Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

HVAD KAN VI LÆRE af tyskerne og andre internationale destinationer Professor Henrik Halkier 1. Udfordringer, og nok af dem? 2. Flere.
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 4 linjer Skift farve på forside >Højreklik på slidet >Layout >Vælg forsidelayout Overskrift her Størrelse 49 pkt.
Kalundborg erhvervs- og udviklingspolitik 2006 Resultat af interviewrunde At planlægge er At vælge er At gøre forskel.
En klimaberedt region Klimatilpasningens politiske dimension Politikerseminar 21. Maj 2014 v. Formand Jens Mandrup, Miljø og Trafikudvalget, Region Hovedstaden.
PR Kampagne for folkeskolen
Formandskonferencen 31. august 2006 Aktuelle emner.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Hvad kan København som hovedstad?
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Hører byplanlægning og eksport sammen?
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Kysferiebyer i vækst Nulpunktsmåling af kendskab og attraktivitet v. Epinions Den første analyse af kystferiebyer i Danmark Resultater for det danske og.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Generalforsamling 20. marts 2014
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Organisering af sundhedsberedskabet og forberedelserne vedr. influenzapandemi Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
22. september 2008 i Landstingssalen, Christiansborg Direktør Bjarne Hastrup Ældre Sagen Den gode genoptræning.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
HÆRVEJEN – et moderne oplevelsesrum med historiske rammer Fællesmøde for LAG Sydjylland 19. august 2009.
Hvordan kan social ansvarlighed være en gevinst for virksomheder – og for socialt udsatte Hvilke muligheder ser KFUM’s Sociale Arbejde i samarbejdet med.
OPS i internationalt, nationalt og kommunalt perspektiv /Ole Helby Petersen.
2-01.
Udvikling af master uddannelse på Bornholm - et udviklingssamarbejde mellem MOL- uddannelsen og Bornholm.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Turismeudvalg Turismeudvalgsformand: Tommy Schultz
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Internationalt samarbejde med professionshøjkolerne i Kina i en regional og national kontekst Kontorchef Niels Erik Andersen, Internationalt.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Præsentation af Horsens Erhvervsråd VBI Park Breakfast Club.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
FRA STAGNATION TIL VÆKST? Nordjysk turismepolitik i internationalt perspektiv.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
Samrådenes rolle og organisering
Region Midtjylland i Shanghai.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
Lokaldrevet udvikling. Strategi Et Vendsyssel - i balance. LAG Nords væsentligste opgave er at sikre bosætning i hele aktionsgruppens område. Det er derfor.
Iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed Erfaringer & potentialer Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Turismen på Sjællands Vestkyst
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Forskningens bud på mulighederne i landdistrikterne
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Erhvervs- og vækstminister AnNette Vilhelmsen
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

Turisme i Region Midtjylland

Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen på struktur, produkter, marked og rammevilkår Beskæftiger et ellers truet arbejdsmarkedssegment Umiddelbart uudnyttet potentiale på 9.5 mia. kr.

Udfordringer Ingen naturlig turismegeografi Stagnerende sektor i et stigende marked Få USP’er ! Unique Selling Points:”dyrt, vådt, koldt og endog lidt kedeligt” = image, value for money kræver innovation Manglende erkendelse af den moderne turists præferencer – udvalg, bevægelighed Synlighed kræver samarbejde (god reform!)

Forskelligt publikum i øst og vest 57% - 63% danskere i Vejle, Århus og Viborg amter 69% tyskere i Ringkjøbing Amt Nordmænd, svenskere og hollændere under 8%

Overnatningsformer (2004) Ca. 53% bor i feriehuse Ca. 25% bor på campingpladser Ca. 17% bor på hoteller/feriecentre Udvikling fra 2001 til 2004: Fald i overnatninger på hoteller – 3,5% Fald i overnatninger på camping – 3,5% Uændret i sommerhuse

Overnatninger på amter Flest overnatninger i Ringkjøbing – dernæst Århus ¾ af overnatning i R.A. i feriehuse I Å.A. ligelig fordeling mellem hotel, camping og feriehuse I Viborg A. er camping og feriehuse dominerende

Overnatningstal fordelt på kommuner Overnatningerne fordelt på de 3 ”største” kommuner: 36,9% Ringkøbing-Skjern 9,3% Syddjurs 7,2% Norddjurs

Omsætningen 2002: 7,1 mia. kr. 2003: 7,3 mia. kr. 2004: 7,9 mia. kr. Altså: Trods vigende overnatningstal er der en positiv økonomisk udvikling

Amtslige og kommunale projekter (hvad er der arbejdet med?) Ferieturisme Kystturisme Byturisme Aktiv ferie Erhvervsturisme

Erfaringer fra arbejdet Ressourcer til udvikling Begrænsede ressourcer i erhvervet – kort investeringshorisont Offentlige myndigheder igangsætter udvikling Koordinering og netværk Resultater har skabt forståelse for koordinering og netværk

Erfaringer fra arbejdet (forts.) Fælles national og international markedsføring Det er ikke muligt lokalt at synliggøre sig nationalt og internationalt Offentligt – privat samarbejde Offentlige ansvarlig for turismens kerneprodukt – natur (og miljø) Samarbejde om f.eks. Aktiv ferie

Aktører Erhvervsministeriet Visitdenmark Amterne Regionale turismeudviklingsselskaber Destinationssamarbejder Turistkontorer Kommuner Erhvervet Vidensinstitutioner

Den midtjyske turismes produktionskapacitet (på udvalgte enheder 2004-tal) Hoteller ca. 2.3 mio. værelses- enheder (udnyttelse ca. 43%) Camping ca. 5.0 mio. camping- enheder (udnyttelse ca. 22%) Feriehuse ca. 0.4 mio. udlejnings uger (udnyttelse ca. 36%) Umiddelbart uudnyttet potentiale 9.5 mia. kr

Turismens kommercielle investeringsparadoks Investering i kommerciel oplevelsesøkonomi Kommerciel investering i primært turisterhverv

Skitse til strategi…

Regional organisation - forslag