Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Modtagelse af akutte lungemedicinske patienter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Modtagelse af akutte lungemedicinske patienter"— Præsentationens transcript:

1 Modtagelse af akutte lungemedicinske patienter
Fredag den 15. juni 2012

2 Program Kl. 08.00 - 08.30 Velkomst, program for dagen
v/Udviklingskonsulent Irene Schach Kl – Indlæg om respiratoriske akutte patienter herunder A,B,C,D,E principperne. v/ læge Oli Dalsgaard Kl – Pause Kl – Gennemgang af basal hjerte-lunge redning v/ læge Thomas Kromann Lund Kl – Introduktion til simulationstræning, inddeling af team og debriefing. v/ Irene Schach Kl – Fremvisning af lokaler og omklædning

3 Program forsat Kl. 10.45 - 11.30 Situationsspil nr. 1 – debriefing
Kl – Frokost Kl – Situationsspil nr. 3 – debriefing Kl – Situationsspil nr. 4 – debriefing Kl – Situationsspil nr. 5 – debriefing Kl – Evaluering og kaffe

4 Hvem er vi? Underviser og lægefaglig debriefer:
Lægerne Oli Dalsgaard og Thomas Kromann Lund Sygeplejefaglig debriefer: Spl.specialist Minna Nielsen og spl. Rikke Hjelmsø Kommunikativ debriefer: Udviklingskonsulent Irene Schach Klinisk vejleder Helle Pollas Indspillere og patienter: Medicinstuderende Karen og Signe Sygeplejerskerne Bente Dich og Susanne Kristiansen

5 Hvem er I ?

6 Idé & Baggrund Begrundelsen for, at vi i
arbejdsgruppen har valgt at lave en simulationstræningsdag er…. Vi tror på, at: Træning kan styrke teamsamarbejdet og derved den enkeltes performance Træning øger patientsikkerheden Husk på, at fordelen ved simulationstræning er, at fokus er på den lærende og ikke på patienten

7 Formål At kvalificere jer til at blive bedre til at
samarbejde i team omkring behandling og pleje, ved modtagelse af akutte lungemedicinske patienter.

8 Læringsmål At personalet har kendskab til ABCDE algoritmen
og anvender denne i plejen og behandlingen af patienten. At personalet har kendskab til og kan anvende principperne sikker Mundtlig Kommunikation, i teamsamarbejdet. At personalet i teamsamarbejdet kan koordinere observationer og prioritere handlinger i en klinisk situation med henblik på at diagnosticere og stabilisere patienten.

9 Indlæg om respiratoriske akutte patienter - herunder ABCDE principperne. v/ læge Oli Dalsgaard

10 Pause

11 Gennemgang af Basal Hjerte-LungeRedning v/ læge Thomas Kromann Lund

12 Sikker Mundtlig Kommunikation v/ Irene Schach
Er et koncept som indeholder metoder til effektivt og præcist at modtage og videregive information og bliver bevidst om sin egen og andres roller under tværfagligt teamsamarbejde. Det jeg skal fortælle Jer noget om er sikker mundtlig Kommunikation. Det er ikke min ide, at gennemgå hele konceptet for Jer – som i jo alle her i efteråret får en bredere gennemgang af. Men når man simulationstræner indgår en række redskaber og metoder, som er en del af det koncept der kaldes crew ressource management

13 Fokus i SMK. Tværfagligt teamsamarbejde Kommunikation Teamledelse
Slide 13 af 45 slides Fokus i SMK. Tværfagligt teamsamarbejde Kommunikation Teamledelse men også klinisk beslutningstagen.

14 Key points Kend dine kompetencer Briefing ISBAR Tilfør teamet input
Slide 14 af 45 slides Key points Kend dine kompetencer Tilfør teamet input Konstruktiv indgriben Udvis indbyrdes positiv support i teamet Briefing ISBAR Closed loop Klar og tydelig tale Opsummering Fordeling af roller Disse 10 nøgle redskaber vil blive gennemgået – men de er underlagt 4 overordnede kompetencer som skal være stede.

15 Evidens Forskning inden for luft- og søfart har
Slide 15 af 45 slides Evidens Forskning inden for luft- og søfart har vist, at fokus på teamarbejde og kommunikation mellem teammedlemmer og teamleder kan have afgørende betydning for menneskers præstationsevne og for sikkerheden. Evidensen bag CRM og SMK skal findes i luft-og søfart.

16 Følgeskab/teammedlem
Teamleder og teammedlemmer Lederskab/teamleder Fælles mål Når man taler om, CRM og SMK taler man også også om en teamleder og teammedlemmer. De har det fælles at de har et fælles mål. Husk at der er intet lederskab uden følgeskab – og vi er selv med til at forme vores teamledere. Derfor er vores teamledere er ikke bedre end det team han/hun har med. Alle har et ansvar i forhold til patienten og teamet. Følgeskab/teammedlem

17 Situation awareness (Situationsbevidsthed)
Situationsbevidsthed handler om, at være på forkant, opmærksom, bevidst om sine opgaver og gøre sit bedste. Følgende kompetencer er en del af situationsbevidsthed: Samler og bruger al tilgængelig information Genkender og forstår Forventer og forbereder Er opmærksom på det rigtige Man indsamler aktivt al den information, der er relevant. Man vurderer disse data, så man er sikker på, at det, man senere kommer til at tage beslutning ud fra, er korrekt. Fx kan man sammenligne normalt afhængige værdier og vurder om mønsteret passer. Genkender og forstår: Man prøver at genkende mønster og vurderer om informationerne passer med mønsteret og forløbet indtil nu. Forventer og forstår: Man forestiller sig, hvad det videre forløb vil være, hvis det går som det plejer. F.eks.: Hvad er det værst tænkelige forløb? Hvor hurtigt kan patientens tilstand ændre sig? Og hvad skal man være specielt opmærksom på? Opmærksom på det rigtige: Opmærksomhed er en begrænset ressource som skal bruges med omtanke: Det kan være hensigtsmæssigt at give noget sin udelte opmærksomhed, fokusere og ikke bliver distraheret. Men i andre tilfælde er det vigtigere, at man har overblik og ikke lader hele sin opmærksomhed indfange af detaljer. Det vender vi tilbage til når vi taler teamledelse.

18

19 Briefing Briefing er en kort struktureret informationsproces forud
Slide 19 af 45 slides Briefing Briefing er en kort struktureret informationsproces forud for en opgave

20 Følger standarder Standarder kan være mange ting – fra tjeklister, guidelines til håndbøger.

21 Teamwork Man skal oftest være flere for at løse en opgave, og i så fald kræves der samarbejde. Det kræver følgende kompetencer: Koordinerer (fordeling af roller) Afklarer kompetencer (kend din kompetencer) Deler viden (ISBAR, Close-loop, klar og tydelig tale) Leder teamet (tilføre teamet input, konstruktiv indgriben) Giver gensidig opbakning (positiv support) Koordinerer: Alle i teamet kender opgaven, planen og målet. Dette opnås ved rolle- og opgavefordeling i teamet. Afklarer kompetencer:Alle har relevante opgaver i forhold til deres kompetence. Dette er en vanskelig kompetence, som kræver situationsbevidsthed. Deler viden:Man sikrer, at alle i teamet har den nødvendige viden for at opgaven bliver løst tilfredsstillende. Vidensdeling kan fx ske vha. ISBAR, closed loop og klar og tydelig tale. Kommunikationen skal være relevant, og der skal jævnligt ske opsummeringer og reevalueringer for at sikre en dynamisk prioritering. Leder teamet: Lederen skal være synlig og kommunikere entydigt. Teammedlemmerne skal hjælpe og komme med input, hvis der er opgaver der kræver øget opmærksomhed. Hvis der er risiko for skade på patienten, skal der naturligvis gribes konstruktivt ind. Giver gensidig opbakning: Man støtter, roser og hjælper hinanden og styrker derved samarbejdet. Omvendt kan samarbejdet svækkes, hvis der er indbyrdes konflikter i en gruppe. Det medfører risiko for skade på patienten.

22 Koordinerer Fordeling af roller
Klar rolle fordeling/uddelegering af opgaver. Opsøger/udfører opgaver som er klart defineret og relevant for kompetenceniveau Finder nye arbejdsopgaver hvis denne er for svær i forhold til erfaring eller kompetence Alle roller afklares tidligt i situationen Nyt personale præsenterer sig ved ankomst til stuen

23 Afklarer kompetencer Kend dine kompetencer
Kalder på assistance/kend din begrænsning Påtager sig ikke flere arbejdsopgaver end man kan overkomme Kalder efter yderligere hjælp på tidligt tidspunkt Påbegynder ikke behandling som man ikke er fagligt bekendt med Rådfører sig med mere erfarent personale, når behandlingstiltag ikke fører til klinisk bedring af patienten.

24 Deler Viden Husk at anvende ISBAR! Close-loop
Slide 24 af 45 slides Deler Viden Husk at anvende ISBAR! Close-loop Giv besked når en opgave er udført og få konfirmation på dette. Klar og tydelig tale. Tal så tydeligt at det ikke kan misforstås hvad der bliver sagt.

25 En ISBAR har den fordel at den tvinger afsenderen til at overveje hvad han/hun vil sige og til at have data klar. Samtidigt tvinger det modtageren til at tænke i en ISBAR og derved få spurgt struktureret ud.

26 Deler viden- closed loop
Slide 26 af 45 slides Deler viden- closed loop Tal med tydelig modtager for besked. Dette observeres ved tydelig øjenkontakt og helst med mundtlig respons fra modtager.

27 Klar og tydelig tale Gentag ordinationen eller spørgsmål, ved mindste tvivl. Opfordre andre som ikke taler tydeligt til at hæve stemmen. Gør sætninger færdige. Gør tydeligt opmærksom på forværring i patientens kliniske tilstand så alle i teamet kan høre det.

28 Opsummere En kommunikation opgave for en teamleder!
Sikre at teamet får overleveret data omkring patienten. Sørg for ar få opsummeret hvor langt teamet er i forhold til algoritmen (ABCDE).

29 Leder teamet Tilfører teamet input.
Slide 29 af 45 slides Leder teamet Tilfører teamet input. Bidrag med information til gavn for patienten Beder om gode ideer til differentialdiagnoser Spørg om man har overset noget

30 Leder teamet Konstruktiv indgriben
Korrigerer hvis personale er i gang med at give f.eks. forkert dosis medicin Korrigerer kollega både med højere og lavere kompetence hvis denne er i færd med at lave fejl.

31 Gensidig opbakning Udvis indbyrdes positiv support i teamet
Tal i et venligt og behersket toneleje Ros personale når opgaven er udført f.eks.Tak for det. Undlad at råbe og blive aggressiv hvis man ikke bliver forstået Vis tydelig interesse for andres input Samarbejd på tværs af faggrænser.

32 Opgavefordeling i teamet
Slide 32 af 45 slides Opgavefordeling i teamet Teamledere… Organiserer teamet Fordeler arbejdsopgaver Udtrykker mål Lader teammedlemmer sige til og fra Træffer beslutninger efter input fra teamet Tager initiativ til briefing, opsummering og afrunding Løser konflikter Teammedlemmer… Deltager i beslutningstagning Giver information og feedback Støtter andre teammedlemmer (jf. stress og træthed) Tilbyder assistance Forstår deres roller Siger til og fra

33

34 Simulationstræning er opdelt i en træningsdel – selve simulationen og en evalueringsdel. De to dele af afhængige af hinanden. Evalueringsdelen ved simulation kaldes en debriefing.

35 Debriefing Er en struktureret feedback efter simulationstræningen
Slide 35 af 45 slides Debriefing Er en struktureret feedback efter simulationstræningen

36 Debriefing – hvordan foregår det?
Debriefing er opbygget efter en tre faset struktur. Beskrivelsesfasen 2. Analysefasen 3. Afslutningsfasen

37 Beskrivelsesfasen Facilitator “sætter scenen”.
Slide 37 af 45 slides Beskrivelsesfasen Facilitator “sætter scenen”. Kursisten beskriver scenariet, den medicinsk faglige del. Formålet er, at opnå konsensus i forhold til hvilken situation der tales om. I denne fase undgåes vurderinger og holdninger.

38 Analysefasen Anvendes til at kursisten kan beskrive sin
personlige oplevelse Var der noget du blev særlig opmærksom på? Er der noget som du mener at du gjorde godt? Er der nogle forslag til forbedringer?

39 Afslutningsfasen Hvilken læring (refleksion)?
Slide 39 af 45 slides Afslutningsfasen Hvilken læring (refleksion)? hvad vil du/I fokusere på I næste scenarie? (Steinwachts B, 1992)

40 Debriefing – hvordan foregår det?
Undervejs i analysefasen vil de øvrige facilitatorer komme på banen. De deltagere som ikke simulationstræner kan udvælges som observatører. Observatørerne kommer evt. på.

41 Spørgsmål?

42 Praktiske forhold på stuen
Slide 42 af 45 slides Praktiske forhold på stuen

43 Slide 43 af 45 slides Gennemgang af stuerne

44 Evaluering Hvad har især gjort indtryk på dig fra
simulationstræningsdagen ? Hvordan vil du beskrive din egen udvikling i løbet af workshoppen ? Hvis du skulle tage kurset om igen, hvad ville du da gøre anderledes, og hvad ville du ønske underviserne og dine medkursister ville gøre anderledes?


Download ppt "Modtagelse af akutte lungemedicinske patienter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google