SkulpTur – et e-læringsprodukt til folkeskolen Webportal, elevunivers og undervisningsforløb Efterår 2005 Marie Katrine Bruun, Sophie Eriksen, Georg Esager, Ida Hrönn, Mette R. Jensen, Marie Laulund
… aspekter i arbejdsprocessen koncept: webportal, elevunivers, opgaver læringsteoretisk udgangspunkt: Gardners multible intelligenser og Kolbs læringscirkel og –model – men også inspiration i begreberne flow, praksisfællesskaber, storyline og blended learning målgruppeanalyse, genreanalyse, analyse af Fælles Mål mood boards m.m. = mock-up + rapport
Koncept: SkulpTur Tværfagligt undervisningsmateriale (til mellemtrinnet) billedkunst, dansk og historie Læreren vælger frit mellem en række skulptur-ture med forskellige temaer Udgangspunkt i bleanded learning – e-læring kombineres med traditionel klasseundervisning og byvandring Undervisningsforløbet er opdelt i tre faser: Før, under (klassens skulptur-tur) og efter
Koncept: SkulpTur SkulpTur = webportal og elevunivers (kaldet ”Skulpturhuset”; et online undervisningsmiljø) Webportalen – åben for alle, rummer forskellige skulptur-ture, opgavetyper og lærervejledning. Knyttet til database med skulpturarkiv, kortmateriale, opgaver m.m. Læreren opretter sin klasse herfra.
Koncept: SkulpTur – webportal
Koncept: SkulpTur - elevunivers Skulpturhuset – elevernes indgang. Her adgang til rum med tilknytning til ”skulptur”: Atelier, galleri, redaktion, arena, historierum, bibliotek (og frikvarter).
Koncept: SkulpTur - elevunivers
Koncept: SkulpTur - elevunivers Skulpturhuset lægger op til udforskende og undersøgende færden. Centrum er klasserummet med opslagstavle, kalender, graffitivæg og SkulpTur-præsentation. = mulighed for kommunikation elev-elev, lærer-elev (på opslagstavlen offentliggør lærer aktuelle opgaver).
Koncept: SkulpTur – elevunivers/Min side Elevens kuffert rummer ”Min side” med opgavebesvarelser (arbejdsportefølje). Forløbet afsluttes med bearbejdning af arbejdsportefølje til en præsentationsportefølje, der printes som en ”trykt egenpublikation” samt gøres tilgængelig online i Skulpturhusets Bibliotek.
Koncept: SkulpTur – forløb og opgaver
… en videreudvikling med mere brug af Storyline - Et kunstnerkollektiv m. kunstnere og kunstformidlere - Eleverne tager rollen som kunstner/kunstformidler (jf. rollespillet) - Forskellige cases holder Storylinen i gang - Konkurrence er omdrejningspunktet (jf. kampen) - Det omgivende samfund er repræsenteret i form af skriftlige indlæg (breve, henstillinger o.l.) eller robotter = fokus på kernekompetencer i billedkunst, dansk (og historie)
… en videreudvikling med mere brug af Storyline Det narrative forløb skabes med prædefinerede problemstillinger Fx og andre…
… en videreudvikling med mere brug af Storyline Mulighed for at udvide tværfagligheden i undervisningsforløbet Fx Matematik/fysik: Hvordan udregnes bronzens masse og pris? Hvordan patinerer man? Det gyldne snit? Musik: Skrive et musikstykke til kåringen af vinderen. Hjemkundskab: Lave mad til kunstnerhygge-aften. Engelsk: Skrive artikel til turistbrochure om skulpturkonkurrencen osv…
… god idé? Marie Laulund marie@kolbek.dk