Børn i Cyberspace - Problemer, farer, potentialer Oplæg Skovshoved Skole 22-5-2002 Teknologi er alt det, der er opfundet efter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Børns sociale liv med digitale medier
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
En styrket indsats mod piratkopiering Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen Industriens Hus den 14. marts 2008.
Dragen på loftet Oplæg:
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Læringsstile og lektier
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Internet til alvor og sjov
Digitale medier og mobning
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Sprog/billeder på Internettet
Elevernes digitale dannelse
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kildekritik – kort fortalt
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Gruppe 4 (Bjarke, Malthe og Jonas) - Vancouver Art Gallery D. 17. marts gik dagens udflugt til ”Vancouver art gallery”. Vi skulle her undersøge om de tossede.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
1 Gode og onde spillere ”Within weeks I observed social conflict in this allegedly tranquil community to rival any I had seen or studied in real life as.
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Design af hjemmeside til udsatte børn
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unges sociale liv online
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Børn og unges sociale liv online
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: ?
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
1 Computerspillets form og fremtid Oplæg:
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
Læsning.
Creative Business Cup. Hvorfor en konkurrence? Flere succesfulde iværksættere fra de kreative erhverv.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Undersøgelse om sikker internetbrug
Best practice i sociale medier
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Olivia Rasmus Seebach Olivia siger ja til din fest, men til kærlighed siger hun nej Olivia hun lukker ikk' nogen ind i sit hjerte, heller ikk' dig Du kan.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Børn i Cyberspace - Problemer, farer, potentialer Oplæg Skovshoved Skole Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…

Børn i Cyberspace - Præsentation Jonas Heide Smith Bachelor i Film- og Medievidenskab (Københavns Universitet) Medforfatter til ’Den Digitale Leg – Om børn og Computerspil’ (2000) Webdesigner/webudvikler ( ) Webredaktør/freelance-IT-skribent ved Dagbladet Information ( ) Har arbejdet med design af computerspil ( ) Redaktør af

Børn i Cyberspace - Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil (Hvad? Hvem? Hvor meget?) Punkt 3:Computerspil og effekt Punkt 4: Chat og usynlige samtalepartnere Punkt 5: Internet og ophavsret Punkt 6:Piratkopiering Punkt 7:Sund fornuft og andre anbefalinger

Børn i Cyberspace - Introduktion ”I Tyskland gik en gymnasieelev forleden amok på sin skole. Klædt som computerkriger – helt i sort – dræbte han 16, før det var game over – og han skød sig selv. Det hele mindede mest af alt om scener fra det ekstremt voldelige computerspil som han brugte størstedelen af sin tid på” DRs Søndagsmagasinet, Computerspil sammenkædes uden videre med ’rigtig’ vold Spilbranchen blev sagsøgt i forbindelse med Littleton- tragedien Historier om ”Playstation”- hænder dukker stadig op Danske medieforskere gider ikke snakke om det Kulturkamp/magtkamp + store finansielle interesser

Børn i Cyberspace - Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil (Hvad? Hvem? Hvor meget?) Punkt 3:Computerspil og effekt Punkt 4: Chat og usynlige samtalepartnere Punkt 5: Internet og ophavsret Punkt 6:Piratkopiering Punkt 7:Sund fornuft og andre anbefalinger

Børn i Cyberspace - Hvad er computerspil? Antal spil udgivet i DK i 1998 Spilbranchen omsætter for 17 milliarder $ på verdensplan Svarer til biografomsætning

Børn i Cyberspace - Hvad er computerspil? Action: Counter Strike (2000) Adventure: Gabriel Knight III (1999) Strategi: Age of Kings (1999) Simulation: MS Flight Simulator 2000 (2000)

Børn i Cyberspace - Hvad er computerspil? Counter-Strike er det mest populære online- spil (9 ud af 10 netcafégæster spiller CS)

Børn i Cyberspace - Hvad er computerspil? Counter-Strike er baseret på ’Doom’. ’First-person- shooters’ har altid virket provokerende Modkultur? Eller bare gode?

Børn i Cyberspace - Hvad er computerspil? Stor furore omkring ’Death Race’ (1976) og ’Mortal Kombat’ (1993) og Grand Theft Auto 3 (2002) Spekulation i omtale

Børn i Cyberspace - Hvem spiller computerspil? Lige mange mænd og kvinder siger at de spiller computerspil (USA, 2000) Drenge/mænd spiller mest (lang tid ad gangen, mange dedikerede ’hard-core gamers’) Næsten ingen piger på netcaféer Forskel i genrepræferencer Tro ikke på branchetal!

Børn i Cyberspace - Hvor meget spiller børn og unge? Kilde: Fridberg, 1997; Fridberg, 1999.

Børn i Cyberspace - Hvor meget spiller børn og unge? Kilde: Fridberg, 1999.

Børn i Cyberspace - Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil (Hvad? Hvem? Hvor meget?) Punkt 3:Computerspil og effekt Punkt 4: Chat og usynlige samtalepartnere Punkt 5: Internet og ophavsret Punkt 6:Piratkopiering Punkt 7:Sund fornuft og andre anbefalinger

Børn i Cyberspace - Computerspil og effekt Undersøgelser peger i mange retninger (Er spørgsmålet forkert stillet?) Flere amerikanske ”laboratorieforsøg” har vist en uheldig effekt Danske forskningsrapporter (Medierådet for Børn og Unge) fastslår at der ikke er noget at være bange for Obs! Alt har en effekt Læser man bøger får man ikke motion Dyrker man motion for man ikke læst bøger Spiller man fodbold kan man komme til skade Dyrkes én aktivitet i overdreven grad går det ud over andre

Børn i Cyberspace - Computerspil og effekt Tager børn skade af at spille computerspil? Nej. Kan nogle børn i nogle tilfælde tage skade af at spille computerspil? Ja, sandsynligvis. Computerspil er som alle andre ting/medier Positive effekter: Mulighed for tillæring af både konkrete og mere abstrakte kompetencer (sprog hhv. ’systemanalyse’)

Børn i Cyberspace - Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil (Hvad? Hvem? Hvor meget?) Punkt 3:Computerspil og effekt Punkt 4: Chat og usynlige samtalepartnere Punkt 5: Internet og ophavsret Punkt 6:Piratkopiering Punkt 7:Sund fornuft og andre anbefalinger

Børn i Cyberspace - Chat IRC (Internet Relay Chat), Fællesbetegnelse for tekstlig, synkron internetkommunikaton Ægte IRC Webchat Instant Messenger

Børn i Cyberspace - Chat Samtalepartnerne er usynlige Problem pga. manglende omgangsnormer på nettet Næppe væsentligt større problem end børnelokkere i parker ”…the number of known cases to date is currently very low in proportion to the rapidly growing rate of Internet use… the danger of online solicitation by a stranger is thought to be relatively much lower than offline risk from someone known to the victim. ”

Børn i Cyberspace - Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil (Hvad? Hvem? Hvor meget?) Punkt 3:Computerspil og effekt Punkt 4: Chat og usynlige samtalepartnere Punkt 5: Internet og ophavsret Punkt 6:Piratkopiering Punkt 7:Sund fornuft og andre anbefalinger

Børn i Cyberspace - Internet og ophavsret Internettet er anarkisk og skelner ikke mellem data Internettet opstod i en informationsdemokratisk ’hacker’-ånd Data indeholder ikke selv information om ophavsmanden Digitale ’varer’ kan kopieres i det uendelige uden kvalitetstab og uden at nogen (i princippet) behøver tabe på det Værdikæden i musik- og filmindustri afhænger af salg af fysiske varer (men brugerne anser ikke lagermediet for selve varen)

Børn i Cyberspace - Internet og ophavsret Hvad må man? Kun tage digital kopi til personlig brug inden for husstanden. Kopieringen skal ske på baggrund af et lovligt forlæg. Dvs. man må stort set aldrig kopiere og anvende materiale fra internettet (f.eks. billeder, musik etc.) uden ophavsretshaverens skriftlige samtykke Dog gælder som udgangspunkt de samme regler som i den fysiske verden (f.eks. citatret)

Børn i Cyberspace - Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil (Hvad? Hvem? Hvor meget?) Punkt 3:Computerspil og effekt Punkt 4: Chat og usynlige samtalepartnere Punkt 5: Internet og ophavsret Punkt 6:Piratkopiering Punkt 7:Sund fornuft og andre anbefalinger

Børn i Cyberspace - Internet og ophavsret MP3-filer. Mest piratkopierede filtype. En almindelig sang fylder ca. 4MB og kan derfor nemt hentes. Fildeling (Peer-to-Peer). Programmer – f.eks. Napster – der lader brugeren gøre filer tilgængelige for alle andre brugere Kazaa

Børn i Cyberspace - Internet og ophavsret Hvor ulovligt er det? Temmelig ulovligt. Især ”systematisk” piratkopiering straffes i praksis. Organiseret lokal piratkopiering straffes ofte hårdt – f.eks. net-parties og kollegie-lokalnetværk. Man bør holde sig fra salg af piratkopier og fra at opstille egentlige servere

Børn i Cyberspace - Forløb Punkt 1: Introduktion Punkt 2: Computerspil (Hvad? Hvem? Hvor meget?) Punkt 3:Computerspil og effekt Punkt 4: Chat og usynlige samtalepartnere Punkt 5: Internet og ophavsret Punkt 6:Piratkopiering Punkt 7:Sund fornuft og andre anbefalinger

Børn i Cyberspace - Anbefalinger Respekter børns smag. Den ligner sjældent forældrenes. Anvend den eksisterende entusiasme – brug spillelidenskaben konstruktivt. Sæt gerne aldersgrænser. De voldeligste spil er ikke for små børn – følg de internationale aldersmærkninger eller spil selv med. Får barnet onde drømme er det åbenlyst for meget. Vurdér i sammenhæng. Klarer barnet motion, skolearbejde osv. er der ikke mange gode grunde til at være meget restriktiv. Diskutér problemerne ved chat – brug evt. Brug sund fornuft – som bedst opnås gennem viden om emnet og ved at tage de nye medier alvorligt