Studiestøttende samtaler på Læreruddannelsen i Århus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Læringsstile og lektier
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Og hvordan man håndterer den.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Selvopfattelse.. STIGMA
Velkommen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mestring af ADHD som voksen.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Lægedage
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan man bekæmper mobning
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
At motivere til forandring
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Præsentationens transcript:

Studiestøttende samtaler på Læreruddannelsen i Århus Dorthe Lau, lektor og autoriseret psykolog dola@viauc.dk

Program Kort præsentation Procedure for studiestøttende samtaler Hvilke problematikker er i spil? Hvordan anvendes studiestøtten? Eksempler på studiestøtte Kognitiv adfærdsterapi Hvad siger de studerende? Erfaringsudveksling og videndeling blandt deltagerne

Procedure for studiestøttende samtaler Start : Januar 2009 Den studerende henvender sig til den SPS-ansvarlige, eller behovet bliver kendt via studievejlederen eller en underviser SPS ansvarlig ansøger SU – styrelsen om bevilling Henvendelse til undertegnede Skriftlig aftale om første samtale Det enkelte forløb aftales individuelt

Faglig studiestøtte Målet med den faglige studiestøtte er at kompensere for de specifikke studiemæssige vanskeligheder, som den psykiske lidelse indebærer. Det gælder især vanskeligheder med udholdenhed, struktur, planlægning, overblik, hukommelse og koncentration. Samtidig vil den faglige studiestøtte kunne have en positiv indvirkning på vanskeligheder med eksamensangst, præstationskrav og tilknytning til uddannelsen (Håndbog for SPS-ansvarlige, 2010).

Specialpædagogisk støtte SPS gives til studerende med læse-, skrive- og talevanskeligheder, til hørehæmmede og døve, til synshæmmede og blinde og til studerende med fysiske, psykiske og neurologiske funktionsnedsættelser. Forudsætningerne for SPS er, at den skal være nødvendig for at gennemføre uddannelsen, og at det er muligt at kompensere for funktionsnedsættelsen. SPS kan gives til studerende på en SU-berettiget uddannelse

Karakteristik af studerende med psykiske funktionsnedsættelser Vanskeligheder med udholdenhed, struktur, planlægning, overblik, opmærksomhed, hukommelse og koncentration Vanskeligheder med eksamensangst og præstationskrav Vanskeligheder med egne, familiens og andres forventninger Vanskeligheder med bedømmelse af egne evner og begrænsninger Vanskeligheder med idealer, identitet og selvværd Vanskeligheder med sociale relationer til medstuderende, lærere og andet personale Vanskeligheder med at blive set og hørt i undervisningssammenhænge Vanskeligheder med ikke at kunne få opmærksomhed nok

Problematikker Lavt selvværd Eksamensangst / præstationsangst Angst Depression Stress , mavesår ADHD Ordblindhed Hjerneskade Spiseforstyrrelse

Støtteforanstaltninger Hjælp til planlægning,struktur,overblik Ugeskema, dagsskema etc. Elementer fra kognitiv adfærdsterapi Bevidst opmærksomhed på positive situationer (forsk. øvelser) Skriftlige refleksioner Mail / sms korrespondance Reducering af præstationskrav Information til kolleger og studerende

Kognitiv adfærdsterapi Fokuserer på aktuelle problemstillinger Åben samarbejdende relation Information om behandlingens formål og metoder Problemorienteret Indsigtsgivende Psykoedukativ Struktureret Direktiv Effektorienteret Lægger vægt på hjemmearbejde

Tænkning er styrende for følelser og adfærd Mennesket plages ikke af tingene som de er, men af måder de opfatter dem på Situation: Det er nat og Lise er alene hjemme. Vågner ved at telefonen ringer. Da hun tager telefonen er der ingen i den anden ende, - kun en underlig lyd. Tænkning 1: der står en mand uden for vinduet med en mobiltelefon, han tjekker om jeg er hjemme. Om lidt bryder han ind og voldtager mig. Reaktion 1: bliver angst, står op og tjekker alle døre og vinduer. Er mange timer om at falde i søvn igen Tænkning 2: Det må være en der har fået forkert nummer Reaktion 2: vender sig om og falder hurtigt i søvn igen. Tænkning er styrende for følelser og adfærd

Den kognitive model

Mestrings-strategier Kognitive strategier: fx alternative tanker, selvinstruktioner, huskekort, sætte ord på emotioner Adfærdsstrategier: fx forøgelse/formindskelse af aktiviteter, gradueret eksponering, gradueret opgaveløsning, problemløsning, distraktionsteknikker Fysiologiske strategier: fx afslapning, åndedrætsøvelser, grounding, fysisk aktivitet Sensoriske aktiviteter: se TV, lytte til musik, lydbøger, fysisk kontakt.

Hjælpestrategier til emotionsregulering Distraktionsstrategier: fx trække 3 fra 100, tælle til 10 Mindfulness øvelser. Træning i at kunne rumme emotioner m.m Afspænding: fx åndedræt, afspænding, lytte til musik Huskekort med alternative tanker: fx ”det er ubehageligt men ikke farligt”.

Visualisering Afkatastrofering v.h.a. visualisering Gå situationen igennem på fantasiplan Identificer den centrale katastrofeforestilling Fantasien stopper ofte ved det værst tænkelige Gør fantasien færdig…hvad sker så. Aktiver ansatser til alternativ tænkning & handling Gå situationen igennem igen på fantasiplan med de nye tanker og handlinger

Problemløsningsskema Mit mål på kort sigt: Genoptage daglige rutiner (komme op, gå i bad, vaske op, læse) Bestemte trin for at opnå målet: Et trin ad gangen, dele op i overkommelige delmål, starte med den letteste og mest lystgivende aktivitet. Mulige hindringer eller vanskeligheder: Depressive tanker, mister overblikket, opgivenhed, manglende lyst. Måder at overvinde hindringer på: Stoppe negative tanker, komme op og i gang, ikke vente til jeg får lyst.

Eksempel på studiestøtte i forbindelse med angst Kognitiv adfærdsterapi (elementer derfra) Udfoldelse af historien (nedadgående pils teknik) Omstrukturering af leveregler Mindfulness (3 min åndedrætsmeditation) Tankeregistrering Huskekort Visualisering

Nedadgående pils teknik Udforskning af forventningsangst om en forestående fest Jeg klarer det ikke. Det er pinligt hvis jeg ryster på hænderne. - Hvordan bliver det pinligt hvis du ryster på hænderne? De andre vil se at jeg er nervøs og usikker. - - og hvis de så det, hvad ville så ske? Det ville være forfærdeligt, de vil tænke: ”Sikke et nervevrag.” - og hvis de tænkte sådan, hvad ville så ske? Så gider de ikke være sammen med mig. Det ville være frygteligt. - så hvis de ser du er nervøs bliver du afvist og forkastet? Ja, der er da ingen der gider være sammen med et nervevrag (græder) - nu kan jeg bedre forstå hvorfor du er så bange for den fest.

Øvelse i forbindelse med eksamenslæsning og præstationsangst ”Jeg har holdt flere pauser end normalt” ”Jeg tilvalgte at deltage i sidste skoledag” ”Jeg har læst på et mere ”fornuftigt” niveau, dvs. max til kl. 23.00” ”Jeg har gået ture hver dag” ”Jeg gik til eksamen uden at have læst det hele flere gange – og jeg fik 12” (4. årg studerende i forbindelse med eksamenslæsning)

Øvelser (i forbindelse med lavt selvværd) Lav en liste over alt det du er god til Lav en liste over alt det der gør dig glad Registrer gode oplevelser Send en mail til x antal venner / familie, og bed dem beskrive: 1) hvad det er de godt kan lide ved dig, 2) alt det de synes du er god til / sætter pris på ved dig…

Øvelser Tankeregistreringsskema formål: at undersøge om de automatiske tanker er realistiske og arbejde med at finde mere positive alternativer Huskekort formål: hjælp til at bryde dårlige vaner/dårlige mønstre • Positiv selvopfattelse formål: udfordre den negative selvopfattelse og dårlige selvtillid • Mine positive leveregler formål: at bearbejde sine egne forventninger og krav til sig selv • Positiv dagbog formål: at fastholde de positive situationer og tankemønstre

Udtalelser fra studerende Jeg har brug for en struktur, og at tingene ikke hele tiden ændres Jeg har dårlig samvittighed, når jeg ikke får læst til timerne Jeg er bange for hvad de andre på holdet tænker om mig Jeg vil ikke have at min underviser tror, at jeg er doven Jeg vil ikke være til besvær for min studiegruppe / svigte dem Det er ikke så slemt i historietimerne – det er et venligt miljø Jeg vil gerne lave mere end de andre i studiegruppen – så synes jeg det er godt nok Jeg har det altid skidt inden jeg skal fremlægge Jeg føler, at jeg skal bevise, at jeg er berettiget til støtten Når jeg er under pres, har jeg svært ved at finde de rigtige ord og begreber Jeg bryder mig ikke om at være til besvær Jeg har brug for fastholdelse og struktur Det hjælper mig at fokusere på det der går godt

Erfaringsudveksling Fortæl om en positiv erfaring med studiestøttende samtaler Hvad er udfordringen for dig? Hvilke ideer har I til at kvalificere de studiestøttende samtaler? Ideer til at kvalificere det studiestøttende miljø? Gå sammen med et andet par og del jeres erfaringer Noter gode erfaringer / ideer på planchen

Litteratur Kognitiv terapi i en nøddeskal. Michael Neenan, 2006, Dansk Psykologisk Forlag. Håndbog for SPS – ansvarlige. For uddannelsesinstitutioner der rekvirerer SPS-forløb fra RSC, 2010. www.dpu.dk/rsc Slip anerkendelsen løs. Appreciative Inquiry i organisationsudvikling. Mads Ole Dall & Solveig Hansen (red.), 2001, Frydenlund. Børne – og Ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uanede muligheder. Søren Hertz, Akademisk Forlag, 2008.