: 2KSS 17.06.2002 Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Advertisements

13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Taskbaseret sprogundervisning
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Mødeledelse og deltagelse
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Blended Learning - en introduktion
Velkommen til E-business
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejledning i projektarbejde
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2013
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Datalærerforeningen, Bjerringbro ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2015
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Gruppearbejde – muligheder og udfordringer
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman Oplæg til UDDU-seminar
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Præsentationens transcript:

: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium

: 3KSS Erfaringer  InterKomm   Faget Kommunikation Åbent Universitet (RUC + Søminestationen)  MCC 2000   Master of Computer-Mediated Communication (Bornholm)  RUC 2000   Kurser  Projektstøtte

: 4KSS Arbejdsformer  Kurser  Opgaver  Seminarer  Workshops  Projekt >50%  Selvstændigt  Vejledning  Internater  20%  Netbaseret  80%  Grupper

: 5KSS Hv…  Hvorfor  Hvem  Hvordan  Hvad vil vi opnå  Hvad kan gå galt

: 6KSS Hvorfor?  Fordi! Tiden kræver det!  For at forbedre den nuværende undervisning  For at nå nye grupper af studerende  For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning

: 7KSS Hvorfor?  For at forbedre den nuværende undervisning  For at nå nye grupper af studerende  For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning

: 8KSS Hvem?  Hvem skal studere?  Dagstuderende  Fjernstuderende  Heltid/deltid  Hvem skal undervise?  Faste interne undervisere  Faste eksterne undervisere  Ad hoc-undervisere, gæster

: 9KSS Hvordan?  Ved at supplere undervisningen med materialer på net  Ved at supplere undervisningen med aktivitet/interaktion på net  Ved helt eller delvis at erstatte F2F-undervisning

: 10KSS Hvad kan vi opnå?  Mindre frafald  Bedre kvalitet  Nye kompetencer  Erfaringsudveksling  Netværksdannelse  Internationalisering

: 11KSS Hvad vil gå galt?  Alt:  Undervisere vil ikke  Undervisere kan ikke  Studerende vil ikke  Studerende kan ikke  Systemet er uegnet  Systemet går ned

Alt er ikke sort

: 13KSS Overvejelser  Hvilke læringsmål?  Træning  Forståelse  Hvilken pædagogik?  Instruktivistisk  Konstruktivistisk  Hvilke interaktionsformer?  Information  Samarbejde

: 14KSS Interaktionsformer  Information/distribution  fra lærere og administration  Kommunikation  mellem lærere og studerende  mellem studerende  mellem lærere  Samarbejde  mellem studerende (grupper)  mellem lærere (planlægning, evaluering)

: 15KSS To tilgange  Distribution  Kommunikation  Undervisers oplæg og plancher på nettet  Opgaver lægges ud, løsninger retur  Meddelelser til studerende  Synkron (chat)  Asynkron

: 16KSS Svært på nettet, fx  Struktur  Aftaler, tovholder  Beslutninger  Ansvarsfordeling, møder  Informationssøgning  Kursus, udvidet biblioteksservice

: 17KSS Fordele i netmiljø, fx  Skriftlighed  Dokumenteret forløb, arkiv  Synlighed  Grupper, lærere  Fleksibilitet  Tid og sted  Studerende og lærere  Ny kompetence

: 18KSS Nærvær  Parallelle aktiviteter  Seminar  Kursus  Pensum  Evt. projekt  Dominerende kommunikation  Mundtlig  Mundtlig/lytte  --  Mundtlig/skriftlig oversættes til …

: 19KSS Netvær Start/møde Slut/møde  Få parallelle aktiviteter:  Opgaver  Respons  Netseminarer  Dialog  Workshops  Konstruktion  Projektarbejde  Samarbejde

: 20KSS Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 F2F 789

: 21KSS Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 F2F 789

: 22KSS Eksempel 1: Netstøttet forelæsning Noter og slides/materiale lægges ud på nettet De studerende kan stille spørgsmål indenfor en given tidsramme Underviser samler op og besvarer rejste spørgsmål. Underviser holder foredrag

: 23KSS Eksempel 2: Seminar-forløb Netstøttet undervisning og kommunikation De studerende kommenterer hinandens indlæg/fremlæggelse – evt. sparring De studerende (evt. i grupper) forholder sig til materialer, søger evt. mere information – og kommer med indlæg/fremlægger i forhold til temaet og læst litteratur Igangsættende oplæg fra underviser til tematiseret debat med udgangspunkt i emne ( case ) og relevante dele af litteraturen Underviser opsummerer og afrunder temaet i relation til litteraturen De studerende diskuterer - evt. udvalgte indlæg/fremlæggelser Casematerialer, data (digitalt), litteratur mm. De studerende læser pensum. Et almindeligt forløb: Undervisnings-seance Tidsforløb 2-3 uger

: 24KSS Eksempel 3: Gruppe-opgave/projekt Netbaseret undervisning og kommunikation Definition af gruppens projekt eller opgave, rollefordeling ("ordstyrer", "referent", "researcher",…), deadlines,… Gruppediskussioner (indlæg) i forhold til de definerede opgaver og projektets aktuelle status. Opsamling og "udlæg" til opponent-gruppe. Spørgsmål som ønskes diskuteret Intern debat om egen opponering. Afrunding og opsamling på egen opponering Vejleder er aktiv i forhold til aftalte deadlines. Opsamling og "udlæg" til vejleder. Materialer fra anden gruppe Fremlæggelse, opponering, diskussion af projektets status, fornyet rollefordeling osv. Evt. vejledning fra underviser.

: 25KSS Undervisningskultur  Planlægning, struktur  Disciplin: frekvens, deadlines  Ledelsesansvar  Hurtig respons  Skriftlig præcision  Skriftlig aktivitet

: 26KSS

: 27KSS Links