v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Alle børn skal være del af fællesskabet
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Det udvidede klasserum
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Skolereform august 2014………………
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læring og inklusion i skolen
It og informationsudveksling i Sundhedsaftale 3 Og 29 kommuner.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Lærerprofessionen.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Implementering i Region Midt
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
It i folkeskolens matematikundervisning
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Centrale digitaliseringsinitiativer i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet Styrelsen for it og læring

Hvad er udfordringerne fremadrettet? Fortsat behov for… Mere viden om hvad der virker Udvikling af nye læringsformer Bedre digitale værktøjer Styrkede it-kompetencer og videndeling lokalt og nationalt Ledelsesfokus på øget anvendelse af it Derfor… Demonstrationsskoleforsøg Strategi for digitale erhvervsuddannelser Tilskud til indkøb og udvikling af digitale læremidler Lærernetværk og demonstrationsskoleforsøg (praksisnær kompetenceudvikling) Netværk for digital forandringsledelse

Indsatsen for øget anvendelse af it i folkeskolen ”Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan” ”Mere og bedre anvendelse af it og digitale læremidler” (Aftale om et fagligt løft af folkeskolen) Forventninger til it i undervisningen: Øget motivation Understøtte inklusion og undervisningsdifferentiering Nye læringsformer Frigøre tid til mere undervisning © Colourbox Side 3

Regeringen og KLs indsats for øget anvendelse af it i folkeskolen Markedet for digitale læremidler Forskning og viden om it-baseret læring Netværk, samarbejde og videndeling Velfungerende it-infrastruktur

Markedet for digitale læremidler Medfinansiering af kommunernes indkøb af digitale læremidler 2012-2013 I alt 130 mio. kr. udmøntet (ca. 90 mio. kr. forbrugt) 2014 80 mio. kr. udmøntet 2015 Fortsat udmøntning af puljen. 2016 2017 4. september 2014

Forskning og viden om it-baseret læring Forskningsprojekter med demonstrationsskoler Fem forskningsprojekter Elevernes egenproduktion og elevinddragelse. Inklusion og undervisningsdifferentiering i digitale læringsmiljøer. It-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv. It i den innovative skole - nye kompetencer, nye organisationsformer. Digital understøttelse af læringsmål Samarbejde mellem forskningsinstitutioner, professionshøjskoler og folkeskoler i hele landet Forskningsbaseret viden Indspil til læreruddannelsen Udgangspunkt i praksis Fokus på lokal og national videndeling

Forskning og viden om it-baseret læring Effekten af digitale læremidler Kilde: Effektmåling af anvendelsen af digitale læremidler. → Indspil til at fokusere og prioritere fremadrettet udmøntning af indsats

Understøtte implementering i praksis: Netværk, samarbejde, videndeling Netværk, samarbejde og videndeling Understøtte implementering i praksis: Netværk, samarbejde, videndeling Skoleledernetværk for digital forandringsledelse 130 skoleledere fra 92 kommuner Redskaber og værktøjer til lokal implementering af it og digitale læremidler, pilotprojekter på egne skoler Lærernetværk for it i folkeskolens fag Lokale og regionale netværk i hele landet Kompetenceudvikling og videndeling om it og digitale læremidler i undervisningen Samarbejdsforum om fremtidens digitale læremidler Forlag/producenter, spiludviklere, it-branchen, forskere, kommuner, lærere, UC/CFU Gensidig inspiration og læring, nye samarbejder Generelt fokus på formidling og videndeling Ny Vidensportal/EMU, Danmarks Læringsportal National udbredelse af resultater og erfaringer 4. september 2014

Øget anvendelse af it på gymnasierne Forskningsprojekt om brugen af it til at udvikle gymnasieres undervisning? Tager afsæt i tidligere forskning og erfaringer fra praksis Fokus på nytænkning, mulige nye veje, når digitale medier inddrages: Organisering af undervisningen og undervisningsformer Muligheden for variation i afleveringsformer og evalueringsformer Elev- og lærerroller Nye krav til kompetencer og udvikling af kompetencer hos elever og lærere Undervisningsmedier og materialer til at aktivere eleverne med Resultaterne? Effekt på undervisningens tilrettelæggelse - fra klasseundervisning til gruppearbejde Øget fagligt udbytte – særligt blandt visse elevgrupper Kommunikationsværktøjer og delingsværktøjer spiller en stor rolle i elevernes skolearbejde © Colourbox Side 9

Kobling mellem skole og praktik Digital erhvervsuddannelse It-pædagogik og didaktik Ledelsesfokus Videndeling og samarbejde Kobling mellem skole og praktik © Colourbox Side 10