Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Online kollaborativ undervisning
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Blended learning – hvordan?
Digitalisering og medialisering
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Blended Learning Karsten Gynther
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
FlexVid Følgeforskning
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Didaktisk design – digitale medier den
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Forskningen i ITMF-projekterne
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Blended Learning - en introduktion
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Evalueringsperspektiver
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læring og inklusion i skolen
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Slide 1 Tre måder at organisere undervisning på – i ”tid og rum” Matriklen Parallel- undervis- ning UCSJ Net- baseret Samme tid, samme sted.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Didaktisk design af synkron undervisning understøttet af digitale teknologier Karten Gynther Forskningsprogramleder Education Lab Forskning og Innovation.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Didaktik E-didaktik og læremidler Elever som didaktiske designere
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland

Slide 2 Blended learning er undervisning, der ”integrerer netbaseret undervisning med tilstedeværelsesundervisning på en planlagt, pædagogisk udbytterig måde, som ikke bare kombinerer, men har pædagogisk gavn af at integrere tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter og omvendt” (Vignare, 2007 s. 37) Blended learning kombinerer tilstedeværelsesundervisning og computermedieret undervisning (Gramham, 2006). Blended Learning – begrebsdefinition

Slide 3 Institutionsperspektiv: Nye målgrupper og evt. ressourcebesparelser Studenterperspektiv: Fleksibilitet og øgede adgangsmuligheder Underviserperspektiv: Potentiel pædagogisk udvikling (forbedret undervisningskvalitet) Begrundelser for Blended Learning

Slide 4 Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Tre arketypiske didaktiske rum

Slide 5 Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Grundkategorierne ”tid” og ”sted”.

Slide 6 Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Asynkron kommunika- tion. Forskellig tid / forskellige steder. Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum

Slide 7 Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Asynkron kommunika- tion. Forskellig tid / forskellige steder. Synkron kommuni- kation. Samme tid / forskellige steder Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum

Slide 8 To former for parallelundervisning Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) a) Parallelle hold b) Enkelttilkoblede studerende En kombination: Global Classroom projektet: Lokalt link

Slide 9 Mobil læring Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Stationært eller mobilt læringsmiljø ? Lokalt link

Læringsrum Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: 1.Deltagerbehov og forventninger 2.Uddannelseskrav/rammer 3.Uddannelsens kultur FleksibilitetFleksibilitet

Læringsrum Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: 1.Deltagerbehov og forventninger 2.Uddannelseskrav/rammer 3.Uddannelsens kultur FleksibilitetFleksibilitet 80/20

Læringsrum Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: 1.Deltagerbehov og forventninger 2.Uddannelseskrav/rammer 3.Uddannelsens kultur FleksibilitetFleksibilitet 20/80

Læringsrum Læringsmiljø Valg af undervisningsdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning

Læringsrum Læringsmiljø Hvad skal man lære og hvordan lærer man på IHK? Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation

Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation Interaktionsnær kommunikation

Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation Interaktionsnær kommunikation Interaktionsfri kommunikation (net)

Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation Interaktionsnær kommunikation Interaktionsfri kommunikation (net) Interaktions-begrænset kommunikation (parallel)

Slide 18 To typer af blended learning modeller: Den individorienterede model trækker på kognitive læringsteorier og har fokus på maksimal fleksibilitet for den enkelte studerende gennem adgang til et varieret udbud af opgaver og ressourcer, som præcis passer den enkelte studerendes foretrukne ”læringsstil”. Den kollaborative model trækker på sociale læringsteorier og designer et netbaseret læringsmiljø, som primært har fokus på de studerendes samarbejde organiseret omkring mindre gruppe- eller holdopgaver understøttet af web 2.0 medier som blogs, wikis eller forumdiskussioner. Didaktisk design af blended learning: Det pædagogiske grundsyn

Slide 19 udnytter nye teknologiers muligheder for at stille fleksible og differentierede ressourcer og opgaver til rådighed for de studerende. og samtidig designes både tilstedeværelsesmiljøet og det netbaserede miljø på en måde, så det faciliterer og stilladserer opbygningen af kollaborative lærende fællesskaber. Det handler om at det didaktiske design både skal: facilitere de studerendes adgang til viden understøtte etablering af relationer mellem de studerende og samtidig stilladsere deres tilstedeværelse på nettet Et godt didaktisk design for blended learning

Slide 20 Lærerstøtte (stilladsering) i netbaseret undervisning Stof Læringsfællesskab Lærerstøtte (Stilladsering høj/lav) x xx x x x Forskellige aktivitetstyper: x

Slide 21 E-moderering og teknisk support Gilly Salmon, 2002

Slide 22 Før tilstedeværelsessekvensen Under tilstedeværelsessekvensen Efter tilstedeværelsessekvensen The flipped Classroom Faser og undervisningssekvenser i blended learning Før Under Efter

Slide 23 Redesign hele uddannelsen/faget/kurset/emnet – start på en frisk! Skab et samlet læringsmiljø med udgangspunkt i et pædagogisk grundsyn, og en analyse af hvad der kan læres face to face og hvad der kan læres i et medieret undervisningsmiljø. Udvælg og prioriter et eksemplarisk indhold til blended learning aktiviteter. Konstruer studieaktiviteter, som kombinerer tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter. Faciliter og stilladser de studerendes tilstedeværelse og samarbejde over nettet. Transformation til blended learning – erfaringer: Alle referencer er i den udleverede artikel om blended learning