Film i Engelsk V. Martin Jørgensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Advertisements

AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Elsker DU også at læse lektier?
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Udarbejdelse af poster
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Opgaver og svarark – til individuel brug
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektopgave klasse.
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Bytte   PowerPoint  .
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
How to boost students´ vocabulary via reading
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Skønlitteratur, indeksering, note
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
Kultur- og branchestudier
Nutidig Urban fantasy.

Almen sTudieforberedelse - AT
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Animation - en bevægelse der fortæller.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Vejlederens kommunikation
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Eksamen.
Innovation i AT/SO.
Skriftlighed i biologi
Digital skriftlig- og mundtlighed
Årsplan – en kort en lang
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Om realisme. Realismebegreber ● Ligesom med modernismen er der mange bud på hvad realisme er, og folk taler ofte om forskellige ting, selvom de alle taler.
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
KNÆK KODEN.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Hvorfor dansk på GF1?.
KNÆK KODEN.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Film i Engelsk V. Martin Jørgensen Lektor i Engelsk og Mediefag ved Vejle Tekniske Gymnasium

Film i engelsk Colonel Jessup (Jack Nicholson) i A Few Good Men: ”My excistence, while grotesque and incomprehensible to you, saves lives.” ”…a man who sleeps and rises under the very blanket of freedom that I provide and then questions the manner in which I provide it.” Rob Reiner: A Few Good Men Billedet linker til filmklip

Først det praktiske! Kopiering og redigering Kopi-spærre på dvd Movavi Video Suite: http://www.movavi.com/dk/suite/ AnyDVD: http://www.slysoft.com/da/anydvd.html Kopiering og redigering Brug fx: Movavi Video Suite Kopi-spærre på dvd Brug fx: Slysoft’s AnyDVD

Først det praktiske - fortsat http://narrativefirst.com/articles/the-true-definition-of-a-protagonist Trine Breum: Film. Narration & Seduction Først det praktiske - fortsat Filmsprog Analysemodeller (fx auteur-analyse) Dramaturgi (herunder orkestrering) Analyse-redskaber Grundlæggende overvejelser: Kan jeg alliere mig med mediefag (og/eller dansk) Hvor meget skal mine elever lære om Filmsprog, dramaturgi, karaktertyper (orkestrering), analysemodeller (fx auteur-analyse) Anbefaling: kom ind på orkestrering fordi The main character (hovedkarakteren) er nøglen til filmens budskab Om orkestrering brug fx: Trine Breum: Film. Narration & Seduction Narrative First (http://narrativefirst.com/articles/the-true-definition-of-a-protagonist)

Film er tekst! Johathan Safran Foyer: Extremely Loud and Incredibly Close Tim Burton: Edward Scissorhands Film er ikke blot supplerende stof – film skal behandles seriøst og på lige fod m. andre tekster

Don’ts Vis en film uden at have et specifikt formål med filmen (medmindre man gør sig selv og eleverne klart, at det er ren underholdning og tidsfordriv) Vis filmversionen af en roman eller novelle, man lige har læst, medmindre filmen tilfører en ny eller ekstra dimension til romanen ved fx at fortolke romanen i en uventet retning Danske undertekster (brug engelske eller ingen)

Arbejd tekstnært m. film Fortæl eleverne, hvad formålet er med at se filmen, inden de ser filmen Giv dem fokuspunkter, de skal se efter Giv dem evt. ‘læse’-spørgsmål til filmen, så de ved, hvad de skal være opmærksomme på Insister på, at eleverne tager noter – gerne på baggrund af dine ‘læse’- spørgsmål og/eller fokuspunkter Giv evt. forskellige elevgrupper forskellige fokuspunkter (fx filmens karakterer, tematik, metaforik)

Arbejd tekstnært m. film Stop filmen ofte! For at udpege centrale pointer – gerne i relation til fokuspunkter/’læse’-spørgsmål For at give dem tid til at fordøje og tage notater Spol gerne lidt tilbage i filmen og gentag den scene, eleverne skal forholde sig til Eleverne fanger sjældent alle de detaljer, du gerne vil analysere/diskutere med dem De fleste elever er ikke nær så gode til at forstå film, som vi måske tror. Kompleks handling, tematik, metaforik og fortællestruktur skal ofte forklares Kopier korte citater fra filmen (fx 2-5 min.), som eleverne skal arbejde med, evt. i grupper. (Lavpraktisk: Medbring citaterne på usb-stik, hvis filerne er for store til at blive uploaded) Vær ikke bange for at splitte en film op over flere undervisnings-moduler Giv eleverne 5-10 min. ved afslutning af modul til at skrive notater (til ‘læse’- spørgsmål/fokuspunkter og evt. kort resume)

Arbejd tekstnært m. film Ligesom man kan læse romanuddrag, kan man se filmuddrag (fx 20-30 min. af French Lieutenant’s Woman eller Sense and Sensibility som illustration af Victorian values i forbindelse UK-tema) Giv gerne eleverne hele film eller filmuddrag for som hjemmearbejde Udfordring: find film, der er tilgængelig på fx filmstriben.dk og/eller indkøb 3-4 eksemplarer af filmen, så eleverne kan se den i grupper på skolen Uddrag kan kopieres ned på usb og udleveres til eleverne (ligesom papirs- eller pdf- kopier af romanuddrag) Når eleverne har set filmen som lektier, kan man gå direkte til: Gruppearbejde med citater fra filmen Diskussion af fokuspunkter/’læse’-spørgsmål (Gruppe-)fremlæggelser af fokuspunkter Evt. kan forskellige grupper have set forskellige uddrag eller have fået forskellige fokuspunkter

Hvad kan film i engelsk? John Ford: The Searchers Ron Howard: Apollo 13 Give eleverne en hurtig, let forståelig illustration af kultur, samfundsforhold, tankesæt, og kan således bidrage til at konkretisere trykte teksters beskrivelse af kultur- og samfundsforhold Fx: Amerikansk ‘can-do’ spirit i Apollo 13 Begge billeder linker til filmklip Fx: Democratic society and values are frail and need non-democratic means of protection The Searchers

Film Noir Hvad kan film i engelsk? Foto fra John Hustons The Asphalt Jungle Filmtema som indgang til en historisk periode eller litterær genre. Fx: Film Noir WWII (changes in American Post-WWII society) Femme fatale Ekspressionisme Kønsroller Hard-boiled litterature (fx Raymond Chandler) Evt. tværfagligt m. dansk: Turell’s krimier Nyere beslægtet kriminallitteratur (fx James Le Burke, Elmore Leonard, James Ellroy, Michael Conolly)

Femme Fatale Hvad kan film i engelsk? Billedet linker til filmklip Hvad kan film i engelsk? Filmtema som indgang til en historisk periode eller litterær genre. Fx: Rikke Schubart: Super Bitches and Action Babes (bog) Curtis Hanson: L.A. Confidential Quentin Tarantino: Kill Bill II Charles Vidor: Gilda Femme Fatale Tema om skiftende kvindesyn udtrykt i femme fatale-karakteren i Film Noir Classic noir Neo-noir Post-moderne noir Billedet linker til filmklip Billedet linker til filmklip

Post-modernism Hvad kan film i engelsk? http://postmodernblog.tumblr.com/post/106532710/a-list-of-postmodern-characteristics Rob Marchal: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides Paul Auster: New York Trilogy Hvad kan film i engelsk? Filmtema som indgang til litterær genre. Fx: Post-modernism Tema om post-modernism (evt. tværfagligt) Film kan illustrere svære litterære begreber, der skal bruges ved læsning og analyse af svære værker som fx Paul Austers City of Glass fra New York Trilogy Mulig fremgangsmåde: Gennemgå centrale post-modernistiske træk – tekst + ppt Vis eksempler fra film til at illustrere begreberne Lad eleverne arbejde i grupper med at finde elementer af postmodernisme i forskellige film, fx Pulp Fiction, Being John Malkowitch, Natural Born Killers, Pirates of the Caribbean, Fear and Loathing in Las Vegas, Sin City Eleverne fremlægger deres resultater (m. selvvalgte citater fra deres film) Link til Powerpoint Billedet linker til filmklip

Auteur-tema Hvad kan film i engelsk? Stanley Kubrick Tim Burton Gennemgå auteur-teorien og analysemodellen med eleverne Vælg en instruktør hvis film har (stor) engelskfaglig relevans og anvendelighed Læs tekster om instruktøren og dennes film Analyser udvalgte film og uddrag af film fra auteuer’ens ‘forfatterskab’ Joel and Ethan Coen

Still-billeder og filmanalyse Brug fx ikoniske fotos som indgang til fx et tema om USA i krig på film Billedanalyse vigtig redskab for filmanalyse Brug evt. også still-billeder fra film til analyse- øvelse Fx: analyser nedenstående billede fra The Big Lebowski med fokus på det gyldne snit: Tre ikoniske billeder, der har har været stærkt medvirkende til at definere den amerikanske indsats i hhv. WWII, The Vietnam War og The Second Gulf War

Still-billeder fortsat… Surrealistisk skildring af Vietnam-krigen De ikoniske krigsfotos fra forrige slide som oplæg til tema of Hollywoods skildring af krigens gru Temaet kan kobles til bl.a. Litteratur, fx: WWI poetry Ernest Hemmingway Jarhead Heart of Darkness Historiske tekster om fx: The Cold War WWII Tværfagligt forløb m. fx: Teknologihistorie Dansk (Fx: Armadillo, Slagtebænk Dybbøl) Skritligt arbejde: Billedanalyse-opgave Foto-opgave (elevfotos) Hhv. dokumentarisk og ekspressiv skildring af krigens (WWII) gru i to næste samtidige film Link til billedanalyse-opgave Allegoriske skildringer af Vietnam-krigen Kynisk skildring Link til elevfotos – low key fotos

Film og skriftligt arbejde Afsæt gerne elevtid til filmproduktion. Elevtid og filmproduktion Idegenerering Pitch af ide Synopsis Manuskript Storyboard Selve filmen (engelske replikker) Analyse af egen film Rapport om arbejdsprocessen

Film og skriftligt arbejde Morgenkaos https://www.youtube.com/watch?v=ty7l5s3li_s Gør det simpelt! Filmproduktion, hvordan? Optageudstyr: Mobiltelefoner Lån videokameraer fra Mediefag eller Kommunikation/IT Kameraer m. video-funktion Redigering: Skolens redigerings-programmer og maskiner Elevernes egne pc’ere og redigerings-programmer Lad evt. IT-nørderne instruere de andre elever Kort er godt Det tager tid at lave film ½-2 min. film er fint Link til elevfilmen Morgenkaos

Storytelling Storytelling Væk elevernes fantasi og fortællelyst Strangers Podcast: http://www.kcrw.com/news-culture/shows/strangers/ The Moth Podcast: http://themoth.org/ Storytelling Væk elevernes fantasi og fortællelyst Big Jim & Smokey Joe Fra Strangers Podcast Storytelling Podcasts: Fx: Strangers og The Moth Fx: Lad eleverne skabe karakterer og plots i grupper Fx: Skab karakter og plot på baggrund af tilfældige genstande Brug elevtid på at lade eleverne skrive fiktion The Moth

Filmklip + tekster Eksamen Brug filmklip også til eksamen Gerne kombination af filmklip og tekst(er). Fx: klip fra serien The Newsroom + kommentar til samme klip (B-niveau) Klip fra Fish Called Wanda og Family Guy sammen med tekst Myths about the British (B-niveau) Klip fra The Dark Knight Rises + tekst der analyserer filmens helt i forhold til daværende præsident George Bush (A-niveau) Alle syv illustrationer linker videre

Cockney Gangsters Temaer The British class system in gangster movies Working class Mangler god tekst, men filmene er der

Temaer Raymond Carvers noveller og digte plus Robert Altmans film Short Cuts Short Cuts Læs 4-5 af Carvers noveller og digte Se Altmans film Lad eleverne analysere på og diskutere: Karaktererne (udlever klip fra filmen) Filmen vs novellerne - forskelle og ligheder Filmens dramaturgi (multi-protagonist model/multiplot-model) Menneskeskæbner

Amerikanske tv-serier Temaer Den nye guldalder i amerikanske tv-serier Breaking Bad Mad Men The Walking Dead House of Cards The Sopranos Fargo Six Feet Under Girls Boardwalk Empire Game of Thrones Lost The Wire Amerikanske tv-serier De 3 guldaldre Kendetegn ved 3. guldalder Læs Fjernsyn for viderekomne og find lignende engelsk-sproget tekst Læs Anglofiles #168 Højere production value Ophavsmand/auteur Iøjnefaldende stilistiske valg Komplekse fortællestrukturer Selvreflektion og genrehybriditet Sex, nøgenhed og tabuer Opgør m. grundlæggende amerikanske værdier og normer Hitchcock Presents Lucy Show Miami Vice Hill Street Blues Twin Peaks

Temaer Romanlæsning fx: Get Shorty understøtter Glitz og man kan gå videre med Raymond Chandler etc. The French Lieutenant’s Woman supplerer en læsning af The Collector (fortællestruktur, UK class system, eksistentialisme er temaer i begge) Hollywood Action Heroes (incl. Female Hollywood Action Heroes) Gothic (and/or Horror) Gothic litterature and gothic on film and in art. Linked perhaps to horror films Shakespeare on film British social realism (The Fall of) the British Empire Victorianism Bollywood The Red Curtain Trilogy (Baz Luhrmann) The Cold War on film Western films and sci-fi as allegories (e.g. Invasion of the Body Snatchers and early episodes of Star Trek) Suburbia Stephen King litterature + films, tv-series, Raymond Carver, Desperate Housewifes etc. New York In litterature and on film Auteur-tema: Scorsesee and NYC (Gangs of New York etc.)