Tværfaglig Simulationstræning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Baggrund for projektet
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Dialog og læring i klagesager
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Tak fordi jeg måtte komme
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Brug af hypnose til behandling af odontofobi
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
TERM modellen Introduktion til øvelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Tradition og Fornyelse
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Klasseledelse Lene Heckmann.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
”Religion er opium til folket”
Sygeplejerske Lone Woelders
Audit om hypotermibehandling
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Temaaftener for patienter med Mb
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Vejlederens kommunikation
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord Resultater, erfaringer og læringspointer Karen Gliese Nielsen Patientforløbsenheden,
TELEFONCANVAS.
Modtagelse af akutte lungemedicinske patienter
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Velkommen til Lægedage
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Aortadissektion Afd. B, OUH.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Læreren som læringsleder
Kommunikation med kommunerne
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Præsentationens transcript:

Tværfaglig Simulationstræning Den Akutte Kirurgiske Patient. Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Indhold Baggrund for at udarbejde dette kursus. Opstart på kursus. Indhold af kursus. Evaluering efter brug i praksis Opsamling. Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Baggrund for udarbejdelse Udarbejdelse af patientforløb 2009. Visionen 2012. ”Bedste akut hospital 2012”. Et ønske om at optimere potentielt livstruede akutte kirurgiske patientens forløb, fra indlæggelse til udskrivelse. Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Opstart af kursus Søgte trepartsmidler Udarbejdelse af case fra egen afdeling. Udarbejdelse af kompendium Kursusportal Planlægning af dage Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Indhold på dagen. Crew Ressource Management) principperne (kommunikation, ledelse og samarbejde) ABCDE, Early warning score Akut kommunikation ISBAR. 8 kernelæringsmål Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

De 8 kernelæringsmål Closed loop Klar og tydelig tale Klar rollefordeling/uddelegering af opgaver Kalde assistance/kende sin begrænsning Tilfører teamet input Konstruktiv indgriben Re-evaluering/opsummering Udvise indbyrdes support Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Case Levercoma/med og uden blødende oesophagusvaricer Blødende ulcus Sepsis Akut svær prankatitis Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Evaluering efter brug i praksis. Efter deltagerne havde fungeret i praksis, og haft mulighed for at bruge deres ny viden, fik de udleveret et spørgeskema, som skulle besvares anonymt. Både kvantitative og kvalitative spørgsmål. Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

Evaluering efter brug i praksis. Bruger du ABCDE-princippet i din dagligdag? Svar: 15/18 : Ja Kan du give et eksempel på, at det har givet dig bedre overblik i en ”akut situation” at bruge ABCDE-princippet. 17/18: Ja Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Evaluering efter brug i praksis. Eksempler: ” jeg synes at jeg i dagligdagen med patienterne er blevet mere bevidst om at bruge principperne og derved får tænkt alle behovene igennem” ”Ifh. hvor vidt det er relevant at kalde MAT-team på en pt. og få handlet på det mest akutte i situationen først” Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Evaluering efter brug i praksis. Er du blevet bedre til at kommunikere i akutte situationer efter kurset? 17/18: Ja. Eksempler: ”Ved MAT-kald og samarbejde med kollegaer i afdelingen, sikrer at jeg bliver hørt, og at jeg hører hvad mine kollegaer har sagt…..” ”Jeg bruger altid ISBAR når jeg har en akut situation på afdelingen, jeg tror at dette er et godt system til akut kommunikation” ”Jeg har ikke stået i så mange akut situationer, men føler mig nu bedre rustet til det” Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Evaluering efter brug i praksis. Case 43 årig kendt alkoholmisbruger, der har voldsomt opdrevet abdomen og kaster lidt op. BT: 98/76, Puls: 104, Tp: 37,8, RF: 28. Virker uklar og rodende. 18/18 svarer ja til at de føler sig kompetent til at varetage situationen indtil der kommer hjælp. 4/18 lever ikke op til at varetage ABCDE for patienten. Eksempler: ”Kontakte FV via Closed Loop” ”Afventer” Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Evaluering efter brug i praksis. 14/18 agerer tilfredsstillende. Eksempel: ” Jeg vil tænke begyndende leverkoma, vil mærke på abdomen, anlægge venflon, glukose til indløb, tjekke om pt. har fået Thiamin, sonde, ilt på maske og KAD til time diurese.” ” Sonde, iltmaske m. reservoir, sikre relevant i.v. adgange, opsætte 1 liter ringer laktat pga. lavt BT, inden lægen kommer. Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Evaluering efter brug i praksis. Fik du tilegnet dig ny viden på kurset? 16/18: Ja. Var det specielt givende at det var et tværfagligt kursus med både plejepersonale og læger? 17/18: Ja. ”Dette kursus gav mig et indblik i at samarbejde i team….vi kan således bidrage med vore handlekompetencer, spare og reflektere, til gavn for patientens sikkerhed og ikke mindst personalesikkerheden” ”……god atmosfære” ”……vi fik lov at fordybe os, og diskutere forskellige overvejelser”. Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Evaluering efter brug i praksis. ”Den faglige sparing i professionelt øjemed, at vi alle havde forskellige erfaringsniveauer, og på den måde lærte forskelligt af hinanden” ”Dejligt ikke at spille en andens rolle, men blot træne og opnå sikkerhed med egen rolle i et team. ” Jeg synes det er godt med tværfaglighed, da det bliver det mest autentiske,…..” Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge

Foreløbig konklusion. Tendensen er at tværfaglig simulationstræning er et godt udgangspunkt for læring. De fleste får en læring ud af det som de kan tage med ud i praksis, og føle sig kompetente og parate til at varetage initial behandling af den akutte patient efter ABCDE-principperne til hjælpen når frem – dvs. sikrere patientoverlevering Alle besvarelser viser, at personalet føler sig kompetente i den akutte situationen. Resultatet viser ikke alle er det. Uddannelseskonference 24. oktober 2013 Anne-Marie Schlüter Udviklings-og kvalitetskoordinator Randi Beier-Holgersen Overlæge og Klinisk lektor. Kristine Bach Knudsen Reservelæge