4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Kvalitetssikret IKV og RKV i region Midtjylland
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Realkompetencevurdering i Danmark
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Planlægningsmodeller
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
KUU – kombineret ungdomsuddannelse
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
FOA – Den offentlige lederuddannelse Torsdag den 10. december 2009 Lektor, cand. pæd. og studieleder på DOL Peter Rod 18. september 2016Emnenavn.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
En ny Forberedende Grunduddannelse
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Nyt fra Undervisningsministeriet
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen

Formål med seminardagene at styrke og kvalificere arbejdet med realkompetencer i region Midtjylland at uddanne en medarbejder-gruppe ved hvert VEU-center, der har særlig viden og kunnen inden for feltet at organisere et samlet korps inden for og på tværs af de 3 VEU-centre at skabe grundlag for erfaringsudveksling, koordinering og udvikling af den gælden praksis med realkompetencevurderinger

Temaer for de 5 dage 1.Introduktion til RKV - Hvad er og hvad kan den anden vej til kompetence- udvikling? 2.Planlægning af realkompetence- vurderinger - Hvordan kan planlægningen sikre kvalitet i vurderinger og processer? 3.Metoder og modeller - Hvad er hensigtsmæssige dokumentations- og vurderingsmetoder? 4.Institutionelle strukturer og organisering - Hvordan kan sikres kvalitet i sagsgange og klarhed i roller og ansvar? 5.Uddannelsessystemet og netværk - Hvad indeholder de forskellige uddannelser, og hvordan kan I samarbejde på tværs af institutionerne i VEU centrene og i regionen?

Hvad skete sidste gange? Workshops og casearbejde om: Metoder til bred afklaring Metoder til beskrivelse af kompetenceprofil Omsætte individers/medarbejders kompetenceprofil til formelle uddannelser og uddannelsesmål Metoder til snæver dokumentation i forhold til uddannelser mål Oplæg om dokumentationsmetoder

Fra afklaring til vurdering Arbejdsopgaver -funktioner Kompetenceprofil Formelle uddannelser og Fælles Kompetencebeskrivelse /FKB National Kvalifikationsramme NQF Uddannelses mål Anden ikke formel uddannelse Arbejdsplads Uddannelse

UngdomsuddannelserVoksenuddannelser EUD 3-4 år OrdinæruddannelserEfter og videreuddannelser Det danske uddannelsessystem Kandidat 2-3 år Bachelor 3-4 år MVU 3-4 år Gymnasial uddan år KVU 2 år VVU Diplom Master AMU GVU VEUD HF AVU FVU Folkeskole Obligatorisk 9 år KVU: Kortere videregående uddannelse. MVU: Mellemlang videregående uddannelse EUD: Erhvervsuddannelse VVU: Videregående Voksen uddannelse GVU: Grundlæggende Voksenuddannelse (Merit) AMU: Arbejdsmarkeds uddannelser HF: Højere forberedelses kursus AVU: Almen Voksen undervisning FVU: Forberedende voksenundervisning. RKV/IKV Folke- oplysning Daghøjskole Højskoler Efterskoler

Dansk Kvalifikationsramme NQF NiveauVidenFærdighederKompetencerUddannelser 8Ph.d.. 7 Inden for et eller flere fagområder have viden som er baseret på højeste internationale forskning inden for fagområdet Kunne tilrettelægge og gennemføre forsknings- og udviklingsopgaver i komplekse og uforudsigelige sammenhænge Kandidat, Master 6 Skal kunne forstå og reflektere over teorier, metoder og praksis Bachelor, Diplom 5 Viden om praksis og anvendelse af metoder og teorier inden ofr erhvervet og fagområdet Kunne indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser EUD, KVU; VVU 4 HF; GYM, EUD, AMU 3 Viden om basale metoder og normer inden for erhvervs eller fagområde Kunne tage ansvar for afgrænsede arbejdsprocesser EUD, AMU 210. kl., AVU, AMU 1 Kunne tage personlig stilling og handle i simple og overskuelige situationer 9. kl., AVU

Formål og mål med i dag Udvekslet erfaringer inspiration til organisering og procedurer Identificeret vanskeligheder og forbedringsmuligheder Formuleret krav til ledelse medarbejdere, procedurer og kvalitet Formuleret ønsker for videre samarbejde i kompetencemidt

Program for i dag Præsentation af projekt og dagen Kort introduktion til dagens tema og implementering Gruppearbejde om procedurer og organisering med afsluttende opsamling ---- Oplæg fra AMU Nordjylland, Uddannelseschef Knud Dal Cafedrøftelse om krav til ledelse, medarbejdere, organisering og kvalitet Opsamling i forhold til netværket/korpset af eksperter og KompetenceMidt projektet Evaluering og afrunding

Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,

Individ afklaring/dok. Arbejdsplads afklaring/dok. Uddannelse på baggrund af anerkendte realkompetencer IKV/RKV processen Udvikling og uddannelse på baggrund anden vurdering og målestok Faser og processer Indledningsfasen m. bred afklaring & identificering IKV fasen med snæver dokumentation vurdering 3. sektor/ Fagforenings afklaring/dok Uddannelses-/ udviklingsfasen IKV

Fra lov til praksis Rammelov ikke detaljereguleret – Kvalitetsmåling: Årlige indberetninger, Ekstern evalueringer 2010 –Kvalitetskrav i processen: transparens, offentlige beskrivelser af proces, dokumentation af den enkeltes vurdering –Kvalitetskrav i vurderingen: pålidelige, troværdige vurderinger ved brug af hensigtsmæssige metoder. Ikke forringe uddannelsesniveauet Professionelt skøn –Støttet af fælles retningslinjer –Løbende udvikling og evaluering

Fra lov til praksis Gunstige institutionelle rammer og ledelsesmæssig opbakning Klare mål, fællesretningslinjer og konsensus om procedurer, roller, ansvar Plan for udvikling og kvalitetssikring Rammer for koordinering og udvikling af fælles praksis og samspil mellem professionelle aktører Kommunikation internt og eksternt Gennemsigtige (beskrevne) processer for brugerne Ildsjæle brænder ud…

Organisatorisk ramme om IKV Ressourcer Kompetencer og viden Holdninger i medarbejdergruppen Kommunikation – intern / ekstern Processer struktur – for brugere & medarbejdere UVM syring Bruger interesse Interessenter Samarbejdspartnere

Processer Ansøgning med dokumentation Afslag Vurdering Evt. Indkaldelse til testning Bevis Individuel testning Afsluttende vurdering BevisAfslag afslag Før evaluering

AktørHandlingHvornårRække følge DokumentationHenvisning VejlederSende brev med bekræftelse af modtagelsen af GVU-ansøgningen med forslag til dato for indledende samtale: Indenfor 1 uge 1 tion.dk/Forms/R0710.as px?id=23437 Lov nr. 488 af 31. maj 2000 VejlederOprette en GVU sag: Tage kopi af flg. blanketter: # Beskæftigelsesmæssig status # GVU uddannelsesbog A # GVU uddannelsesbog B Indenfor 2 uger 2 Skema: Beskæftigelsesmæssigske ma GVU uddannelsesbog A GVU uddannelsesbog B VejlederAfholde 1 møde med GVU-aspirantenIndenfor 4 uger 3 VejlederKontakte GVU-ansvarlig i relevante afdeling, aftale overleveringsmøde Indenfor 5 uger 4 VejlederIndkalde til 2. vejledningssamtale, hvor GVU-elev faglærer og vejleder er til stede # Her afklares dokumenteret merit # Her overvejes og aftales det videre afklaringsforløb i relevant afdeling Indenfor 6 uger 5 VejlederUdleverer skabelon til uddannelsesplan og uddannelsesforløb 6 GVU-faglærerIndlede kompetenceafklaringsforløbIndenfor 8 uger 7 GVU-faglærerUdarbejder resultat af kompetenceafklaringen som sendes til vejledningen Indenfor 10 uger (senest 2 uger efter kompetenceafklaringen) 8 Resultat af kompetenceafklaring skal tilgå vejledningen. Hvilke fag skal GVU kandidaten have. Forslag til uddannelsesforløb VejledningenUdarbejder uddannelsesplan og uddannelsesforløb og sender denne til vejledning 9 Uddannelsesplan Uddannelsesforløb VejledningenSender Uddannelsesplan til underskrift hos inspektøren 10 InspektørUnderskriver uddannelsesplan 11 VejlederSender GVU uddannelsesplan, forløb og beskæftigelsesmæssig status til elevsekretariat, relevant faglig udvalg og evt. virksomhed 12 Til GUV kandidat: Uddannelsesplan og forløbsplan Fagligt udvalg: Uddannelsesplan for GVU kandidat Elevadm. GVU plan / forløbsplan Beskæftigelsesmæssig status på elev

Procesbeskrivelser mv Køreplan for IKV på institution Vejledning i IKV praksis på institution Vejledninger til ansøgere på institutioner Vejledning til praksis for et uddannelses område ’Grønspættebog’ for VUC + materialedatabase GVU uddannelsesbog håndbog TUR’s praktisk vejledning ’certificering’ AMU – praktiske vejledninger

Kvalitetssikring Nationalt netværk inden for uddannelsesniveau Regionalt netværk blandt vejledere på samme uddannelsesområde IKV team på institution hvor de arbejder med at kvalificere og eksplicitere deres skøn i vurderingerne Teamprojekt med formulering af og procedurer for IKV og kriterier for vurdering (EUD/GVU/AMU indgang) Årligt IKV møder på institution

Professionalisering af IKV Institutionelt På tværs af institutioner På tværs af uddannelsesområder På tværs af fagområder I forhold til samarbejdspartnere og brugere

KOMPETENCEmidt rolle Økonomisk støtte til praktiske opgaver Netværksmøder om konkrete problemer og opgaver til forbedring af IKV, fx –Udvikling af materialer –Beskrivelse af vurderingskriterier –Beskrivelse af procedure Konsulentbistand til udvikling af materialer, procedure mv. Konsulentbistand til konkrete IKV opgaver

KOMPETENCEmidt rolle Hvordan kan KOMPETENCEmidt projektet støtte det videre arbejde?