Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse
Mål: 25% færre rygere
Dele i Projekt X:IT Røgfri skole Undervisning Skolen Aktivt valg om røgfrit liv Aftaler mellem unge og forældre Røgfri Kontrakter Information og redskaber til dialog Aktiv handling Forældre
Organisering og ansvar Overordnet projektstyring Konsulent for kommunen Workshop og erfaringsudveksling Udvikling af materialer og xit-web.dk Kontakt til Trygfondens Forebyggelsescenter v/ Syddansk Universitet Kræftens Bekæmpelse Projektstyring og ansvar for X:IT i kommunen Rekruttering af skoler og samarbejde med X:IT skoler Kommune Indføre rygeregler Undervisning Røgfri Kontrakter Forældreinformation Skoler
Kommunens opgaver Projektstyring og rekruttering Står som afsender af den lokale Projekt X:IT indsats Kommunens X:IT ansvarlige deltager på workshop og årlig X:IT temadag Købe X:IT klassemateriale Udtrækker i samarbejde med skolerne hvert år en vinder blandt de røgfri elever på hver deltagerskoler Stiller lodtrækningspræmie til rådighed til X:IT skoler Varetager lokal pressekontakt Kommune
Organisering på skolen Ledelsen Kontaktlærer Klasseansvarlige Undervisere
Skolens ledelse Det overordnede ansvar for gennemførelse af Projekt X:IT på skolen Rygeregler Lodtrækning om præmie blandt elever med Røgfri Kontrakter i samarbejde med kommunen
Skolens Kontaktlærer Deltage i X:IT workshop med Kræftens Bekæmpelse Rådgive og informere undervisere om undervisning, kontrakter, elev- og forældreinformation, spørgeskemaer Administrere Røgfri Kontrakter Bindeled mellem skolen, kommunen og Kræftens Bekæmpelse Spørgeskemaer
Klasseansvarlige Den klasseansvarlige har ansvar for, at opgaverne med undervisning, kontrakter, elev- og forældreinformation samt spørgeskemaer bliver varetaget i klassen Registrerer elever med Røgfri Kontrakter og afleverer bekræftelser til kontaktlærer Bindeled mellem klassen og skolens kontaktlærer
Undervisere Undervisning efter Gå op i røg Min. 8 lektioner i 7., 8. og 9. klasse Tværfaglig undervisningsplan if. vejledning
Undervisning i Projekt X:IT Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse
Gå op i røg Tobak, mennesker, medier og samfund til dansk, samfundsfag, geografi, historie og sundhed Tobak, natur og menneske til biologi, fysik/kemi og matematik
Teorien om social indflydelse 1.Flertalsmisforståelse 2.Sundhedskonsekvenser 3.Pres 4.Samfundsmæssige og sociale mekanismer
Brug Gå op i røg I det enkelte fag I tværfaglige forløb På temadage I fordybelsesuger Andre forslag
Forældrenes rolle i Projekt X:IT - Hvordan kan forældre støtte deres barn i at være røgfri?
Kampagne elementer Røgfri Kontrakt mellem barn og forældre - Uddeles omkring 1. september - Frist ind til 30. september - Underskrives af forældre eller anden voksen - Indsamles af klasseansvarlig (Erklæring) og afleveres til kontaktlærer - Hvis eleven bryder kontrakten deltager han ikke i lodtrækning - Lodtrækning om præmie på hver skole mod slutningen af skoleåret - Offentliggørelse af vinderne - Fornyelse af kontrakten året efter – også dem der ”faldt i” - Tilbud om hjælp til rygestop
Kampagne elementer Pjece til forældre - Uddeles sammen med kontrakten - Temaer: kontrakten, hvad kan vi gøre som forældre så vores barn ikke ryger, inklusiv henvisning til rygestop for voksne og unge Forældremøde Helst inden 30. september 10 – 15 minutters præsentation af Projekt X:IT inklusiv kontrakt Skaber forældreopbakning til kontrakten Hjemmeside til forældre (under konstruktion) Røgfr
KBs Bidrag 1. Workshop i foråret 2010 (3 timer) 2.Regional X:IT temadag 3.Gratis forældrepakke og informationsmateriale om Projekt X:IT 4.Tal for kommunens unge om rygevaner
Kommunens Bidrag 1. Undervisningsmateriale (ca. kr. 740 per klassesæt) 2. Projektledelse (cirka 20 arbejdsuger fordelt over tre år) 3. Deltagelse og praktisk ansvar for afholdelse af workshop/årlig temadag 4. Lodtrækningspræmier (ca. kr per skole) 5. Evt. frikøb af skolernes X:IT koordinatorer
Tidsplan for Projekt X:IT 1. Pilot år (sommer forår 2010) 2. Rekruttering af evalueringskommuner (efterår 2009) 3. Etablering af X:IT i kommunerne (vinter/forår 2010) Intro af projektet Udvælgelse af kontrol- og forsøgsskoler Indkøb af undervisningsmaterialer Workshop om projektet
Tidsplan for Projekt X:IT 4. Igangsættelse af intervention (september 2010) 1. spørgeskema til elever Orientering på forældremøde og uddeling af ”forældrepakke” Undervisning starter
Tidsplan for Projekt X:IT 5. Interventionsperiode (September 2010-maj 2013) Undervisning i skolerne Årlig kontraktfornyelse Lodtrækningskonkurrence Årlig information til forældremøde Årlig X:IT temadag 6. Evaluering (September 2010-maj 2013) Årligt spørgeskema – 4 stk. i alt