Om rullende skolestart og aldersintegreret undervisning i indskolingen på Skovbyskolen
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på Drømmen om den anerkendende skole Viljen til at skabe et fundament som pædagoger og lærere kan forvandle undervisningspraksis ud fra Ønske om medlæring og differentiering Inspiration fra Sverige og New Zealand
1. skoledag……
Aldersintegrerede hold Der etableres ikke årgangsdelte klasser Børnene samarbejder i højere grad ud fra evner end alder
Organisation efter 1. august 08 Dyrebanden Team 2 Team 1 Tvilling 2 Tvilling 1 Team 3 Hvert team består af 2 stamhold Tvilling 3
Positivlisten netop nu !!!! Børnene trives og der er ikke meget mobning Stor forståelse for forskellighed Når holdene er organiserede er der stor op- mærksomhed fra børnene De ældste af de små hæver sig i sadlen Børnene får langt større netværk Lærer – pædagog samarbejdet optimeret Altid to personer i alle skemalagte positioner
Styrker: Individuelle vurderinger af det enkelte barns skoleparathed Fokus på det enkelte barn og dets forældre Bedre tilpasning af undervisning og læring af det enkelte barn Lettere at bryde en uhensigtsmæssig rolle Sociale kompetencer styrkes gennem medlæring Skolestart mere rolig og harmonisk Fællesskabsfølelsen styrkes
Svagheder: Sværere at planlægge undervisning Går imod en gammel tradition med skolestart Skolestart er ikke længere en fælles referenceramme Behov for ekstra ressourcer især i planlægnings- og opstartsfasen Ressourcemæssig udfordring ved flyt fra børnehave til skole Mere krævende tidsmæssigt i forhold til planlægning og gennemførelse af flere møder med forskellige interessenter
Faldgruber: Indførelse uden ordentlig tid til forberedelse Indførelse samtidig med for mange andre projekter Manglende forældreopbakning Manglende opbakning fra andre institutioner