Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation
Side Disposition 21.1Behovet for udvikling 21.2Innovation mulig på alle niveauer 21.3 Innovation og strategier 21.4Indsatsområder
Side Behovet for innovation og udvikling Kravet om fortsat vækst og udvikling – ”Stagnation er tilbagegang” Den globale økonomi og konkurrence – Åbne og dynamiske markeder Time-to-market og Time-to-volume reduceres PLC-kurverne bliver kortere Koncentration om kerneområder Generiske konkurrence-strategier – Omkostnings- eller differentierings-førerskab
Side Innovation på alle niveau’er Ledelsesstilen skal fremme innovation og udvikling Innovationsgrad Investering i viden Kompetenceudvikling BSC-modellen Tidskonkurrence
Side Fra ressourcer til målopfyldelse Ressourcer – Finansielle, personlige, teknologiske, organisatoriske,… Kompetencer – Integration af ressourcer – Læringsproces – Vidensdeling – Kvalitèt Kernekompetencer – Konkurrencemæssig fordel – Strategisk aktiv – Long-term profit
Side Innovation og strategier Konkurrence-strategier – Omkostnings-førerskab Optimering af processer og ressourceudnyttelse Stordriftsfordelen – Differentierings-førerskab Nye og flere produktvarianter Forbedret service, fleksibilitèt og kvalitèt Kundetilpassede løsninger Innovation og udvikling er koncentreret på differentierings-strategien?
Side Indsatsområder R&D – f.eks. medicinalindustrien – Værdiskabelsen sker i stigende omfang i R&D – Udviklingstiden er en kritisk konkurrencefaktor – Store risici i R&D Ny teknik – springvise fornyelser – Automatisering og system-integration Gennem produktudvikling og design – Udvikle produkter, der dækker latente behov – Ansoff’s vækststrategier Netværks-samarbejde – kunder / leverandører – Reverse marketing