SkulpTur – et e-læringsprodukt til folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Blogs i undervisningen mellemtrin
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Forældrearrangement om folkeskolereform
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Velkommen til workshoppen
Readymades / genbrugskunst
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Gjellerupskolen.
Undervisning med Storyjumper
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Projektopgave klasse.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Materialer til innovation og iværksætteri
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
IT i undervisningen.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
TATIONpRÆSEN 20 DECEMBER, 2008 AARHUS UNIVERSITET Videndeling i netværk Med fokus på bibliotekernes undervisningspraksis › Struktur for videndeling for.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Udvikling af udskolingen Sortedamskolen Linjefagsudvalg Eva Susanne Lotte Oliver (Forældre) (Elever) (Lærer fra mellemtrinnet)
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Generel introduktion til EC
Gymnasiet (Stx)
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Årsplan – en kort en lang
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Nørre Aaby Realskole - et trygt sted at lære Velkommen Info-møde Skoleåret 2012/ årgang Onsdag den 16. november 2011.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Paneldebat Esben Staffan Henrik Bo Svend Perspektiver!?
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Hvordan får man mest ud af Forældreintra
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Masterplan for Uddannelse og Job
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
Trivselsmålingens resultater på vores skole
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Matematikkens Univers - Mellemtrin
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Projekt: Koncept til formidling
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

SkulpTur – et e-læringsprodukt til folkeskolen Webportal, elevunivers og undervisningsforløb Efterår 2005 Marie Katrine Bruun, Sophie Eriksen, Georg Esager, Ida Hrönn, Mette R. Jensen, Marie Laulund

… aspekter i arbejdsprocessen koncept: webportal, elevunivers, opgaver læringsteoretisk udgangspunkt: Gardners multible intelligenser og Kolbs læringscirkel og –model – men også inspiration i begreberne flow, praksisfællesskaber, storyline og blended learning målgruppeanalyse, genreanalyse, analyse af Fælles Mål mood boards m.m. = mock-up + rapport

Koncept: SkulpTur Tværfagligt undervisningsmateriale (til mellemtrinnet) billedkunst, dansk og historie Læreren vælger frit mellem en række skulptur-ture med forskellige temaer Udgangspunkt i bleanded learning – e-læring kombineres med traditionel klasseundervisning og byvandring Undervisningsforløbet er opdelt i tre faser: Før, under (klassens skulptur-tur) og efter

Koncept: SkulpTur SkulpTur = webportal og elevunivers (kaldet ”Skulpturhuset”; et online undervisningsmiljø) Webportalen – åben for alle, rummer forskellige skulptur-ture, opgavetyper og lærervejledning. Knyttet til database med skulpturarkiv, kortmateriale, opgaver m.m. Læreren opretter sin klasse herfra.

Koncept: SkulpTur – webportal

Koncept: SkulpTur - elevunivers Skulpturhuset – elevernes indgang. Her adgang til rum med tilknytning til ”skulptur”: Atelier, galleri, redaktion, arena, historierum, bibliotek (og frikvarter).

Koncept: SkulpTur - elevunivers

Koncept: SkulpTur - elevunivers Skulpturhuset lægger op til udforskende og undersøgende færden. Centrum er klasserummet med opslagstavle, kalender, graffitivæg og SkulpTur-præsentation. = mulighed for kommunikation elev-elev, lærer-elev (på opslagstavlen offentliggør lærer aktuelle opgaver).

Koncept: SkulpTur – elevunivers/Min side Elevens kuffert rummer ”Min side” med opgavebesvarelser (arbejdsportefølje). Forløbet afsluttes med bearbejdning af arbejdsportefølje til en præsentationsportefølje, der printes som en ”trykt egenpublikation” samt gøres tilgængelig online i Skulpturhusets Bibliotek.

Koncept: SkulpTur – forløb og opgaver

… en videreudvikling med mere brug af Storyline - Et kunstnerkollektiv m. kunstnere og kunstformidlere - Eleverne tager rollen som kunstner/kunstformidler (jf. rollespillet) - Forskellige cases holder Storylinen i gang - Konkurrence er omdrejningspunktet (jf. kampen) - Det omgivende samfund er repræsenteret i form af skriftlige indlæg (breve, henstillinger o.l.) eller robotter = fokus på kernekompetencer i billedkunst, dansk (og historie)

… en videreudvikling med mere brug af Storyline Det narrative forløb skabes med prædefinerede problemstillinger Fx og andre…

… en videreudvikling med mere brug af Storyline Mulighed for at udvide tværfagligheden i undervisningsforløbet Fx Matematik/fysik: Hvordan udregnes bronzens masse og pris? Hvordan patinerer man? Det gyldne snit? Musik: Skrive et musikstykke til kåringen af vinderen. Hjemkundskab: Lave mad til kunstnerhygge-aften. Engelsk: Skrive artikel til turistbrochure om skulpturkonkurrencen osv…

… god idé? Marie Laulund marie@kolbek.dk