Skolen og den sociale arv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Baggrunden for indførelsen af PALS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Et væksthus for børn og voksne
Frøslev-Padborg skole
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
Børn, bevægelse og motivation
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Lærerprofessionen - en definition.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Alle børn er alles ansvar
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Forskningschef Niels Ploug, Socialforskningsinstituttet Forskningsprogrammets hovedresultater – hvad kan man lære af det? ► Lidt om programmet ► Kultur.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Inklusion og inkluderende processer
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Relations kompetencer
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Inspirationsworkshop med fokus på
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Skolen og den sociale arv Anne Maj Nielsen Kirsten Fink-Jensen Charlotte Ringsmose DPU, SFI, AKF, SIF Socialministeriet

Formål med undersøgelsen At undersøge hvordan negativ social arv hos børn får betydning for deres læringsmuligheder i skolen, og hvilke processer der kan øge disse muligheder. Fokus: praksis i skolens almene tilbud – klasserum og organisation Metode: praksis belyses ud fra dels ledelses og læreres oplevelser og vurderinger, dels ud fra observerede handlinger og samspil lærere-elever.

Skolen kan kompensere Nogle skoler er mere ’effektive’ end andre med hensyn til at ’løfte’ alle elevers præstation uanset køn, social klasse eller etnisk tilhørsforhold. Organisatoriske forhold: målrettet dialogisk ledelse, involvering af lærere, fælles retningslinier. Undervisningsmæssigt: struktur og frihed, intellektuelle udfordringer, engagerende indhold og feedback, fagligt fokus og individuelle hensyn, megen og anerkendende kommunikation. Skole-hjem: forældre involveres

Resultater Vigtigt i skolen: tydelige udtryk for fælles værdier og anerkendelse af både læreres og elevers ressourcer og indsatser for at nå fælles mål. Fag og færdigheder udtrykkes i pædagogisk praksis og diskurs – ’kulturel kapital’ Negativ social arv  kompetencer, der er utilstrækkelige til at håndtere den pædagogiske diskurs (’utilstrækkelig kulturel kapital’)

Re-kontekstualisering Hjemmets Skolens kulturelle kulturelle kapital kapital

Vigtigt i skolen som organisation Klare mål og meningsfuld dialog  Tydelige værdier i praksis  Anerkendende relationer og faglig stolthed Evaluering, faglig udfordring og kollegial støtte  Arbejdsglæde, meningsfuldhed, oplevelse af sammenhæng 

Arbejde i klasserummet Klare faglige mål  Tydelige værdier for arbejde og samvær  Anerkendelse af børns forskellige ressourcer ved anvendelse af dem  Særlige rettigheder for elever med særlige behov  Læringsglæde, meningsfuldhed, oplevelse af sammenhæng 