MTV i Region Syddanmark: Uddannelse i hjertestop Er organiseringen af hjertestopundervisning afgørende for kvaliteten af genoplivning på almindelige sengeafdelinger?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tryksår – opstår de hos os?
Advertisements

Palliativ indsats til KOL-patienter
Enhed for MTV Dialyse ved kronisk nyresvigt – kan antallet af patienter i udgående dialyse øges? Introduktion Finn Børlum Kristensen Sundhedsstyrelsens.
Beredskabet ved hjertestop
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
Avanceret genoplivning
Fra retningslinje til klinik
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Våd Kemi v NIR måling Våd kemi NIR måling Dyr Hurtig og billig
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Forveksling af patienter. Hændelse •På en afdeling var der indlagt to patienter med navne, der lignede hinanden •Igangværende flytning på afdelingen gjorde,
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Identifikation af spild
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Projekt måleredskaber
EPJ i Region Nordjylland
Projekt Planlagt Kejsersnit
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Michael Hald Konsulent, KL
Basal Hjerte-LungeRedning
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Region Midtjyllands tilbud 2013
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
Behandling i hjemmet København den
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Akutte indlæggelser på de intern medicinske afdelinger i Danmark
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Kan hjertemedicinske patienter indlægges i eget hjem
Patient overgange Charlotte Barfod
Færdighedstræning i Region Syddanmark.
1 ▪ Sundhedsaftaler og forventninger til det fremtidige samarbejde  Sundhedsaftalerner er indberettet til Sundhedsstyrelsen.
NICE (2003) om metoder til Medicinsk Teknologivurdering: hvilke data og analyser?) National Institute for Clinical Excellence.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Beredskabet ved hjertestop Orientering for nyansat personale.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Simulations- og færdighedstræning i pædiatri. Region Øst
1 ▪ Velkommen til Kick-off I dag tager vi et afgørende skridt  Mere sikkerhed for vore patienter  Mere sikkerhed for vores personale.
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge-
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Hvad er plejepersonalets og patienters udbytte af coachtræning? Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
Implementering af et opfølgende EORTC 2 skema i Dansk Palliativ Database Mogens Grønvold Forskningsenheden, Palliativ medicinsk afdeling, BFH Afdeling.
Tips til dig, der har ansvaret for at arrangere Awareness Day på din arbejdsplads Forbered dig godt, og brug tjeklisten på næste side til at sikre, at.
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Forebyggelse af trykskader hos patienter med hoftenære frakturer
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Netværksdage for Sygehusbyggeri August 2017
Metoden fælles beslutningstagning
Præsentationens transcript:

MTV i Region Syddanmark: Uddannelse i hjertestop Er organiseringen af hjertestopundervisning afgørende for kvaliteten af genoplivning på almindelige sengeafdelinger? reservelæge Johnny Lauridsen anæstesiologisk afd. OUH Svendborg Sygehus

MTV (Medicinsk Teknologivurdering) Foreliggende evidens (ILCOR’s 2010 Consensus) Effekten af undervisning undersøgt ved in-situ simulationer Organisation Organiseringen af regionens hjertestopundervisning Spørgeskema undersøgelse omkring modtaget undervisning, anciennitet med mere (Patient) Økonomi Analyse forestået af Regionalt Kompetencecenter for MTV/Afd. for Kvalitet og Forskning/MTV, OUH Odense Universitetshospital

Teknologi – forsøgsdelen Uvarslede in-situ hjertestop simulationer Udføres på sengestue på afdelingen Afdelingens personale Afdelingens eget udstyr: seng, akutbord, AED I alt 49 simulationer 4 sygehuse i regionen 8 afdelinger (6 simulationer pr afdeling +1) 249 simulationsdeltagere heraf 169 unikke Fire kirurgiske, fire medicinske, forsøgt gjort sammenlignelige.. 35,5 % deltog i mere end en simulation

In situ simulationer Fantom - Resusci Anne Simulator, Laerdal Medical® Optaget på video Deltagerne informeret på forhånd Tjekliste

In situ simulationer Data indsamling via pc Standardiseret scenarie til alle simulationer

In situ simulation Tre AED modeller Skarpe versus trainer Sikkerhed

Organisation - spørgeskemadelen Online spørgeskema Faggruppe Anciennitet Undervisning (hvilken, hvor meget, hvornår?) Erfaring med hjertestop Vurdering af simulationerne Unik simulationskode Navn sammenholdt med video

Datagennemgang Videoer gennemgået efter skema Data fra pc Tider (inkl. pauser i hjertemassage) Utilsigtede hændelser Kommunikation AED brug Data fra pc Frekvens Trykdybde Håndplacering No Flow Tider

Resultater Sygehus A Sygehus B Sygehus C Sygehus D Erkender hjertestop (s) 0.6 3.6 3.4 4.5 Kalder hjertestop (s) 2.5 1.6 24.4 -0.9 Starter hjertemassage (s) 11.3 11.9 23.6 22.2 Frekvens hjertemassage (n/min) 110 120 Korrekt kompressions-dybde (%) 35.9 23.3 29.4 13.3 Andel korrekte kompressioner (%) 18.8 6.3 11.4 3.1

Resultater, Hands-off tid Sygehus A Sygehus B Sygehus C Sygehus D NFRadjAED-strafsamlettid* % 8.5 11.8 7.5 8.9 * konstatering af hjertestop, ventilationer >5 s, AED brug, tidskorrigeret

Resultater – Effekt af undervisning Ingen signifikant forskel i hands-off tid for undervisningstype eller tid fra sidste undervisning

Resultater, AED (5 afdelinger) Forskel mellem afdelinger med og uden AED, positive tal angiver at afdelinger med AED har højere værdi Estimat P-værdi NFRvideo (%) 7.17 <0.01 NFRadjAEDstraf-samlettid (%) 3.32 0.2459 Øget ikke-justeret NFR for afdelinger med AED Signifikansen forsvinder når der justeres for ”acceptabel” tid til AED

Resultater, AED Ikke entydige resultater i undersøgelsen – forbehold for studiedesign, bl.a. indgik en del studerende Betydelig latenstid fra AED er på stue til pads påsat / første rytmetjek (>4 min for nogle afdelinger) Tager tid fra hjertemassage, om end ikke signifikant Forbedrer ikke entydigt kvaliteten af HLR Personalet ikke fortrolige med AED Nogle AED typer giver feedback om trykdybde. Kan hjælpe til korrekt placering af hænder. Metronome indbygget.

In-hospital AED brug Vigtigt at personalet er undervist i AED Ikke mindst fordi.. Ikke stødbare rytmer er dominerende (Nadkarni VM, First documented rhythm and clinical outcome from in-hospital cardiac arrest among children and adults, JAMA, 2006 Jan 4) Der er ikke evidens for at outcome forbedres (Chan PS, Automated external defibrillators and survival after in-hospital cardiac arrest, JAMA, 2010 Nov 17)

Udfordringer Graden af realisme, vurderes til 6,6/10 Stor variation mellem afdelinger Meget teknik på en lille sengestue Teknik som ikke nødvendigvis er skabt til mobilt setup Ressourcekrævende i en travl hverdag 100% uvarslede simulationer ej muligt Accept til videooptagelse Adaptering Risikoen for fejl ved teknikken stiger ifm transport, hårdhændet håndtering etc Variationen gælder såvel antal ansatte, fordelingen af faggrupperne, antal hjertestop årligt, udstyr, placeringen af udstyret med mere

Hvad kunne gøres anderledes? Studiepopulationen bør være mere homogen, f.eks. ved at Indsnævre inklusionskriterierne Selektere deltagerne på forhånd Sammenligne før og efter undervisning Men konsekvensen er at graden af realisme indsnævres Gøre set-up’et mere simpelt mhp at øge graden af realisme (undgå videokamera, computer etc) Spørgeskema spørgsmål skal være mere afgrænsede

Muligheder med in-situ simulation Undervisning, især som vedligeholdelsestræning Kvalitetskontrol Forskning