Dansk regionalforskerseminar Bornholm 20.-21 maj 2010 Vidensdynamikker i regional fødevareproduktion – Bornholm som case. Resultater fra EU forskningsprojektet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Vækstforum Hovedstaden
og andre udviklingsperspektiver
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Europæisk samarbejde om fugleovervågning DOF’s årsmøde 2012 Nymindegab, 24. marts 2012 Henning Heldbjerg.
Digital Business Development Kvartalsmøde 3. november.
Presented by: Den Perfekte Kombination Unikke Produkter Fokuseret på et bedre helbred! Presented by:
Richard A. Walker The Geography of Production. Hvad er industriel produktion? • Produkt kan være: - en håndgribelig vare (bil, tøj etc.) - en service.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Bornholm Bornholm kaldes også for klippeøen eller solskinsøen. Øen har et areal på 588,5 km² og der er indbyggere (2010)
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Markedskommunikation - del 1
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Tre forskningsvinkler på erhvervsudvikling (og turisme) 1. Mål-sætninger 2. Kommunikation 3. Organisation Henrik Halkier, Aalborg Universitet,
Netværk, fødevarer og international turisme 1. Fra oplagt ide til praktisk realisering 2. Forskningsdesign og status Professor Henrik Halkier
Business models – a new perspective on firms’ assets and capabilities Risto Rajala Mika Westerlund Oberservations from the Finnish software industry.
Forretningsmodel.
Organisationstruktur
Lokal mad på sygehuset – mellem idealer, oplevelse og smag.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Mad som drivkraft for regional udvikling I internationalt perspektiv.
Nye veje for landbruget i producentperspektiv Fremtidens landbrug – barrierer og muligheder.
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
PROJEKT BAGGRUND Hovedaktiviteter I projektet Konceptualisering Kick-off møde med de lokalenetværkspartnere SurveyInterviewsStudierejse til Vesterålen:
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Bornholms Fødevarestrategi Baggrunden for projektet Fødevarestrategien er et led i projektet Fødevareudviklingscenteret II,
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Koncentrering og opsplitning i den kakaoforarbejdende industri.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
Lene Sandholdt & Johan Kulmbach
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
IT-Universitetet i København mere info på
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
LEIF and FOOD SCIENCE Research – Management - Innovation Dr. Leif Kjaergaard Den danske fødevaresektor Globale og fremtidige muligheder.
FRA IDÉ TIL VIRKELIGHED
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
markedsføringsplaner
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Fra ildsjæl til strategi
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Erhvervsgeografi og Globalisering
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
Vækstforum Hovedstaden
Introduktion til Væksthuset KlimaKlar møde den
Erhvervsgeografi og Globalisering
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

Dansk regionalforskerseminar Bornholm maj 2010 Vidensdynamikker i regional fødevareproduktion – Bornholm som case. Resultater fra EU forskningsprojektet EURODITE Jesper Manniche

Disposition 1.Introduktion om EURODITE og casen ”Udviklingen af bornholmske fødevarer” 2.Begrebsramme for og resultater af EURODITE casestudie om vidensdynamikker 3.Konklusion/perspektiver

Introduktion I Oplægget fremlægger resultater fra EU forskningsprojektet (6. rammeprogram) EURODITE ( 27 partnere, 22 regioner, 13 lande Total budget 4 mil. Euro ”Knowledge dynamics” (udvikling, spredning, tilpasning, brug af viden) i relation til innovation (innovationsbiografier) Analytiske niveauer: - Firma - Sektorer: Automobilindustri, Biotek, IT, Nye medier, Turisme, Fødevarer, KIBS (Knowledge Intensive Business Service) - Regioner

Introduktion II CRT’s casestudier om udviklingen og brandingen af bornholmske fødevarer i perioden siden starten af 90’erne : En rapport om vidensdynamikker på kollektivt regionalt niveau (TKD = Territorial Knowledge Dynamics): - mere end 40 nye virksomheder, mere end 200 job - nye fysiske produkter - nye oplevelseselementer - dannelse af udviklingsplatform (netværksorganisationerne Regional Madkultur, Gourmet Bornholm, fremmeaktiviteter via Bornholms LAG, tværsektorielt netværkssamarbejde) - ny place-branding af Bornholm En rapport med tre firma casestudier (FKD = Firm-level Knowledge Dynamics) af vidensdynamikker i udviklingen af tre forskellige former/forretningsmodeller for ”regionale fødevarer”: Lille Gadegaard Vingård: ”Oplevelsesproduktion” Lehnsgaard rapsolie: ”Alternativ småskalaproduktion” Danish Crowns Bornholmergris: ”Specialiseret storskalaproduktion”

HVADFraTil Fysiske produkterIndustriel standardproduktion (landbrug og fiskeri), røgede sild og enkelte specialprodukter (fx oste og kiks) Øl, chokolade, is, menuer (Restaurant Kofoed/Kbh.), tværsektorielle produkter fx ”kærlighedstallerken” (+ lidt standardiseret industri) Oplevelses- elementer Pil din egen røgede sild på klipperneVingård rundtur o.l. Bornholmsk madfestival, Gudhjem Mølle (events, butik osv.) Fælles udviklingsplatform Enkeltvirksomheder, der opererer individuelt Uformelle og formelle netværker: Regional Madkultur, Gourmet Bornholm, LAG/Bornholm, Vækstforumklynge Place-brandingFar til fire Sild Krølle bølle is Kvalitet, tradition, terroir og modernisme (Ny Nordisk Mad), fødevarer i turismemarkedsføring, place-branding (”Det unikke Bornholm”, ”Mere Bornholm”) Introduktion III: Udviklingen af bornholmske fødevarer – what’s new?

NavnProdukterAntal ansatte Etableringsår Johannes Dam & SønRugkiks Bornholms A/SFiskekonserves Bornholm ValsemølleMelprodukter61920 Sct. Clements/AndelsmejeriSpecialoste og mejeriprodukter BornholmerhanenFjerkræ Svaneke BryghusØl og vand Kjaerstrup Chocolate By HandChocolade LehnsgaardKoldpresset rapskerneolie62003 Svaneke IsIsNo data2007 NavnProdukterAntal ansatteEtableringsår Boisen IsItaliensk is lavet af lokale råvarer21988 HallegaardGårdbutik med hjemmelavede kødprodukter Svaneke BolsjerBolsjerIngen data1995 Røgeriet i SvanekeRøgede fiskeprodukterIngen data1995 Den Gamle SkoleHoney21999 Lille Gadegaard Vingård Bær og druevin, destillerede produkter, rundvisninger Karamel KompagnietKaramellerNo data2004 Eksempler på bornholmske fødevareproducenter baseret på direkte salg til turister og lokale Eksempler på bornholmske fødevareproducenter baseret på distribution via detailhandel

En overordnet begrebsramme til analyse af virksomheders vidensdynamikker (”The 4 Worlds of Production”, Storper & Salais 1997): Firmaers produkter og markeder bestemmer deres behov for viden/innovation – og udgør to fundamentale dimensioner til kategorisering af forskellige typer af produktioner (her eksemplificeret med fødevarer) Generiske produkter solgt via anonyme afsætningskanaler Lille producer-consumer interaktion Dedikerede produkter (fx oplevelser, serviceydelser) Tæt producer-consumer interaktion Standardiseret (Economy of Scale) Specialiseret (Economy of Scope) Produkt/Teknologi Marked/Kunderelation Konventionelt landbrug og procesindustri DK Crown Økologi ”Functional Food” Lehnsgaard Rapsolie DK Crown Bornholmergris Restaurant Noma ”Slow Food” Røgerier Pølsevogne Lille Gadegård Vingård The ”SAS knowledge taxonomy”, applied in EURODITE Syntetisk viden (instrumentel) – skabe løsninger på specifikke problemer. Vigtig i teknologi/ produktion dimensionen, dvs. i alle 4 verdner. Analytisk viden (videnskabelig) – forstå/forklare fænomener. Især vigtig i den specialiserede-generiske verden. Symbolsk viden (kunstnerisk-kreativ) – at skabe kulturel mening. Især vigtig i de 2 dedikerede verdner

Vidensdynamikker i udviklingen af bornholmske fødevarer Generiske produkter Dedikerede produkter StandardiseretSpecialiseret Produktion/Teknologi Marked/Kunderelation Regional Madkultur (tværsektoriel medlemsskare og aktiviteter, turisme, kunsthåndværk) Interaktion om oplevelser og oplevelsesbaserede forretningsformer, markedsføring ) Gourmet Bornholm (kun fremstillingsfirmaer) Interaktion om nicheproduktionsform, distribution, emballage, markedsføring) I Produkt/Teknologi dimensionen har producenterne ingen/lille fælles vidensbasis, dvs. de indhenter deres viden individuelt via eksterne, ofte internationale professionelle kilder og relationer. I Marked/kunde dimensionen kan producenterne opdeles i 2 grupper: firmaer baseret på dedikerede produkter, direkte salg, turister (Regional Madkultur) og firmaer baseret på generiske produkter og distribution via detailhandel udenfor øen (Gourmet Bornholm). Indenfor grupperne (som dog er overlappende) er der høj grad af lokal udveksling, re-cirkulation og forankring af viden. Begge grupper har draget nytte af og været involveret i ny place-branding af Bornholm (LAG Bornholm, konsulentfirmaer, Destination Bornholm) Place-branding

Domains, actors, sources and anchoring of knowledge applied in the development of Bornholm Food Knowledge domainMain actorsSources (location)Re-circulation/anchoring Products and technologies (synthetic knowledge) Individual firms on their own (product- specific) Outside Bornholm National/international professional communities (Internet, study tours) Limited re-circulation/anchoring due to lack of common product basis. Experiences/ Experience-based business models (symbolic knowledge) Sector-crossing networks (tourism, restaurants, Arts & Crafts, consultants) Regional Culinary Heritage/Regional Madkultur Local traditions (smokehouses, arts & crafts, tourism) but important in-flows via local consultants (Pine & Gilmore’s ”Experience Economy”), common national/international study tours, etc. Extensive interaction, re- circulation and anchoring (contextualization) especially among Regional Culinary Heritage members Marketing, communication, branding (Symbolic knowledge) Local consultants, the Food Ambassador, Destination Bornholm (tourism), national medias Local traditions from tourism marketing but important in-flows via local consultants of knowledge on place-branding and value- based communication Extensive re-circulation and anchoring (contextualization) especially among Gourmet Bornholm members Distribution and sale channels (synthetic knowledge) Gourmet Bornholm firms, wholesellers and retailers, the Food Ambassador (LAG) Some local knowledge (old niche producers, wholesellers) but important in-flows via work of Food Ambassador Extensive re-circulation and anchoring (contextualization) among Gourmet Bornholm members

Konklusioner og policy-perspektiver - Store potentialer i fødevarer med ”identitet” – især for landdistrikter (nye virksomheder og job, højere værditilvækst, mere fordelagtige eksterne link til omverdenen, mere trendy image som kan tiltrække turister og tilflyttere) - Overordnede trend i fødevaresektoren er dog fortsat strukturrationalisering og koncentration af konventionelle forsyningskæder (lokale/regionale økonomiske og beskæftigelsesmæssige problemer - især i byområder jf. DFFE projekt) - Bornholms succes kan IKKE overføres direkte til andre regioner/landdistrikter - Vidensdynamikker på fødevareområdet er yderst komplekse: ikke skabelse af ny viden, men komplekse former for overføring, kombination, kontekstualisering og brug af eksisterende viden (nye muligheder for landdistrikterne i The Knowledge Economy ?) - Eksterne vidensrelationer og ”knowledge brokers” (fx konsulentfirmaer, erhvervsfremmeaktører og uddannelsesinstitutioner) er vigtige - På lokalt/regionalt plan er kapaciteten til spredning, tilpasning og forankring af viden vigtig - sektoroverskridende netværker, samarbejde og interaktion kan spille stor rolle. - New Rural Development Paradigm?

11 Tak for opmærksomheden!