Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dancert - Brandventilation 29. Juni 2006 F actory P roduction C ontrol – - Fabrikkens kvalitetsstyringssystem.
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Introduktion til værdistrømsanalyser
Præsentation af Afbrydes ved tryk på Esc. Lasse Ahm Consult - Vordingborg - bidrager med en afgørende forskel Eksempelvis at: halvere dit produktionsspild.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Risici for SAPA-projektet
Tillid Temadag for AMIR
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
24. Kvalitet i forsyningskæden
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Dan Zielke og 1.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
Hvad er mål/resultat (output)?
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
- at holde processen i gang
Kvalitetsstyring i kommunerne på jordforureningsområdet
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Kvalitetsstyringsloven nr. 506
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Sikring af ensartet sagsbehandling og kvalitet i projekt med eksterne konsulenter Hasse Milter & Sune D. Lillie – Region Sjælland.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Mål- og resultatstyring
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Miljøledelse i forhold til miljørisikoscore På vegne af MST projektleder Peter Nygaard, NIRAS samt landbrugssagsbehandler v/Brønderslev Kommune Marianne.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Grundliggende principper
Handlingsplan 2015.
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
DS/EN Krav til overensstemmelsesvurdering af konstruktionskomponenter
Psykiatricenter Midt Ledelsesprocesser Støtteprocesser Ansvar &
Præsentationens transcript:

Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009

Disposition Systemkrav – ISO 9001 Hvad er formålet ? Kvaliteten helt konkret Erfaringer - fordele og ulemper Hvordan bruges systemet ?

Systemkrav – ISO 9001 Kvalitetshåndbog (elektronisk) Dokumenterede kvalitetsmål og –politikker Dokumenterede procedurer for produktfrembringelse styring af ressourcer målinger, analyser og forbedringer ledelsens ansvar

Formål med kvalitetsstyringssystemet Høj kvalitet og ensartethed i opgaveløsningen. Procedurer for Jordforureningsgruppens opgaver (fx kortlægning, orienterende forureningsundersøgelser, afværge). Optimering af sagsgangene → øget produktivitet. God udnyttelse af medarbejdernes og gruppens ressourcer. Fejl og afvigelser holdes på et passende lavt niveau. Der følges op på fejl og afvigelser med korrigerende handlinger, forbedringer m.v. Synliggørelse, gennemsigtighed og dokumentation.

Kvaliteten – helt konkret Formulerede kvalitetsmål og -politikker. Systematik i alle aktiviteter og processer. Procedurer for løbende forbedringer. Kvalitetsundersøgelser (evaluering af produkt og system). Ledelsens evaluering – herunder vurdering af uddannelsesbehov og beslutning om kompetenceudvikling. Kundetilfredshed (målinger, klager m.v.). Medarbejdertilfredshed (undersøgelser, MUS m.v.). Audit (intern og ekstern).

Fordele Kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen. Sikkerhed i sagsbehandlingen for den enkelte medarbejder. Overblik og indsigt i hele Jordforureningsgruppens opgavesæt. Fokus på grænsefladerne og koblingen mellem de enkelte opgaver. Øget fleksibilitet i opgavefordelingen ved nye udfordringer, ved omprioriteringer, i spidsbelastningsperioder osv. Solid platform for opstart af nye medarbejdere. God hjælp til ressourcepersoner/konsulenter. Ensartethed. Fælles arbejdsgrundlag. Involvering af medarbejdere. Håndtering af underleverandører.

Ulemper Tids- og arbejdskrævende Langsigtet investering Det er et ’enten-eller’ system Nogle medarbejdere trives ikke i for faste systemer Udgift til ekstern audit kr.

Hvad indeholder systemet ? Dokumentationskrav (håndbog og styring af dokumenter). Ledelsens ansvar (engagement i systemet). Involvering af medarbejdere (procedurer, instrukser m.v.). Kundefokus (krav og tilfredshed). Planlægning (kvalitetsmål og -politikker). Ansvar og beføjelser. Ledelsens evaluering (audit, klager, kunderespons, fejlmeldinger og forbedringsforslag). Produktfrembringelse (kunderelaterede processer). Målinger og forbedringer.