Quality Management Systems

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Dancert - Brandventilation 29. Juni 2006 F actory P roduction C ontrol – - Fabrikkens kvalitetsstyringssystem.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Egenkontrol.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder
HACCP Comenius Skoleudviklingsprojekt
Produktion og Logistik
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Implementering af it-system
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Date :31 1.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
CE-mærkning CE-mærket er ikke et kvalitetsmærke og har aldrig været tænkt som sådan. CE-mærket er et mærke, der giver tilladelse til at markedsføre et.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
24. Kvalitet i forsyningskæden
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Den Kreative arbejdsform
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Udarbejde af den fremtidige flow
Web-baseret Modulopbygget Let at bruge Let at vedligeholde
Systemer.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
Hvad er mål/resultat (output)?
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Implementering af krav i Hygiejneforordningen i DLG
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
at få sund fornuft til sund adfærd….
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Governance 2014 MedComs standarder
Grundliggende principper
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Interne survey som ledelsesværktøj
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
DS/EN Krav til overensstemmelsesvurdering af konstruktionskomponenter
Præsentationens transcript:

Quality Management Systems Det ledelsesmæssige aspekt

Definition Et sæt af politikker, processer og procedurer, som er nødvendige for planlægning og udførelse af produktion, udvikling eller service i en organisations vigtigste forretningsområder

Historisk Begrebet kvalitet udsprang i denne sammenhæng før 1940 fra discipliner som inspektion, måling og test (kontrol). Anvendelse af statistisk kontrol kom til efter 1940 (krigsproduktion). Siden er kvalitet blevet anerkendt og videreudviklet som profession. Control -> Engineering

Krav om kontrol Der er lovgivet om kontrol indenfor visse brancher og produktioner Et eksempel er produktion af medicin Der stilles krav om, at der er kontrolsystemer; men ikke om, hvordan disse kontrolsystemer præcist skal være opbygget.

ISO 9000 En familie af standarder for udformning af quality management systemer. Certificering garanterer ikke i sig selv, at der laves produkter eller tjenesteydelser af høj kvalitet; men siger alene, at der anvendes konsistente og ensartede processer, og at der er procedurer til kontrol af disse.

ISO 9000 standard Standarden specificerer 6 dokumenter: Kontrol af dokumenter Kontrol af indsamlede data Intern inspektion (audit) Kontrol af uensartede produkter/tjenesteydelser Korrigerende handlinger Forebyggende handlinger

Hurtigt overblik Kvalitetshåndbog – tilgængelig for alle Hver medarbejder arbejder frem mod målbare mål Systemet evalueres og reguleres løbende Procedurer for opdatering af kvalitetshåndbog Alle nøgleaktiviteter kortlægges Kvalitetsmål for alle produkter

Hurtigt overblik (2) Kortlæg behovet for overvågning og målepunkter Krav til indkøbte produkter Overblik over krævede kompetencer hos medarbejdere Overblik over kundernes forventninger Udvikling af nye produkter planlægges i passende faser og testes for overensstemmelse med fastlagte standarder

Hurtigt overblik (3) Der skal jævnligt gennemføres interne inspektioner (audits) og reviews Afslørede problemer analyseres og systemet tilpasses Procedurer for audits Procedurer for håndtering af fejl og klager

ISO 9000 historisk 1987: ISO ophøjer efter engelsk anbefaling en militær kvalitetsmodel til standard – der fokuseres mere på ensartethed end på ledelsesprocessen 1994: Standarden opdateres med bl.a. øget fokusering på kvalitet 2000: Et forsøg på at lave nytænkning bl.a. gennem øget fokusering på ledelses processen

Certificering ISO certificerer ikke selv nogen virksomheder Udstedelse af certifikater sker efter indstilling fra akkrediteringsfirma Internationale aftaler sikrer anerkendelse af certifikater over landegrænser Certifikatet skal fornyes med jævne mellemrum – typisk hvert 3. år

Audit (revision) Formålet er en løbende proces med kontrol af, om systemet virker, som det skal Ekstern Intern – ofte udføres den af en person fra en anden afdeling for at sikre en passende neutralitet

Audit proces Efter følgende skabelon: Beskriv hvordan du udfører processen Vis mig hvor processen er beskrevet Bevis at det var sådan, du gjorde I 2000 versionen udvidet med et mere fremadrettet perspektiv, hvor der fokuseres på risici, status og vigtighed Audit processen er også standardiseret

Specifikke standarder ISO standarden er meget generel og abstrakt Skal fortolkes afhængig af den branche, hvori den skal bruges Mange brancher har lavet specielle standarder baseret på ISO 9000, hvori branchens fortolkninger er indarbejdet

Debat Der pågår en løbende debat om hvorvidt standardiseringen har nogen berettigelse Det er generelt accepteret, at god kvalitets ledelse kan forbedre virksomhedens resultat Principperne bag ISO 9000 anerkendes generelt som sunde

Debat (2) De specifikke krav, der stilles i ISO 9000 kritiseres ofte Omfattende dokumentation Modvirker moderne virksomhedskulturer Bygger på forældet menneskesyn (Taylorisme) Mange misforstår situationen og tror, at certificering fører til bedre kvalitet

Debat (3) Processen med implementering af ISO 9000 kan styrke organisationen Medvirker til at forbedre medarbejdernes motivation, opmærksomhed og moral Certifikation kan være problematisk, hvis motivationen mangler

Debat (4) ISO certificering i sig selv fører kun til begrænsede forbedringer, fordi de virksomheder, der lader sig certificere allerede er opmærksomme på kvaliteten