1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Islands økonomi og den islandske krone - Et tilbageblik og et fremblik
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Budgetgrundlag i planteavlen
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Strukturelle niveauer
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Regeringens globaliseringsudspil
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
2. Ifølge DØR 1.Hvordan går det med dansk økonomi nu og her ifølge DØR? 2.Hvad er fremtidsudsigterne for dansk økonomi? 3.Hvad skyldes de magre fremtidsudsigter?
Økonomisk historie – formål At udvide perspektivet på økonomi i tid og rum, dvs. At demonstrere økonomi anvendt på andre institutionelle rammer end dem.
Dansk økonomisk politik under et nyt internationalt regime efter 1973
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Øvelse 9 - Phillipskurven
Gennemgang af makro-prøve, II
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
Præsentationens transcript:

1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II

2 Diverse 1.Men vi starter lige med at finde ud af, hvad vi gør til sidst med repetition 2.Næste gang: 1.Stedprøven (herunder repetition af kurverne i denne) 2.Repetition af øvrige kurver 3.Lidt/meget om opgavesæt 3 (afhænger af hvor mange, der afleverer) 4.Tilbagemelding på mikroprøven (især behov for at repetere mikro)

3 0. Siden sidst… Fødevarepriserne: –Spekulation i fødevarepriser (ved at opkøbe manipuleres med udbuddet => prisen stiger) – ikke med i teorien –Brødpriserne stiger det dobbelte af kornet i Dk – vi har problemer med at forklare hvorfor – mangler teori/empiri – virksomheders omkostninger?? – fødevare priserne stiger – burde ifølge teorien stimulere udbuddet (stedprøve!), men samtidig er input-priser steget voldsomt

4 0. Siden sidst ’Når efterspørgslen og dermed priserne stiger, vil bønderne have måde incitamentet til og midler til at øge udbuddet. Således har markedet altid reguleret sig selv i fødevarekriser, siger teorien. Problemet er, at virkeligheden endnu en gang er en stædig Rasmus Modsat…Prisen på input er steget absurd meget…koster penge at udvide produktionen’ (Information, 17.4)

5 0. Siden sidst Overenskomstforhandlingerne: ’det danske system…er en bunkebryllupsmodel, der er dårlig til at justere lønnen for bestemte grupper af ansatte i forhold til arbejdssituation, vigtighed for samfundet og efterspørgsel…alt bliver forhandlet samlet… langt sværere at få en udbud-efterspørgselsmekanisme til at fungere i det offentlige end i det private…hvis jeg arbejder på en pumpefabrik, så kan jeg søge til en anden pumpefabrik…Men hvis jeg arbejder på Herlev Sygehus, hvor skal jeg så tage hen?’ (Inf., ). Forholdet mellem lønninger fra 1969…

6 0. Siden sidst Inflationen – 3,3 % i marts i Danmark – mod 3,8 % I marts?

7 0. Et lille spørgsmål Hvis man har overskud på statsfinanserne, kan man så ikke opkøbe de statsobligationer, der jo er ’i kroner’, som udlændinge ejer – uden at det går ud over valutakassen?

8 1. Svarene på DØR 3. Hvad bestemmer væksten på længere sigt? Strukturel arbejdsstyrke, den strukturelle ledighed, produktivitetsvækst og udvikling i arbejdstiden. (Efterspørgslen?). Strukturel arbejdsstyrke er et nøglebegreb i rapporten, og jeg er ikke stødt på det før. Det defineres lidt indirekte p.88 som den skønnede arbejdsstyrke, man har på lang sigt, idet man ser bort fra kortsigtede udsving – dvs. på kort sigt kan den faktiske arbejdsstyrke være både over/under den strukturelle.

9 1. Svarene på DØR* 4. Hvad er et ’positivt outputgap’? (Hvad vil det sige?). Det betyder, at produktionen er større, end den egentlig ’burde’ kunne være.

10 1. Svarene på DØR 5. Hvorfor er der et positivt outputgap i 2005 og 2006? Fordi den faktiske arbejdsløshed er mindre end den strukturelle ledighed. Muligt fordi: flere har udskudt tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet eller fremskyndet færdiggørelsen af studierne, mere bijob, øget import af udenlandsk arbejdskraft, højere gennemsnitlig arbejdstid (steg med 8 timer i 2005)

11 1. Svarene på DØR 6. Hvorfor bliver lønstigningerne større? Den lave ledighed og udsigten til en ekspansiv finanspolitik øger kravene til lønnen. ’Lønstigninger i størrelsesordenen 4½-5 pct. svarer til det, der må forventes med den nuværende lave ledighed givet den historiske sammenhæng mellem ledighed og lønstigninger, herunder erfaringerne fra de seneste år’. (Phillipskurven).

12 1. Svarene på DØR 7.Men hvorfor stiger inflationen alligevel ikke nær så meget som lønstigningerne? Fordi importpriser stiger meget lidt. Og fordi lønnen udgør kun ca. 1/4 af virksomhedernes omkostninger.

13 1. Svarene på DØR 8.Hvad vil der ske, hvis lønstigningerne bliver større end de forventede 4,5-5 %? Vismændene frygter en løn-prisspiral, da højere lønstigninger kan give forventninger om endnu højere lønstigninger fremover. Hvis lønudviklingen kommer ud af kontrol ’vil…[det] med stor sandsynlighed kræve adskillige år med høj ledighed, før konkurrenceevnen kan genoprettes’ (p. 34) (de hollandske erfaringer og DK’s fra 1987 – kartoffelkur)

14 1. Svarene på DØR 9. Hvad ligger der til grund for den ret voldsomme ændring i skøn for den økonomiske udvikling fra forårs- til efterårsrapporten? De to vigtigste forhold er, 1) at efterspørgslen voksede mindre end forventet – især pga. en vigende eksportvækst. 2) ledigheden faldt mere end forventet, og beskæftigelsen steg mere end forventet (arbejdsstyrken steg med , og ledigheden faldt med ).

15 1. Svarene på DØR 10.Hvorfor falder udgifterne til indkomstoverførslerne? Primært pga. faldende ledighed.

16 1. Svarene på DØR 11. Hvorfor er den aktuelle finanspolitik problematisk ifølge DØR? ’Det skønnes, at finanspolitikken næste år giver et vækstbidrag til BNP på ca. ½ pct.point og ca. ¼ pct.point i 2009’. ’ Resultatet af en ekspansiv finanspolitik i den nuværende situation er derfor primært en lavere privat beskæftigelse, end det ellers ville have været tilfældet’ (inflationær crowding out – fordi det offentlige lægger beslag på arbejdskraft, som den private sektor ellers ville have kunnet bruge).

17 1. Svarene på DØR 12. Hvorfor bør finanspolitikken strammes med ¼ %? –Mindsker efterspørgselspresset –Frigør ressourcer til at øge den private beskæftigelse (se 11.) –Tager toppen af lønstigningerne (se 6.) –Forbedrer betalingsbalancen

18 1. Svarene på DØR 13.Og hvorfor ikke stramme med ½ %, hvilket størrelsen af outputgap’et egentlig tilsiger? Fordi DØR forventer et internationalt konjunkturtilbageslag. Det vil i sig selv lægge en vis dæmper på dansk økonomi.

19 1. Svarene på DØR 14. Hvorfor er vismændene ikke enige med regeringen i, at den strukturelle ledighed vil blive nedbragt yderligere? ’forskellig vurdering af, hvordan antagelsen om øget aktiveringsomfang påvirker den strukturelle ledighed’. Fremhæver bl.a. at arbejdskraft under aktivering er mindre jobsøgende.

20 1. Svarene på DØR 15.Kan den strukturelle ledighed nedbringes ifølge vismændene? Ja, ’strukturledigheden kan sænkes gennem en tidligere og mere intensiv indsats overfor de ledige, der kombinerer samtaler og hjælp til jobsøgning med skærpet rådighedskontrol’

21 1. Svarene på DØR 16. Hvorfor forbedrer ’den finanspolitisk stramning isoleret set den offentlige saldo’? (p. 111). I plejer da at sige det modsatte? ’Dette betyder dog ikke nødvendigvis, at BNP-væksten ville være tilsvarende lavere, hvis der i stedet blev ført en neutral finanspolitik. I den nuværende konjunktursituation med en historisk høj beskæftigelse er det således ikke (forts.)

22 1. Svarene på DØR (fortsat) efterspørgslen, der er den begrænsende faktor, men i større omfang problemer med at skaffe tilstrækkelig arbejdskraft. En stimulering af efterspørgslen, f.eks. via en ekstraordinært høj vækst i det offentlige forbrug, medfører derfor ikke en fuldt ud tilsvarende stigning i den danske produktion, fordi en større del af efterspørgslen end normalt tilfredsstilles af øget import’.

23 1. Svarene på DØR 17. Hvordan påvirker skattelettelser arbejdsudbuddet? ’Endelig antages det, at skattelettelser bidrager positivt til arbejdstiden’. Dvs. øger arbejdsudbudet (og vi må gå ud fra, at der er studier, der angiver størrelsen heraf…)

24 1. Og ekstraspørgsmålet… Eksisterer – forekommer - crowding-out i virkeligheden (og hvorfor er det spørgsmål vigtigt)? Dvs. betyder eksistensen af en offentlig sektor og aktiv økonomisk politik, at den private sektor er i fare for at blive fortrængt? Eller ’græsser’ de to sektorer ved siden af hinanden og er gensidigt dybt afhængige? Tænk over det…

25 2. Stedprøven 1.Poul Thøger?? 2.Husk ’økonomisk teori’ ofte lig en kurve 3.Jeres besvarelser ser OK ud… 4.Problem med monopol-opgaven (var lige ved at advare jer – også langt væk for mig) – viser klart behov for at repetere mikro – I har godt styr på makro

26 2. Stedprøven 5. Pas på med billed-sprog, hvor I ikke præcist forklarer fænomenerne (eksempelvis, hvad er ’overophedning’? Det er ikke selvforklarende) 6.Pas på med at svare for snævert – fokusere på enkelt elementer som eksport (hvor der er eksport er der også import) 7.Er det udbuddet eller efterspørgslen, der styrer priserne?