere Udvikling i ledelse EKSTERN INTERN KERNEVÆRDIER YDRE PRES EKSTERN INTERN ”jeg gør det fordi en anden tvinger mig til at gøre det” ”jeg gør det fordi jeg elsker det højt og virkelig nyder at gøre det” YDRE KONTROLLERET Oplevet ydre kontrol – ydre motivationsfaktorer Udvikling i ledelse INDRE STYRET Oplevet selvbestemmelse – indre motivationsfaktorer INDRE SANKTIONER UDVIKLET INTERESSE INTROJEKTION IDENTIFIKATION ”jeg gør det fordi jeg føler mig skyldig og angst hvis jeg undlader at gøre det” ”jeg gør det fordi det er en god ting, og fordi jeg virkelig gerne vil det” 5

Klassiske motivationsundersøgelser Taylor, Scientific Management (1903-1911) Formål: at finde den optimale metode til at opnå et givet mål) Tids- og bevægelsesstudier (datidens lean – skære unødvendig spild fra) ”Soldiering”, begreb der anvendes om arbejdere der bevidst arbejder langsomt for at beskytte deres egne interesser Øge bevidstheden hos ledere og ejere om mulighederne for at udnytte de humane ressourcer bedre – identificere og belønne ”førsteklassesarbejdere” – indføre principperne i Scientific Management

Klassiske motivationsundersøgelser Elton Mayo, Hawthorne eksperimenterne (1927-32) Belysningsforsøgene… Produktiviteten stiger på trods af dæmpet belysning (placebo-effekt, bias) ”T” Room-forsøget… arbejdsgruppe af kvinder der producerer relæer – produktiviteten steg fra 2400 enheder om dagen gennem forsøgsperioden næsten uanset ændringer i fysiske arbejdsforhold, og faldt ved forsøgets afslutning til 3000 enheder. (teamarbejde, opmærksomhed, demokratisk og involverende ledelse). Konklusioner Venlig og involverende ledelse har stor betydning for medarbejdernes motivation – starten til human relationsskolen Betydningen af uformel organisering og sociale normer – fra den ”economic man” (Taylor) til ”social man”

Motivation skyldes forhold hos det enkelte menneske Motivation skyldes forhold i virksomheden Motivation skyldes forhold i samfundet Motivation skabes af selve arbejdet Det er arbejdsopgavernes samfundsmæssige kvalitet og selvstændighed, der skaber motivationen Motivation er et spørgsmål om grundlæggende programmering Gener og behov Tidlig opdragelse Motivation er samfundsmæssigt skabt Livssituation Kultur og religion Generationer Motivation skabes af de vilkår, som virksomheden tilbyder Løn Ledelse Frynsegoder Sociale muligheder, klima, kultur Motivation er noget man kan beslutte og ændre Den enkelte beslutter sine mål i forhold til arbejdsopgaven Man kan udvikle sig selv og blive motiveret Motivation skabes af sociale processer i virksomheden Selvforstærkende processer igangsættes tilfældigt Sociale stereotypier

Motivation: behovsteorier Maslow’s behovsteori: (1) Fysiologiske behov; (2) tryghed & sikkerhed; (3) socialt tilhørsforhold; (4) status; (5) selvrealisering. Herzberg’s to-faktor teori: Motivationsfaktorer knytter sig til jobbets indhold og udførelse – bl.a. til oplevelsen af at have gjort et godt stykke arbejde og få anerkendelse for det. Hygiejnefaktorer knytter sig til ydre konsekvenser af jobudførelsen (løn, personalegoder, arbejdsforhold, lederstil mv.). McGregor’s teori X & Y: Teori X rummer en antagelse om, at mennesker gennemgående er dovne, ikke ønsker at arbejde eller påtage sig ansvar, er uambitiøse og tryghedssøgende, og derfor skal styres, overvåges og kontrolleres tæt. Hypotesen er, at en leder/konsulent der udstråler X-ledelse får X-medarbejdere. Teori Y tager afsæt i antagelsen at mennesker har lyst til at arbejde, påtage sig et ansvar og vokse med opgaven, og derfor er ansvarlige og skal gives frihed. Hypotesen er, at en leder/konsulent der udstråler Y-ledelse får Y-medarbejdere.

De fire arketyper

Motivationsprofiler for fagprofessionelle Primadonnaen Styret af ’kald’ og ønsket om at gøre en forskal Styret af stærke værdier og idealer Ekstern anerkendelse er ikke direkte motiverende men bruges til at give arbejdet mening Arbejdet er en primær kilde til tilfredshed og identitet Ekstrovert: Styret af den udadvendte præstation, af anerkendelse og af karrieremæssig succes Introvert: Styret af den indadvendte præstation som ”bjergbestigeren” Vil nok tilslutte sig professionens værdier som skueværdier, men de egentlige styrende værdier knytter sig til egen præstation Har et pragmatisk forhold til arbejdet Prioriterer ud fra og tænker i work-life balance Arbejdet er ikke den primære kilde til tilfredshed og identitet Deler professionens værdier, men er ikke villig til at bringe store ofre Arbejdet er kilde til ressourcer, som kan anvendes til at søge tilfredshed uden for arbejdet Tænker i bidrags-belønnings-balance Tilslutter sig kun professionens værdier, hvis det er til personlig fordel og uden omkostninger Bliver af primadonnaen betragtet som ”kætter" Præstations-tripperen Pragmatikeren Lønmodtageren Lille villighed til at bringe ofre Stor villighed til at bringe ofre Hein, H.H. (2009). Motivation, s. 197

Motivation af primadonnaer Karakteristika: Kald: følelsen af at tjene et højere formål – søge efter mening og følelsen af at gøre en forskel Motivation som motiverende tilstand – søger kick’et og flow Stærk professionel identitet – arbejdet er en væsentlig del af identiteten/eksistensen – giver livet mening, retning og berettigelse Ledelse af motivation og engagement: Demokratisk ledelse virker dårligst, fordi den sigter efter laveste fællesnævner Giv kun ros for den ekstraordinære indsats – ros for den ordinære indsats virker demotiverende Giv næring til kaldet, vis mod til at træde ud af komfortzonen, del din inspiration, din passion og udvis generøsitet Skab ’alignment’ mellem den professionelles egne værdier og idealer, ydre forventninger og de praktiske rammer for arbejdets udførelse Hein, H.H. (2009). Motivation, s. 197

Refleksionsøvelse Hvordan er din egen motivation i forskellige aspekter af dit arbejde? Hvorfor er det mon sådan? Hvilke konsekvenser får det for dig som leder? For dig? For din organisation? Som motivator af forskellige arketyper i din organisation?