Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den offentlige sektors økonomi - Kapitel 9 Hvor stor skal den offentlige sektor være? Hvordan skal skattepolitikken indrettes (efter Robin Hood principper.
Advertisements

Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Center for Politiske Studier
Reform af førtidspension og fleksjob
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
Efterafgrøder og miljøet
Udfordringer for det danske velfærdssamfund
Økonomisk styring Kapitel 14.
26.2 Kapacitetsomkostninger
Danmark har behov for en anden skattepolitik
Oplæg ved Dansk Byggeris temadag
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Afløsningsopgave 2.
Nationaløkonomisk forening 8. juni  Indhold - Lidt om forhistorien – et par nuancer - Genopretningsaftalen - Konvergensprogrammet,
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Strukturelle niveauer
Maabjerg Energy Concept – er det næste skridt på vejen Bæredygtig bioraffinering - en dansk jobskaber.
Det danske arbejdsmarked – den danske model
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
Pensionsordningen skal tilpasses medlemsgruppen!
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
UD af ØMU-krisen Hvordan? Ålborg Universitet Fredag, den 25. november 2011 Jesper Jespersen
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Center for Politiske Studier
Et af verdens bedste pensionssystemer
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
Stedet som indgang til digital forvaltning
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
CEPOS’ Vækstkonference 8. december 2014 Økonomi- og indenrigsminister, Morten Østergaard.
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
2. Ifølge DØR 1.Hvordan går det med dansk økonomi nu og her ifølge DØR? 2.Hvad er fremtidsudsigterne for dansk økonomi? 3.Hvad skyldes de magre fremtidsudsigter?
Udviklingen af den moderne velfærdsstat siden 1960’erne
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Danish Farm Design Building the future Dyrevelfærd Portugal, Spanien, Italien Bjarne Kornbek Pedersen.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE DEN DANSKE BESKÆFTIGELSESPOLITIK - FØR, NU OG.
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
Oplæg CEPOS´ Vækstkonference 2015 Cheføkonom Mads Lundby Hansen Center for Politiske Studier.
Den økonomiske situation Århus 20/9-10 Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Danmarks vej ud af krisen Hans Jørgen Whitta-Jacobsen Formand for de Økonomiske Råd CEPOS’ vækstkonference Den 10. december 2015 Industriens Hus.
Fremtidens dagpengesystem og arbejdsudbuddet?. Nyt dagpengesystem Kommissorium: Tre hovedmål 1.Større tryghed for den enkelte Mindske opbrug af dagpengeret.
SPILLET ER I GANG - ET UFÆRDIGT OPLÆG MED DEN VIDEN VI HAR DAGS DATO - MEDLEMSMØDET 27 APRIL 2016 FORHANDLINGERNE OM UDLODNINGSLOVEN.
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
AFGIFTSPOLITIKKENS UDFORDRINGER PÅ ENERGIOMRÅDET CEPOS Vækstkonference Industriens Hus, 10. december 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
Dansk økonomi Økonomisk Redegørelse og Budgetoversigt 3 5. december 2005.
CEPOS’ Vækstkonference 2017
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
EUROENS ØKONOMISKE UDFORDRINGER
Arbejdsmarkedskommissionen
Præsentationens transcript:

Finansloven og dagpengesystemet Oplæg på CEPOS’s Vækstkonference 2014 John Smidt Direktør for De Økonomiske Råds sekretariat 8. december 2014

I. Finanspolitikken

Offentlige finanser: Faktisk saldo Anm.: Den brune kurve viser den offentlige saldo korrigeret for omlægningen af kapitalpensioner. Underskuddet knap 3 pct. af BNP med Finans- ministeriets skøn for virkning af ny pensionspakke

Offentlige finanser: Strukturel saldo Anm.: Strukturel saldo beregnet efter Finansministeriets metode -0,4-0,5

Vurdering af finanspolitikken Opstramningen af finanspolitikken er begyndt –Finanseffekt -¼ pct. i 2015 og finanspolitik forbedrer strukturel saldo Finanspolitikken ”går til grænsen” –Underskud over 3-pct. i 2015 (dog ikke med pensionspakken) –Strukturelt underskud nær ½ pct.grænsen i –Men samtidig: Udsigt til overskud i 2020 og langsigtet holdbarhed Vanskelig balancegang –Konjunkturhensyn => overveje mindre stramning –Formelle grænser og troværdighed => behov for større stramning? Pensionspakken fjerner stramningsbehov i men ikke uproblematisk… –Illustrerer problem ved være ”nær grænsen” Behov for større ”skarphed”, når der er mange mål (Udgiftslofter, strukturel saldo, faktisk saldo …)

II. Analyser af dagpengesystemet

Anm.: Udgangspunktet er observerede afgangsrater til beskæftigelse for årige ledige, der blev ledige i 1. halvår 2011 (2 års dagpengeret) vs. 1. halvår 2008 (4 år). Disse afgangsrater er korrigeret for forskelle i konjunktursituationen og individuelle karakteristika. Dagpengereform virker: i besk.

Faktisk og strukturel ledighed

Dagpengenes kompensationsgrad er faldet Anm.: Kompensationsgrad beregnet som gennemsnitligt dagpengebeløb pr. år pr. fuldtidsdagpengeledig divideret med den gennemsnitlige årsløn i industrien for fuldtidsansat.

Væsentlige aspekter ved dagpengesystemet Klassisk ”trade off”: Effektivitet vs. fordeling –Lavere dagpenge/kortere periode => Lavere strukturledighed –Politisk spørgsmål om basalt kompensationsniveau Hvor mange må falde ud af dagpengesystemet ? Klassiske forsikringsproblemstillinger –Arbejdsløshed kan opfattes som en forsikringsbegivenhed Arbejdsløshedsforsikring er velfærdsforbedrende –Gode argumenter for offentlig støtte og kontrol Eksempel på at ”markedet” ikke klarer ”alt”  Samspil med arbejdsmarkedets spilleregler i øvrigt –”Flexicurity” – et argument for (støtte til) dagpengene

Konjunkturafhængige dagpenge Forbedrer forsikringsfunktionen ved at give mere dækning der, hvor der er størst behov for dækning –Stiller ledige i forskellige konjunktursituationer mere lige Er sandsynligvis velfærdforbedrende – og kan reducere den gennemsnitlige ledighed på tværs af konjunkturer –Længere dagpengeperiode i lavkonj. ikke så mindre slemt, da antal jobs er begrænset af efterspørgslen –Kortere dagpengeperiode i højkonj. øger søgeaktiviteten, mindsker lønpresset og øger beskæftigelsen (mere) Regelbaserede ændringer bedre end diskretionære –Men måske politisk naivt…

Bedre forsikring for kernetropperne Generel forbedring af dagpengeforsikringen er dyrt –25 pct. højere dagpengemaks. for alle koster mekanisk 3 mia. kr. (inkl. afledt effekt på ledigheden formentlig tættere på 10 mia.) Højere dagpenge i 3 måneder mindre dyrt –Koster mekanisk ”kun” 830 mio. –Adfærds- og fordelingseffekter afhænger af finansiering Fuldt finansieret omlægning ”inden for systemet” kan reducere strukturledighed med personer Højere dagpenge betinget på stærk beskæftigelseshistorik –Billigere: Koster mekanisk kun 200 mio. –Begrænser med stor sikkerhed de negative adfærdsvirkninger –Giver bedre forsikring – mere aktuarisk fair Modvirker pres på flexicurity/finansieringen af systemet Og kan sænke strukturledigheden lidt ( personer)