GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Set i forældreperspektiv
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
NYE BESTEMMELSER I BR08 OG NY BYGGELOV
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Danske Forsamlingshuse
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Kommunikation alvor og sjov
Digitalisering af Offentlig Byggesagsbehandling
It sikkerhedskomitéen TEKNIK, POLITIK, ETIK - om PET, RET og ANSVAR v/ Linda Nielsen Formand for It-sikkerhedskomitéen.
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
Faglig kvalitet i den kommunale genoptræning - Undersøgelse af kommuners anvendelse af og indhold i standardforløb Temadag for kommunale ledere Februar.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Hvordan får vi indflydelse på den lokale handicappolitik? Hvad gør vi sammen med DH ? Hvad gør vi selv ? Hvordan bruger vi bedst vores indflydelse i DH.
Det Sociale Kapitel
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
AffaldVarme Aarhus Teknik og Miljø Aarhus Kommune REWARA Rethink business kommuneseminar d
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Bygherreforeningens ideer til en indsats mod svigt, fejl og mangler Henrik L. Bang, civ.ing., MSc, PhD Sekretariatsleder, Bygherreforeningen
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Erfaringer i forbindelse med masseanmeldelser
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Hvordan løfter Kommunen servicen over for erhvervslivet? (Inden for Teknik og Miljø området) Morgenmøde den 17. marts 2015.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Fokuspunkter ved LAR (tjekliste) Gladsaxe Kommune, større klimatilpasningsprojekter Præsenteret ved KLIKOVANDs temadag 28. april 2016 Samarbejde og kommunikation.
Aktuelle emner fra Energistyrelsen Rikke Holgersen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kulturarven er en aktiv ressource i samfundet. Politisk samfunds- mæssigt perspektiv Interessent- perspektiv Proces- perspektiv Medarbejder- perspektiv.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Nye retningslinjer for Handicappuljen
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Kreds Vestsjællland 7. september 2016 Sorø
Det Tredje Øje 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Læring gennem registrering og indberetning
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Virksomhedspulje til bedre match
Klar til smart vækst / GATE21
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)

De 4 opgaver…  Tre største udfordringer for at levere en byggesagsbehandling af høj kvalitet.  Tre initiativer der vil kunne styrke kvaliteten af byggesagsbehandlingen (både statslige og kommunale)  Tre væsentligste årsager til prioriteringen (mindre fokus på byggetekniske aspekter) i byggesags-behandlingen  Tre initiativer der vil kunne øge kvaliteten af ansøgningsmaterialet (hvilke aktører)

Opgave 1: Tre største udfordringer for at levere høj kvalitet 4 svar går igen… (samme som Aalborg) Kompetencer Ansøgningsmaterialet (er for dårligt) Kommunikation/dialog (servicehensyn) Lokalpolitisk forståelse og opbakning (for myndighedsrollen) Ressourcer og prioritering fra ledelsen

Opgave 2: Beskriv 3 konkrete initiativer til styrket kvalitet (statslige og kommunale) 3 hovedgrupper af svar: Bedre og mere information og vejledning Styrkelse af kompetencer Bedre kvalitet generelt

Opgave 2: Information og vejledning Bedre og mere information og vejledning (50 % af svarene) Gælder både EBST og kommuner –Formidling af ny lovgivning fra EBST – bl.a. til borgere, uddannelsesinstitutioner, byggesagsbehandlere –Bl.a. info om BRS98 –EBST-tiltag mod lokalpolitikere, byggeriets parter –EBST-”skranke” – service af byggesagsbehandlere

Opgave 2: Info/vejledning fortsat… EBST-vejledninger –Step by step –EBST-databaser Obligatorisk forhåndsdialog

Opgave 2: Kompetencer (50 %) Kommunale kompetencer skal styrkes EBST skal ansætte flere teknikere Eksterne rådgivere – uddannes Kommunale bygherrer Erfa-grupper i kommuner Databaser i EBST Statslige krav til byggesagsbehandlingsuddannelser Etablering af grunduddannelse for sagsbehandlere Større udbud af kurser Mere intern sparring i kommunerne

Opgave 2: Bedre kvalitet Eksempler på andre interessante svar: –Behov for bedre politisk forståelse for selve sagsbehandlingen fra lokalpolitikere –Ønske om mere præcise krav fra EBST –Ønske om regelforenkling/færre regler fra EBST –Generel opstramning i kommunerne for hele sagsbehandlingen – både adm. og pol. –Temafokus i kommuner – nyt emne hvert år

Opgave 2: Kvalitet fortsat… Flere konkrete regler i reglementerne Bedre sanktionsmuligheder ved overtrædelser Tjeklister

Opgave 3: Tre væsentligste årsager til den nævnte prioritering i sagsbehandlingen Næsten alle grupper svarer: Det lokalpolitiske fokus –Synlighed (byggeriets fysiske placering) –Offentlighedens interesse og bevågenhed (borgere og lokalpolitikere), nabohensyn –Fysisk placering giver grundlag for konflikter (klager) –Vil undgå klagesager

Opgave 3: fortsat Øvrige svar er meget forskellige Nogle få eksempler: Plankrav er ansvarspådragende – tekniske krav er bygherrens/rådgiverens/de udførendes ansvar (4) Tidspres og ressourcer (4) Kompetencebehov (2) Ikke enig i at den nævnte prioritering forekommer – eller ikke enig i at det er et problem (2) Bærende konstruktioner er jo også vigtige for bygherren – derfor er kontrol ikke så nødvendigt (1)

Opgave 4: 3 initiativer for at styrke ansøgningsmaterialet Over 50 % af grupperne har givet 3 svar: –EBST skal give mere og bedre vejledning –Kommunerne skal være bedre til at vejlede borgerne/ansøgere om kravene –Bedre brug af forhåndsdialog

Opgave 4 – Vejledning/info EBST-vejledning –Oplysningskampagner –Brug pressen Kommunal vejledning/oplysning –Foldere –Internet –Almindelige møder –”Gå-hjem-møder” –Temadage –Fælles EBST-kommunal vejledning

Opgave 4 - fortsat Øget brug af forhåndsdialog –Fx tidsbestilling forud Eksempler på øvrige svar: –Autorisationsordninger/godkendelsesordning er – rettet primært mod rådgivere –Behov for øget lokalpol. opbakning –Mere konsekvent afvisning af dårlige ansøgninger –EBST-tjekliste for ansøgning –Typegodkendelse af byggeri –Bygherre skal tage mere ansvar Sørge for bedre kvalitet