Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Velkommen på Skibet Skole
Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Aldersintegration - et middel til at opnå målet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
På vej mod folkeskolereformen
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Møde i Globaliseringsrådet August 2005 Verdens bedste folkeskole Alle elever skal udfordres – hvorfor sker det ikke? Hvorfor er der et misforhold.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Formålet med aldersblandede hold & rullende skolestart
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Folkeskolereformen - generel information
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Den inkluderende skole
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Hastrupskolen 2005.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Skoleparathed Sunds skole.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Rullende skolestart August 2010.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Type Navn Aldersintegreret indskoling Hoptrup Marstrup Vilstrup.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Skoleforvaltningen Inklusion Inkluderende miljø på Kærbyskolen.
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Mit barn skal i skole og SFO! - et oplæg om skolestart på Vejle Midtbyskole.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
SIP 4 Virksomhedspraktik
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Om rullende skolestart og aldersintegreret undervisning i indskolingen på Skovbyskolen

Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på Drømmen om den anerkendende skole Viljen til at skabe et fundament som pædagoger og lærere kan forvandle undervisningspraksis ud fra Ønske om medlæring og differentiering Inspiration fra Sverige og New Zealand

1. skoledag……

Aldersintegrerede hold Der etableres ikke årgangsdelte klasser Børnene samarbejder i højere grad ud fra evner end alder

Organisation efter 1. august 08 Dyrebanden Team 2 Team 1 Tvilling 2 Tvilling 1 Team 3 Hvert team består af 2 stamhold Tvilling 3

Positivlisten netop nu !!!! Børnene trives og der er ikke meget mobning Stor forståelse for forskellighed Når holdene er organiserede er der stor op- mærksomhed fra børnene De ældste af de små hæver sig i sadlen Børnene får langt større netværk Lærer – pædagog samarbejdet optimeret Altid to personer i alle skemalagte positioner

Styrker: Individuelle vurderinger af det enkelte barns skoleparathed Fokus på det enkelte barn og dets forældre Bedre tilpasning af undervisning og læring af det enkelte barn Lettere at bryde en uhensigtsmæssig rolle Sociale kompetencer styrkes gennem medlæring Skolestart mere rolig og harmonisk Fællesskabsfølelsen styrkes

Svagheder: Sværere at planlægge undervisning Går imod en gammel tradition med skolestart Skolestart er ikke længere en fælles referenceramme Behov for ekstra ressourcer især i planlægnings- og opstartsfasen Ressourcemæssig udfordring ved flyt fra børnehave til skole Mere krævende tidsmæssigt i forhold til planlægning og gennemførelse af flere møder med forskellige interessenter

Faldgruber: Indførelse uden ordentlig tid til forberedelse Indførelse samtidig med for mange andre projekter Manglende forældreopbakning Manglende opbakning fra andre institutioner