God informationssøgning Udvikling af problembaseret undervisning i informationssøgning Roskilde Universitetsbibliotek 2001
Indhold Udvikling af netbaseret opslagsværk i informationssøgning Lærer de noget? – dur det der problembaserede undervisning? Kan og vil man undervise på biblioteker? – hvor kommer pædagogikken fra? Udvikling af problembaseret undervisningsforløb i informationssøgning
Undervisningsmateriale 1995: Redskabsorientering 1. Indledning 2. Oversigtslitteratur 3. Metoder til emnesøgning 4. Søgning i RUBIKON 5. Søgning i Rubikon - fortsat 6. Søgning i Artikelbasen 7. Søgning i Danbib 8. Søgning i UnCover 9. Søgning i Citationsindekser 10. Søgning i oversigtsværker 11. Internet 12. Lovsamlingen på RUb 13. Statistiksamlingen på RUb 14. Tema-opgave 15. Hvordan laver man litteraturlister?
Undervisningsmateriale 2001: Metodeorienteret problembaseret Efter problemfremlægning: Benyt søgestrategien, som angivet i eksemplet under søgestrategi i ”Vejledning i informationssøgning”
Godin5 Vejledning: Søgestrategier
Vejledning: Bøger
Test: Søgning efter kendt bog og aflæsning af opstilling.
Test: Rigtig anvendelse af emnekode til emnesøgning
Hvad skal der til? Ændring af undervisning tager tid – undersøgelserne har en horisont på få år Ærlig erfaringsudveksling, mange forsøg og evaluering af udbyttet Undervisningen foretages af folk uden pædagogisk uddannelse Pædagogisk udvikling kræver tid til: forberedelse, evaluering og erfaringsbearbejdelse samarbejde og udnyttelse af organisationernes distribuerede ekspertise to-lærerordninger at skabe en undervisningskultur