6. kursusgang Kreative metoder 04.10.10. På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Konkrete kvalitative og kreative metoder
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Når lærere samarbejder med forældre
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Arbejdspladsudvikling
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kreative metoder og online metoder
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
MUNDTLIG FREMSTILLING
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
7. kursusgang Kreative metoder.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Relationer – børn og voksne
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Hvad er målgruppeanalyse
6. kursusgang Kreative metoder.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og unge med handicap siger deres mening
Lærerprofessionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
1.Lektion: Identitet i forandring
7. kursusgang Kreative metoder.
Validitet og reliabilitet
Kreative metoder og online metoder
7. kursusgang Kreative metoder
7. kursusgang Kreative metoder På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Læreren som læringsleder
Kursus i Målgruppeanalyse
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Vidensbaseret praksis i botilbud
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

6. kursusgang Kreative metoder

På programmet Opgave til næste gang Kreative metoder Hvorfor bruge kreative metoder? Projektive teknikker Collage

Projektopgaver Miniprojekt Ny opgave: Overvej hvordan I kan bruge kreative metoder i projektet. Beskrivelse af jeres første resultater af research - både quick & dirty og andet. Arbejd videre med jeres problemformulering. Forbered jeres undersøgelser Deadline er fredag den 08/10-10 kl. 17

Masser af drømme Frihed fra forældre Lir – damer og maskiner Show-off Drengeting Potens Hvad forbinder du med ordet knallert?

Om undervisningen: ”Knallertkørekortet er noget der bare skal overstås” ”Det er latterligt, at man skal lære at køre på knallert – det er jo bare en cykel med gashåndtag” ”Det er spild af tid” ”Vi gider ikke læse i den selvom vi låner den (om knallertbogen)” Det sagde de..

Det sagde de! – 2 Om at køre på knallert: ”Kører rundt uden egentligt mål” ”Kører rundt for at få luft” ”Jeg kan godt lide at rode med den”

Det sagde de! – 3 Om ulovlig kørsel: ”Du kan ligeså godt kører på knallert uden kørekort – du bliver ikke taget” ”Hvis turen tager tre minutter tager jeg ikke hjelm på” ”Hvis du har lidt omkløb i hovedet har du altid hjelm på – på de lange ture” ”Hastighed betyder ikke så meget” (Ekko fra far!) ”Den er bygget til to – men i Danmark må du kun være en på”

Produktet Bogen: Knallert - sikkert af sted Kort&kompakt - 32 sider Fakta – selv tage stilling Sprog i de unges øjenhøjde - ikke funky men det virker

Opslag i Knallertbogen

Opslag 2

Nanna&Peter Manuskript lavet på baggrund af fokusgruppen Tema: De unges liv med knallerten som en naturlig del Novellefilm der viser alt det man ikke må - med indlagte valg Oplæg til diskussion på holdet Dvd – med ekstra materiale: interviews med pårørende og ofre

Hvad er kreative metoder? Kreative metoder er metoder af kvalitativ karakter, der går videre end ”ren snak”, bl.a. ved f.eks. at: – bruge fysiske elementer, – stille målgruppen overfor konkrete valg, – observere målgruppens handlinger mm.

En slags øvelser Kort sagt en slags øvelser: ”Man kan lave forskellige øvelser, hvor man beder deltagerne om at rangordne udtalelser på papkort, fotografier, varer eller hvad der nu er relevant i forhold til ét af problemstillingens underspørgsmål.” (Bente Halkier (2002): Fokusgrupper; 50) Vær opmærksom på: ”Hvis hjælpemidler og øvelser skal inkluderes i fokusgrupper, skal disse selvfølgelig afspejle problemstillingen, emnerne og hænge sammen med de andre spørgsmål.” (Bente Halkier (2002): Fokusgrupper; 48)

Hvorfor behov for kreative metoder For at få fat i viden, holdninger, etc, det kan være svært at få med det kvalitative forskningsinterview. Kreative metoder kan være gode at bruge som supplement undervejs i undersøgelsen til alt det, det kan være vanskeligt, eller meget svært at tale sig frem til – f.eks. holdninger og praksis. Kreative metoder er gode at anvende ved metodetriangulering, f.eks. med interview og observation.

Svagheden ved det kvalitative interview Svagheder ved det normale kvalitative interview, er at det er: intellektualistisk, den tilsidesætter de emotionelle aspekter ved viden, overser empatien som erkendelsesform immobil, interviewpersonen sidder og taler, de bevæger sig ikke og handler ikke i verden kognitivistisk, den fokuserer på tanker og oplevelser på bekostning af handling (Kvale, Steinar: "InterView, s. 283)

Hvilken viden kan opnås med kreative metoder – nogle eksempler Målgruppeanalyse Konceptudvikling Produktafprøvning Normer og værdier Forforståelser og forståelsesrammer Faktisk adfærd/handlinger Identifikation Idégenerering Visuel smag/æstetik Konceptudvikling Evaluering Konkrete ønsker til form og indhold

To specielle forhold Kreative metoder er anvendelige ved to metodiske problematikker: Say/do-konflikter: Hvad folk siger de gør og mener og hvad de i virkeligheden gør og mener.

Hypotetiske spørgsmål Ved hypotetiske spørgsmål, ala: Kunne du tænke dig....forestille dig..? Kan det være vanskeligt at opnå valide svar. Derfor kan det være godt at prøve at få konkretiseret den måde man spørger på, ex: ”I forbindelse med området ”nye IT-anvendelser” har prototyping længe været anerkendt som en effektiv måde at supplere – og vurdere relevansen af – abstrakte designbeskrivelser. Dette skyldes, at de giver brugerne en konkret og håndgribelig oplevelse af, hvordan et system kan understøtte deres arbejde.” (Bødker et al. (2000): "Professionel IT-forundersøgelse”, s. 75) Nyt blad - prætest med en version 0.9

Projektive teknikker Hvad er projektive teknikker? Forskellige teknikker, hvor man præsenterer modtageren for noget konkret ofte fysisk materiale. F.eks. en flyttekasse fyldt med effekter der har forbindelse med en flytning Eksempelvis andre pjecer, blade eller hjemmesider om samme emne og lignende, f.eks. Lumsaas Kirke i forhold til andre kirke- sider

Forskellige slags projektive metoder Direkte metoder Spørge konkret indtil et emne - probe Få feedback på storyboard, prototyper, konceptideer Få feedback på layoutskitser, æstetik, indholdsovervejelser mm. Få målgruppen til at indgå i udviklingsprocessen

Indirekte metoder Kollage Billedsortering Billedfortolkning Ordmetoden Associationer Scenarier Observationer - tænke højt test

Ordmetode Positivt ladet ord : Sjovt Spændende Lærerigt Underholdende Let Udbytterigt Udviklende Givtigt Negativt ladet ord : Farligt Utrygt Stressende Kedeligt Hårdt Dumdristigt Ærgerligt Ligegyldigt Enten ved at lade folk selv definere dem eller ved at vælge selv

Eksempel: Smittekildekort Smittekilder: Ved at have samleje Ved at have oralsex Ved at have analsex Ved at dele kanyle Ved en blodtransfusion Fra mor til barn ved fødsel Ikke smittekilder: Ved at kysse Ved at drikke af samme glas Ved at bruge samme toilet Ved at gå i svømmehal Ved at røre ved et sår Ved at give hånd Ved at sove i samme seng Ved at dele make-up Ved at gå i solarium Ved at dele tandbørste Deles op i: Smittekilde, Ikke smittekilde, Ved ikke

Billedøvelse Hvad kan billedøvelsen bruges til? ”Det som er den centrale pointe er at inddragelse af billedmateriale i empiriindsamlingen på afgørende vis udvider vores forståelser af kommunikationens kompleksitet og giver konkret indsigt i, hvordan individuel og kollektiv betydningsdannelse foregår i en kommunikativ praksis.” (Hee Pedersen, 2004, s.41) - Puha - men sådan noget som undersøgelser af køn, fordomme, etc. kan metoden være god til.

Forløb af billedøvelsen et eksempel Variation i momenter - vekselvirkning mellem individ og gruppe: 1.Individuelle valg og refleksioner 2.Præsentation af valgte billeder med begrundelse for valg i runde 3.Forhandling og fælles valg 4.Individuel refleksion omkring spørgsmål 5.En runde hvor man udveksler refleksioner

Vigtige overvejelser Bred udvælgelse af billedmateriale ”Billederne var udvalgt med henblik på, at det skulle være muligt at lægge mange forskellige slags betydninger ind i dem.” Konstruktion af spørgsmålet - eksempler –Vælg 4 billeder, som kan repræsenterer 4 egenskaber man må besidde, hvis man skal have det godt i f.eks. en organisation. –Vælg 5 billeder som for dig kan repræsentere 5 kvaliteter, som er vigtige at have, hvis man f.eks. skal være sund

Øvelse: Lad de andre lave en kollage Lav en collage om jeres nabogruppes emne Forbered Demokrati Mobilvideo Facebook Brug af bibliotekets ydelser

Slut for i dag...

6 vidensformer Bødker et al. præsenterer 6 vidensformer som både designere og brugere/målgruppe skal være i besiddelse af i en udviklingsproces: (Bødker et al. (2000): "Professionel IT-forundersøgelse”, s. 74)