: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium
: 3KSS Erfaringer InterKomm Faget Kommunikation Åbent Universitet (RUC + Søminestationen) MCC 2000 Master of Computer-Mediated Communication (Bornholm) RUC 2000 Kurser Projektstøtte
: 4KSS Arbejdsformer Kurser Opgaver Seminarer Workshops Projekt >50% Selvstændigt Vejledning Internater 20% Netbaseret 80% Grupper
: 5KSS Hv… Hvorfor Hvem Hvordan Hvad vil vi opnå Hvad kan gå galt
: 6KSS Hvorfor? Fordi! Tiden kræver det! For at forbedre den nuværende undervisning For at nå nye grupper af studerende For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning
: 7KSS Hvorfor? For at forbedre den nuværende undervisning For at nå nye grupper af studerende For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning
: 8KSS Hvem? Hvem skal studere? Dagstuderende Fjernstuderende Heltid/deltid Hvem skal undervise? Faste interne undervisere Faste eksterne undervisere Ad hoc-undervisere, gæster
: 9KSS Hvordan? Ved at supplere undervisningen med materialer på net Ved at supplere undervisningen med aktivitet/interaktion på net Ved helt eller delvis at erstatte F2F-undervisning
: 10KSS Hvad kan vi opnå? Mindre frafald Bedre kvalitet Nye kompetencer Erfaringsudveksling Netværksdannelse Internationalisering
: 11KSS Hvad vil gå galt? Alt: Undervisere vil ikke Undervisere kan ikke Studerende vil ikke Studerende kan ikke Systemet er uegnet Systemet går ned
Alt er ikke sort
: 13KSS Overvejelser Hvilke læringsmål? Træning Forståelse Hvilken pædagogik? Instruktivistisk Konstruktivistisk Hvilke interaktionsformer? Information Samarbejde
: 14KSS Interaktionsformer Information/distribution fra lærere og administration Kommunikation mellem lærere og studerende mellem studerende mellem lærere Samarbejde mellem studerende (grupper) mellem lærere (planlægning, evaluering)
: 15KSS To tilgange Distribution Kommunikation Undervisers oplæg og plancher på nettet Opgaver lægges ud, løsninger retur Meddelelser til studerende Synkron (chat) Asynkron
: 16KSS Svært på nettet, fx Struktur Aftaler, tovholder Beslutninger Ansvarsfordeling, møder Informationssøgning Kursus, udvidet biblioteksservice
: 17KSS Fordele i netmiljø, fx Skriftlighed Dokumenteret forløb, arkiv Synlighed Grupper, lærere Fleksibilitet Tid og sted Studerende og lærere Ny kompetence
: 18KSS Nærvær Parallelle aktiviteter Seminar Kursus Pensum Evt. projekt Dominerende kommunikation Mundtlig Mundtlig/lytte -- Mundtlig/skriftlig oversættes til …
: 19KSS Netvær Start/møde Slut/møde Få parallelle aktiviteter: Opgaver Respons Netseminarer Dialog Workshops Konstruktion Projektarbejde Samarbejde
: 20KSS Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 F2F 789
: 21KSS Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 F2F 789
: 22KSS Eksempel 1: Netstøttet forelæsning Noter og slides/materiale lægges ud på nettet De studerende kan stille spørgsmål indenfor en given tidsramme Underviser samler op og besvarer rejste spørgsmål. Underviser holder foredrag
: 23KSS Eksempel 2: Seminar-forløb Netstøttet undervisning og kommunikation De studerende kommenterer hinandens indlæg/fremlæggelse – evt. sparring De studerende (evt. i grupper) forholder sig til materialer, søger evt. mere information – og kommer med indlæg/fremlægger i forhold til temaet og læst litteratur Igangsættende oplæg fra underviser til tematiseret debat med udgangspunkt i emne ( case ) og relevante dele af litteraturen Underviser opsummerer og afrunder temaet i relation til litteraturen De studerende diskuterer - evt. udvalgte indlæg/fremlæggelser Casematerialer, data (digitalt), litteratur mm. De studerende læser pensum. Et almindeligt forløb: Undervisnings-seance Tidsforløb 2-3 uger
: 24KSS Eksempel 3: Gruppe-opgave/projekt Netbaseret undervisning og kommunikation Definition af gruppens projekt eller opgave, rollefordeling ("ordstyrer", "referent", "researcher",…), deadlines,… Gruppediskussioner (indlæg) i forhold til de definerede opgaver og projektets aktuelle status. Opsamling og "udlæg" til opponent-gruppe. Spørgsmål som ønskes diskuteret Intern debat om egen opponering. Afrunding og opsamling på egen opponering Vejleder er aktiv i forhold til aftalte deadlines. Opsamling og "udlæg" til vejleder. Materialer fra anden gruppe Fremlæggelse, opponering, diskussion af projektets status, fornyet rollefordeling osv. Evt. vejledning fra underviser.
: 25KSS Undervisningskultur Planlægning, struktur Disciplin: frekvens, deadlines Ledelsesansvar Hurtig respons Skriftlig præcision Skriftlig aktivitet
: 26KSS
: 27KSS Links