Relationskompetence – hvad er det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Professionel relationskompetence
Børn, bevægelse og motivation
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
ADHD- også alt det andet !
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
Jytte Juul Jensen Pædagogen som social netværksarbejder
Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012
Opgaver om omsorgssvigt
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Seksualpolitik.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i et vejledningsperspektiv
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Om AKT elever i folkeskolen
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Program Vitalisering af samspillet
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Pædagogisk forår i København
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Biblioteket som katalysator for social kapital
Om livsglæde og relationer
Inklusion og inkluderende processer
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Leif Nord Centerleder, psykolog
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Relationskompetence – hvad er det? Psykolog Anne Linder www.annelinder.dk

Jensen og Buchhave, 2008 Aspekter af en ny professionsforståelse ” Bibliotekerne ønsker at ændre image, men måske retter vi ikke i tilstrækkelig omfang blikket på rollemodellen eller bæreren af det moderne bibliotek: Personalet”

Bæreren af det moderne bibliotek At give sig selv i pant. At stille sig selv til rådighed til den pæd. Process. At tilbyde både sin faglighed og personlighed til den andens bedste. Ildsjæle Det relationelle og emotionelle aspekt

Relationen – et psykisk bånd Usynligt men virkeligt bånd Opbygget gennem samspil – over tid Bliver aldrig til vished/nagelfast Positive emotioner vitalisere relationen

D. Goleman 2006 De biologiske selvfølgeligheder Gode relationer har en gavnlig indvirken på vores helbred Dårlige relationer kan fungerer som en langsom forgiftning af vores krop

Per Schultz Jørgensen, 2006 Den sociale selvfølgelighed Relationerne får vores verden til at hænge sammen Relationerne giver vores liv mening De stærke individer er dem der har gode relationer og et godt netværk Anne

Relations professioner Vi har manglet et fælles fagligt sprog for det relationelle forhold Det relationelle forhold er derfor blevet udviklet og beskrevet på baggrund af personlige holdninger og erfaringer. Uden fælles fagteknisk sprog for det relationelle forhold, har det været svært at udvikle det.

Anne Linder, inspireret af Karsten Hundeide, ICDP, Oslo Det gode samspil Den følelsesmæssige dialog Vis glæde for barnet Se barnets initiativ – justér dig Inviter barnet til samtale – lyt og svar Vis venlighed og anerkendelse Den meningsskabende dialog 5. Fang barnets opmærksomhed 6. Fasthold barnets opmærksomhed – med følelse og entusiasme 7. Forbind barnets oplevelse – uddyb og forklar Den guidende/vejledende dialog 8. Fortæl barnet hvad det må og skal – trin for trin

Anne Linder, 2010 Relationskompetence Evnen til at etablere en følelsesmæssig kontakt og ud fra denne kontakt at skabe et lærende og guidende samspil Kunstner Mette Lund

Anne Linder, 2010 Vitale og meningsfulde fællesskaber Private relationer Professionelle relationer Intimitet og nærhed Kærlighed som ideal og emotionel/vital kraft Personlige relationer Læring og udvikling Anerkendelse som ideal og emotionel/vital kraft Service/Social omgang Venlighed som ideal og emotionel/vitalkraft

Dupont og Liberg, 2008 Den emotionelle selvfølgelighed Den gode atmosfære Knytter an til de relationelle aspekter Et forbindelsesled mellem mennesker Atmosfære er produceret Dem der producerer atmosfærer, har en kolossal magt

Stærke emotionelle bånd. Præget af intimitet og nærhed Mark Granovetter, 1982 Jytte Juul Jensen, 2010 Private relationer: Strong ties Dine forældre Stærke emotionelle bånd. Præget af intimitet og nærhed Dig Din ægtefælle/partner Dine søskende

Svagere emotionelle bånd Præget af mindre nærhed og mere distance Mark Granovetter, 1982 Jytte Juul Jensen, 2010 Professionelle relationer: Weak ties Den biblioteksansatte Svagere emotionelle bånd Præget af mindre nærhed og mere distance Borgeren Dine kollegaer Din ledelse

Granovetter 1982 Inkluderende biblioteks miljøer Svage relationelle bånd er samfundets kit Finder sted i det offentlige rum Uundværlig for det enkelte individs inklusion i samfundet