Læring, kommunikation og samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Ørestad Skoles værdier
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Bevidst undervisning i billeder
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Lederudvikling.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Et væksthus for børn og voksne
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Kvalitet Latin ”Qualitas” betyder beskaffenhed, art eller egenskab. At noget har den egenskab, der passer til de opgaver, det skal bruges til. I mødet.
Gruppeudvikler konceptet v/ Thea Björklund Larsen.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
IT i undervisningen.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Niveauer for læring i organisationen
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Årsplan – en kort en lang
Hvordan spørger man anerkendende?
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
DPU – Aarhus Universitet
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Hvordan motiverer vi de unge?
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Ledelse i Center for autoteknologi
Prøven i Natur/teknologi
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Læring, kommunikation og samarbejde Et nyt fag fra Undervisningsministeriet

Hvad handler det om ? Opnå en større evne til at lære nyt, samarbejde og kommunikere Få større udbytte af skolens undervisning Give større mulighed for SELV at planlægge, gennemføre og evaluere ens eget arbejde i forbindelse med uddannelsen Styrke motivationen for ”livslang læring” Ansvar for eget læring (læs: du har s’qu selv et ansvar for, at du faktisk lærer noget) Søren Noah, 2009

Hvad ved du – og hvad kan du ? Viden (tænke, snakke, fortælle, forklare o.s.v.) Handling (lave noget og gøre noget) = kompetence Man bliver primært målt på sine kompetencer – ikke blot på de ting, som man ved (inde i sit eget hoved). Søren Noah, 2009

Læring … et nyt begreb – eller gammel vin på ny flaske ? Hvad er forskellen på indlæring og læring ? Eksempler: Livslang læring Ansvar for egen læring Søren Noah, 2009

Erhvervslivet efterspørger … Brede kompetencer Tage aktivt ansvar for arbejdsprocesser Tage aktivt ansvar for læreprocesser Indse og leve med behovet for ”livslang læring” Være bevidste omkring egne muligheder indenfor læring og udvikling ! Gode færdigheder i at kommunikere og samarbejde Søren Noah, 2009

Samarbejde = teamwork Grupper og teams er vigtige elementer i både uddannelse og erhvervsliv Succes = lykkes kommunikationen ? Den som lykkes med kommunikationen … når meget lettere sit MÅL ! Søren Noah, 2009