Implementering af evidensbaseret praksis i Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Integrated Children’s System
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Workshop 5.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Gøye Thorn Svendsen Programleder PMTO/PALS
Netværk af forebyggende sygehuse
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
De Utrolige År i Danmark - erfaringer med DUÅ i dansk kontekst
Afprøvning og dokumentation af Åben Dialog som metode
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Skolen og den sociale arv
Fordelingen af forskningsbevillinger i 2005 og 2010.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Hvad vil det sige at arbejde evidensbaseret og hvordan kan Socialstyrelsen understøtte arbejdet i kommunerne? Psykiatrikoordinatorerne den 30. januar 2014.
Lederkonferencen 9. juni 2010
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
1 Mission BUC varetager hospitalsbaseret tværfaglig udredning og behandling af børn og unge fra 0-18 (21) år med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelse.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Dokumentation, evaluering og evidens
SUF - gevinstrealisering
Vidensbaseret praksis i botilbud
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Dialog mod Vold som business-case
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Implementering af evidensbaseret praksis i Danmark Rasmus Bruun Konstitueret faglig leder Børn & Ungeenheden Socialstyrelsen

Formål med implementering af evidensbaseret praksis i Danmark Løse sociale problemer i stor skala/ hjælpe mange borgere Middel Tilbyde borgerne en social praksis, som anvender metoder, der har dokumentation for positiv effekt i forhold til borgernes problemstillinger Forudsætning Implementeringen skal lykkes

Ny implementeringsfase Brydningstid Fra projekt position mod driftsposition Nye behov og krav Relevant at analysere på hidtidig læring og erfaring Nye implementeringstiltag skal iværksættes

Hvor kommer vi fra? Kommunal og amtslig drivkraft Statslig involvering Ad hoc bevillinger  mere permanente bevillinger Norsk/svensk forskning Ikke dansk effektforskning  på vej (SFI og Trygfondens pulje) MST i 2003 PMTO i 2004 DUÅ i 2005-6 MTFC i 2008 PALS i 2008 MultifunC i 2010

Status i dag DUÅ i 18 kommuner/organisationer 6 programmer PMTO i 34 kommuner/organisationer PALS i 18 kommuner/organisationer MTFC i 5 kommuner/organisationer MultifunC i 2 kommuner/organisationer

Læring om implementering af evidensbaseret praksis Strategiske potentialer Noget nyt rammer Fasetænkning Kvalitetssikring og faglighed Organisatorisk parathed og dedikation Behov for praksisnær organisering

Strategiske potentialer En perifer del af de sociale tilbud opstartsantagelsen En central strategisk del af de sociale tilbud Herning kommune, Holstebro kommune, Ikast-Brande kommune

Noget nyt rammer (1) Evidensprogrammerne repræsenterer en anderledes måde at arbejde med social praksis. F.eks. teoretisk og empirisk argumentation, manualer og struktur, kvalitetssikring, behaviorisme Det umiddelbart gode argument: ”Gennem forskning er der påvist positiv effekt” Forskningslitteraturen ikke nogen selvfølge, at en ny praksis bliver implementeret, selvom der er gode argumenter for, at det vil forbedre en eksisterende praksis

Noget nyt rammer (2) Relative fordele Det objektive forskningsargument afvises ofte Den faglige fortælling om faglig udvikling Foreneligt Defineret struktur og manualer vs. Metodefrihed Behaviorisme Kompleksitet Kvalitetssikringsprocedurer, international afhængighed Observerbar Lokale implementeringsdemonstrationer Fra objektive mod kontekstuelle argumenter Fra ”skyttegravsdialog” mod ”kritisk dialog”

Noget nyt rammer (3) Tag hensyn til usikkerhed Ny indsats = opfattet usikkerhed Opfattet usikkerhed om indsats skal ”udholdes” af organisationer Reduktion af usikkerhed gennem Øget viden om indsatsens effekt Implementeringsdemonstrationer Effektiv kommunikation af viden om og erfaringer med indsatsen

Fasetænkning (1)

Fasetænkning (2) ”Start with the end in mind” Hvad er det langsigtede scenarie, hvis du virkelig lykkes Stop-go Tænk i faser med selvstændige succeskriterier Invester i næste fase f.eks. kapacitetsopbygning Forankring Definer forankring som en løbende investering

Fasetænkning (3) Antal sites, skoler, terapeuter, mv. (børn, unge, familier) Full Scale Implementeringsdemonstration Innovation og og vedligeholdelse Implementeringsforberedelse Undersøgelse Tid år. Beslutningspunkter

Fasetænkning (4)

Kvalitetssikring (1) Hvad er kvalitetssikring? Deltagelse i uddannelsesaktiviteter og opfølgningsvejledninger/boostere Certificering på baggrund af vurderet praksis Re-certificering Støttekomponenter Tjeklister Videooptagelser Løbende feedback på videooptagelser

Kvalitetssikring (2) Hvorfor kvalitetssikring? Sikre sammenhæng mellem viden (empirisk forskning) og praksis Pålidelige forskningsresultater Organisationer og terapeut kan evaluere indsatsen Løbende udvikling og optimering af indsatsen Faglig udvikling

Kvalitetssikring (3) Barrierer ved kvalitetssikring Besværligt? Ressourcekrævende? Kontrolinstans? Gevinster ved kvalitetssikring Faglig udvikling Refleksion omsættes til handlekompetencer Fra den reflekterende praktiker til den reflekterende metodiker (Bjørg Kjær) Høj kvalitet i tilbud til borgeren

Kvalitetssikring (4) Vigtigt: Der skal afsættes ressourcer til kvalitetssikring Både i opstartsfase og i driftsfase De nationale kvalitetssikringssystemer skal udbygges og styrkes

Organisatorisk parathed (1) Implementering af en evidensbaseret praksis er en organisatorisk opgave Afklar organisatorisk parathed Opbyg/tilpas organisatoriske strukturer

Kompetencer Organisation Organisatorisk parathed (2) Positivt outcome Evaluering af “performance” (Fidelity) Coaching Træning Rekruttering System interventioner Administrativ støtte Beslutningsstøtte data system Kompetencer Organisation Integreret & kompensatorisk (Teknisk) Ledelse (Fleksibel) © Fixsen & Blase, 2008

Organisatorisk parathed (3) Behov og målgruppe Primær indsatsgruppe, aldersgruppe, population (Universel – behandling), osv. Organisatorisk placering Hvilken forvaltning, hvilken organisation, hvilke fagpersonaler, osv. Interesse for at levere programmet Hos ledelse, hos fagpersonalerne, grundlaget for denne vurdering, osv. Visitation Størrelse af målgruppe, visitationsprocedure, osv. Prioritering for at tilbyde programmet Omkostninger og tidsforbrug til grundlæggende uddannelse Støttefunktioner til indsats Dataindberetning Forankringsplaner

Organisatorisk parathed Implementeringsteam Indarbejd i strategi

Behov for praksisnær organisering Skal imødekomme kommunale behov Ekspertkapacitet skal have rod i praksis

Fremtidige perspektiver Ministerudmeldinger Satspuljebevilling til styrket udbredelse af programmerne Kommuneaftalen I gangværende effektforskning – SFI Trygfondens pulje til effektforskning

Hvad kan I gøre? Kontakt Socialstyrelsen for støtte til at få igangsat organisatoriske processer Gå i dialog med kommuner/organisationer, som har erfaringer med evidensprogrammerne

Link Evidensprogrammer i Socialstyrelsen http://www.servicestyrelsen.dk/born-og-unge/evidensbaserede-programmer