IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Uddannelse til tværfaglighed
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Læring og uddannelse med mobile medier
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Digitalisering og medialisering
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Kommunikation / it.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Ledelse af innovative medarbejdere
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Krop og læring Karen Barfod,
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Praktisk om opgave og oplæg
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Læremiddelkultur I Folkeskolen
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Digital forandringsledelse
Paneldebat Esben Staffan Henrik Bo Svend Perspektiver!?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Design af interaktion til interaktion i cscw
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Socialisering Kapitel 5.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Fra netværk til praksisfællesskab Dansk Naturvidenskabsformidlings konference d. 7. november 2007 Oplæg v/ Anders Buch, DTU & IDA.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Software Architecture in Practice
It som transferværktøj
It i folkeskolens matematikundervisning
Digital forandringsledelse
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Barnesyn og børneperspektiv
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

IT-Højskolen 4. november 2002 Fremtidens sociale E-learning

Program – 1. time  Spørgsmål til anden time: Hvad er det mest interessante ved e-læring?  Introduktion  Oplægget: Social e-læring Hvad er sociel e-læring Hvordan tænker, organiserer og designer man social e- læring? Praksislæring/Mesterlære Praksisfællesskaber Virtuelt Samarbejde Evaluering

Program – 2. time  Diskussion af spørgsmålet: ”Hvad er fedt ved e-læring?”  Learning Lab Denmark – en e-lærende organisation

Projektleder, Learning Lab Denmark/TKO  Antropologi, Sociologi, Psykologi  Virtuelle universitetskurser  Center for Teknologistøttet Uddannelse  Open Source – Linux Learning Landscape  RUC/Kommunikation – Scenarie projektet  Udgivelser Portefølje Scenario White-paper til EU konference om Science & Technology %20Forces.pdf %20Forces.pdf Kommunernes IT magasin (Kommer på LLD-webben)

Hvad er social e-læring? (Cultural Historical) Activity Theory  Menneskeforståelse - Motivation: Homeostatis (selv- opretholdelse) eller livsudfoldelse? (Tegn)  Aktiviteten som mindste meningsgivende enhed  Objekt-orienteret, artefakt-medieret aktivitet Læring involverer subjekt (den lærende), objekt (den motiverende aktivitet) og det medierende artefakt (F.eks. Tale- eller skriftsprog, dampmaskine, IT)

Open Source Aktivitetssystemet Internet Teknologier Objekt Virtuel Arbejdsdeling/ Organisering Open SourceOS Community Subjekt Software m.m.

Hvordan lærer man ved e-læring? Praksislæring / Mesterlære  Læring er social og situeret – ikke kognitivt og abstrakt  Læring sker hele tiden og overalt. Læring strukturers af praksis  Oldtimer & Newcomer (genskaber praksis)  Legitim Perifær Deltagelse (adgang)  Genuine Work  E-læringens mulighed for legitim, perifær deltagelse på tværs af fysiske og tidsmæssige grænser

Open Source - Center/Periferi >

Hvad skal der til for at lære i et virtuelt rum? Praksisfællesskaber  Communities of Practice – rummet for læring  Hvad er praksisfællesskaber? Shared repertoire Joint enterprise Mutual engagement  2 faktorer er essentielle for læring, meningsforhandling og opbygning af viden: Participation / Deltagelse Reification / Tingsliggørelse

Mailing Lister - Open Source’s Praksisfællesskaber  Kæmpe univers men små praksisfællesskaber (tegn)  Deltagelse i et interessefællesskab En gruppe af mennesker, som bruger hinanden til daglig problemløsning i mange-til-mange kommunikation Hjælper hinanden. Viden giver prestige  Tingsliggørelse Automatisk arkiv af den sociale deltagelse Software er et håndgribeligt produkt

Free-rider eller samarbejder? Hvordan gøres virtuelt samarbejde rationelt?  Problematisk at samarbejde på Nettet Manglende tillid og ansvarsfølelse bl.a. pga. at manglende krop øger kompleksitet  Hvornår samarbejder rationelle aktører (Spil-teori - PD)  Sørg for at handling får konsekvens Gentaget interaktion Interaktionshistorik Vedvarende identiteter

Open Source Samarbejde  Gentagen interaktion Praksisfællesskaber – Mailing lister Kritisk masse Socialisering: Newcomer- oldtimer  Interaktionshistorik Arkiver Credit-files – på webben og i softwaren  Vedvarende identiteter Owners/trusted lieutenants  Regler OS, FAQ, Netiquette

Evaluering i social e-læring  Peer-review (slutprodukt eller løbende proces) Atelier / åbent studio – Galleri / Udstillingsrum

Opsummering Hvordan skaber man grobund for social e-læring?  E-læring skal ses i en social og kulturel sammenhæng (Aktivitetsteori)  Overvej og gør brug af mulighederne for praksislæring og mesterlære  Motivation opnås ved at gøre praksisfællesskaberne til den centrale enhed for læring  Inddrag redskaber og processer, som støtter op omkring samarbejde  Brug andre evalueringsmetoder

Teoretisk Univers  (Cultural Historical) Activity Theory Leontjev, Vygotsky, Luria, Engeström, Nardi, Bødker  Communities of Practice og Legitimate Peripheral Participation Lave & Wenger E. Wenger Elsebeth K. Sorensen  Tillid og samarbejde Spilteori: John Nash fra ”A Beautiful Mind”, Axelrod, Kollock & Smith Luhman Jonas Heide Smith

Learning Lab Denmark OBJECTIVES 3 INTERPENDANT OBJECTIVES Research Organisation Communication

STRUCTURE CONSORTIUM CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR CONSORTUM DIRECTOR Research Broker Information Broker Communication Broker Cultural Manager

THE COMMUNICATION PYRAMID INFOTAINMENT ARTICLE NEWSFORMAT BOOK / REPORT / SCIENTIFIC ARTICLE RESEARCH / DRAFTS / DOCUMENTS