Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStig Davidsen Redigeret for ca. et år siden
1
Mad som drivkraft for regional udvikling I internationalt perspektiv
2
Mad som drivkraft for regional udvikling Politiske initiativer på regionalt plan – Spis Nord Skåltaler, ønsker og intentioner Virkeligheden, virksomheder, smv’er, håndværk og vækstpotentialer Konsulentvældet!
3
Mad som drivkraft for regional udvikling Baggrunden: – En svag national madkultur – ”a placeless foodscape”. – Monopolisering i fødevareerhvervet – Standardproduktion – ikke unika og stedbundne produkter – Ny Nordisk Mad og NOMA-effekten – Erhvervssammensætningen i Nordjylland – the ”new rurality”.
6
Mad som drivkraft for regional udvikling Perspektiveringer – Drømmescenariet – Ulla Astmans version – Grundlæggende forskelle til de europæiske madregioner Toscana, Veneto, Bourgogne, Gascogne og Catalonien Historisk tyngde, ikke-koordineret indsats, samspil mellem landbrugs-erhvervsinteresser og befolkningens egne kvalitetskrav Religiøse forskelle – protestantisme katolicisme
7
Mad som drivkraft for regional udvikling At skabe en RIGTIG regional madkultur fra scratch – Stedbundne produkter – Soliditet – Kulturhistorisk tilgang – Afsætning indenrigs er afgørende
8
Mad som drivkraft for regional udvikling De reelle forbilleder – Østrig – Baskerlandet (Catalonien) – Nederlandene – Sverige
9
Mad som drivkraft for regional udvikling Mulige veje – Kortlægning af nordjyske produkter med stedafhængighed (gastronomisk/sensorisk vinkel) – Samspil med topgastronomien, udvikling, afsøgning, avantgarde, nedsivning, ambassadører – Kortlægning af nordjyske produkter med kulturhistorisk soliditet og særegenhed – Analyse af produkternes terroir
10
Mad som drivkraft for regional udvikling Samspil mellem store virksomheder og små virksomheder – det australske forbillede Internationale mærkningsordninger – BGB (PGI) og BOB (PDO) og GTS (TSG -Traditional Specialty Guaranteed) – franske og italienske forbilleder (der smuldrer lidt) – 3 pt og 8 i pipeline – Culinary Heritage
11
Mad som drivkraft for regional udvikling Indenrigsafsætningen skal sikres Turismekoordinering, kulinarisk destinationssikring – tilgængelighed Regionens lidenhed Local food som ”konstruktion” Associationsproblematikker – Cold Hawai, eksotismens fare og muligheder
12
Mad som drivkraft for regional udvikling Nordjylland har potentialerne, men de skal måske relateres mere til naturforholdene – Limfjorden – Ertebøllekultur
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.