Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Turismen på Sjællands Vestkyst

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Turismen på Sjællands Vestkyst"— Præsentationens transcript:

1 Turismen på Sjællands Vestkyst

2 Organisationsdiagram 2016
Adm. Direktør Udviklingsansvarlig & Daglig leder Presseansvarlig Online Marketing Ansvarlig Online Marketing Specialist Marketingassistent Copywriting & Administration Bogholder Organisationsdiagram 2016 Daglig ledelse Udvikling af nye aktiviteter og turisme virksomheder PR aktiviteter/strategi Redaktør: Content ansvarlig for ferie og erhvervsstrategier Hjemmesider SEO; SEM Kundedatabaser, CRM program Optimering af partnersider Markedsførings-aktiviteter (Avis) Nyhedsbreve Sociale medier Administration Copywriting De fleste af jer kender hvad vi kommer af. Vi er nu en professionel DMO, der hele tiden arbejder for at hjælpe jer virksomheder med at vækste

3 Mest besøgte ‘Visit’ sider i DK 2015 - 2016
Men der er så meget andet end besøg på hjemmeside. Vi har fået udarbejdet Turismens økonomiske betydning i VisitVestsjælland. Den ligger på hjemmesiden og man kan evt få en printet udgave tilsendt.

4 Ny rapport

5 Turismeforbrug i Region Sjællands kommuner (2014)
Med et turismeforbrug på 906 mio. kr. i 2014 tegner Slagelse Kommune sig for det største turismeforbrug i Vestsjælland efterfulgt af Kalundborg Kommune med 535 mio. kr. og Sorø Kommune med 283 mio. kr.

6 Turismeforbrug Samlet forbrug på 1.725 mio. kr.
Ferieturisme og Møde- og Erhverv Ikke kommerciel og kommerciel overnatning 2: De helt store ved kommercielle er Hotel (møde erhverv) med 264 mio og Lejet sommerhus med 229 mio kr. Ikke kommerciel: Endags møde og erhverv (300 mio kr.) Eget sommerhus (262 mio. kr) ¼ Familie og venne besøg (269 mio kr.) 1/4

7 Fordeling af turismeforbrug - på nationaliteter (2014)
Fordeling af kommercielt overnattende turister (2015) Figuren illustrerer fint, hvorfor vi vælger at prioritere de målgrupper, som vi gør: Danskere, tyskere, nordmænd sekundært: Holland pga camping + svenskere

8 Udvikling i overnatninger 2008-2015
Vi er kommet op over 2008 niveau I procent har stigningen i turismen i destinationen siden 2013 været blandt de højeste indenfor kyst- og naturdestinationer i landet. Konklusion: samarbejde betaler sig – det skaber vækst. Turismen til Kalundborg og Slagelse kommuner har været stigende siden 2013, og Sorø kommune oplever nu også betydelig vækst.

9 VisitVestsjælland A/S Strategi

10 ”Vi skaber muligheder”
VISION ”Vi skaber muligheder” For uden VisitVestsjælland ville… Opmærksomheden være mindre… Efterspørgslen være mindre… Udviklingen være mindre Turismesamarbejdet på tværs af kommunerne være mindre SALGET ville være mindre… Indtægterne være mindre Arbejdsløsheden være større At skabe muligheder henviser også til at VisitVestsjælland kun kan tiltrække turisterne, og forbedre turismevirksomhederne. Væksten (salgene) sker hos turisterhvervene. Vi taler nu om organisationen VisitVestsjælland

11 Prioriterede målgrupper og interessenter
Hvem arbejder vi for: Ferie- og erhvervsturisterne Hvem arbejder vi sammen med: Turist- og oplevelsesbranchen Hvem arbejder vi på vegne af: Ejerkommunerne

12 TURIST- OG OPLEVELSESBRANCHEN
VÆRDISKABELSEN Vi skaber mulighederne for: At Hjælpe med at finde afslapning At øge oplevelsernes synlighed At øge oplevelsernes bookbarhed At øge antallet af oplevelser At øge tilfredsheden under besøget GÆSTERNE Vi skaber mulighederne for: At skabe vækst i omsætningen At skabe synlighed og bookbarhed At øge kompetencer At styrke netværk og samarbejde på tværs TURIST- OG OPLEVELSESBRANCHEN Vi skaber mulighederne for: Styrke deres omdømme Skabe vækst i beskæftigelsen Skabe vækst i skatteindtægter Skabe vækst i omsætningen i erhvervet Styrke samarbejde på tværs KOMMUNERNE

13 ØKONOMISK MÅLSÆTNING I forhold til VisitDenmark prognose er denne ambition næsten 160 mio. kr. højere Såfremt ambitionerne indfris, vil resultere være et forøget turismeforbrug på 403 mio. kr. og en jobskabelse på 310 årsværk i destinationen. Det samlede forbrug vil stige til mio. kr.

14 Der arrangeres to årlige workshops på tværs af kommunegrænser for alle
De initiativer, der har potentiale kan inviteres til at deltage i et vækstforløb med turismeerhvervene. Fire indsatsområder 1. Større sammenhæng i destinationen på tværs af aktører og kommuner. Der skal skabes mere samarbejde mellem aktørerne inden for erhvervsturisme ift. at udnytte kapaciteten bedre. Sommerhusejerne skal inspireres til at leje deres huse ud Campingpladserne skal tilbydes vækstforløb eller formelt netværk, så de kan tiltrække flere turister fra både eksisterende og nye målgrupper. 2. Netværk, forretnings- og produktudvikling i erhvervet i tråd med brandet. 4. Branding og markedsføring af den samlede destination. 3. Bedre udnyttelse, øget kapacitet og kvalitet af overnatningsstederne. 1: Skal væksten lykkes, er der behov for, at alle trækker i samme retning. Vi har brug for den store viden, som netværk og foreninger har – for I har virkelig fingeren på pulsen der ude. 2: Vores måde at udmønte dette indsatsområde er nærmere beskrevet i publikationen 3: 4: Vores måde at udmønte dette indsatsområde er nærmere beskrevet i publikationen – og Jesper vil også uddybe vores måde at arbejde med online marketing på. Men inden Jesper får lov, vil jeg lige fortælle jer om vores arbejde med vores hjemmeside. Samtidig skal det være tydeligt, at vi arbejder for dem, som har potentialet for at vækste og for dem, som betaler til fællesskabet gennem et partnerskab. For investerer erhvervet ikke i sin egen udvikling bliver turismen ved med at være et erhverv på støtten – og det er der ikke meget vækst i. VisitVestsjælland dækker tre kommuner, med forskellig historik i forhold til turisme. Det er både en relativt ny organisation og destination, og der findes en række mindre turismerelaterede foreninger samt forskellige netværk i kommunerne. Som Visit organisation skal VisitVestsjælland fokusere på at skabe rammer for vækst, og investere ressourcer (medarbejdere og penge), der hvor der er potentiale for at forøge forbrug, overnatninger og jobskabelse. Der er brug for at VisitVestsjælland indtager en endnu mere aktiv rolle i forhold til at binde hele turismeerhvervet sammen på tværs af virksomheder og kulturaktører. Der er også brug for at kommunerne synliggør at den professionelle turisme sker igennem VisitVestsjælland, samt at vi er én destination. Værdiskabelsen bliver ligeledes kommunikeret af kommunerne. 2: Indsatsområdet dækker over VisitVestsjællands arbejde med at styrke aktørernes forretning. Primært gennem vækstforløb og sekundært mere uforpligtende netværk for turistaktører der ‘kan og vil’. I takt med at VisitVestsjælland skærper og markedsfører sit brand, skal der udvikles flere produkter, som understøtter brandet. Det kan både være produkter leveret af en virksomhed eller som pakker i samarbejde mellem flere. Der er allerede arbejdet intensivt med særligt partnerskaber og vækstforløb. Resultaterne er gode og den del af indsatsområdet skal derfor fortsat have høj prioritering og udvides yderligere. 3: Der skal skabes mere samarbejde mellem aktørerne inden for erhvervsturisme ift. at udnytte kapaciteten bedre. F.eks. markedsføring, transport og oplevelsesudvikling. Sommerhusejerne skal inspireres til at leje deres huse ud fx gennem kampagner om fordelene ved udlejning og tilbud om sparring ift. at løfte kvalitetsniveauet i husene. Dette vil ske igennem tæt samarbejde med kommunerne, som har kontakten med husejerne. Camping er en voksende trend, som samtidig ligger godt i tråd med destinationens brand. Campingpladserne er udfordret i takt med den store stigning i feriehuse-udlejninger. Pladserne skal tilbydes vækstforløb eller formelt netværk, med henblik på at inspirere til innovation og forretningsudvikling for at de kan tiltrække flere turister fra både eksisterende og nye målgrupper. Vestsjælland rummer hoteller, vandrerhjem, lystbådhavne, feriecentre, bed & breakfast, campingpladser og sommerhuse. Belægningsgraden kan øges alle steder. Hotellerne er ikke ligeligt fordelt i de tre kommuner, hvilket skævvrider fokus på erhvervsturisme fordelt på de tre kommuner. Mange af sommerhusene lejes ikke ud i dag og rummer stort potentiale. På den baggrund er der basis for både at udnytte den eksisterende kapacitet og udvide den yderligere med henblik på at tiltrække flere ferie- og erhvervsturister. 4: Her har VisitVestsjælland prioriteret mange kræfter hidtil. Det arbejde skal fortsættes. VisitVestsjælland arbejder med at skabe et brand, som baserer sig på værdier som natur, sundhed, ro, afslapning og refleksion for derigennem at etablere destinationen med en klar profil på det danske turismelandkort. Markedsføring skal fortsat prioriteres for at sikre synligheden og den store succes med anderledes kampagner både on- og offline skal følges op.

15 Ny hjemmeside primo 2017 Vi har lavet en specifik hjemmeside for møde- erhverv – Mødeakademiet.dk – er gået i luften Denne er med fokus på ferieturisme De fem temafortællinger Der kommer nyt design – og så er den nye side klar primo 2017. Alle partnersider er blevet revideret, men der var i alt 1600 sider. Hertil kommer genoplad, som Jesper fortæller mere om – men det hele handler om at fange den potentielle turist i form af gode og interessante artikler der rammer det travle menneske som egentlig bare trænger til naturlig afslapning – og hvordan man så slapper af, kan være individuelt.

16 Vækstprogram 2017

17 TURIST- OG OPLEVELSESBRANCHEN
VÆRDISKABELSEN Vi skaber mulighederne for: At Hjælpe med at finde afslapning At øge oplevelsernes synlighed At øge oplevelsernes bookbarhed At øge antallet af oplevelser At øge tilfredsheden under besøget GÆSTERNE Vi skaber mulighederne for: At skabe vækst i omsætningen At skabe synlighed og bookbarhed At øge kompetencer At styrke netværk og samarbejde på tværs TURIST- OG OPLEVELSESBRANCHEN Vi skaber mulighederne for: Styrke deres omdømme Skabe vækst i beskæftigelsen Skabe vækst i skatteindtægter Skabe vækst i omsætningen i erhvervet Styrke samarbejde på tværs KOMMUNERNE

18 Vækstprogram 2017 Tre grundpiller i programmet
At samle turismeerhvervene på tværs af kommunegrænserne omkring fælles markedsføring. At give turismeerhvervene værktøjer til at markedsføre- og udvikle sig. At cementere Sjællands Vestkyst som en af Danmarks hurtigst voksende turistdestinationer. Vi hjælper dig Med VisitVestsjælland står du ikke alene. Vi samler turistaktører omkring fælles markedsføring og udvikling, og sikrer at dine beskeder når meget længere ud. Vi er din sparrings- og strategipartner. Udgangspunkt i dine behov Vækstprogrammet er tilrettelagt efter hvilke målgrupper du ønsker at tiltrække, samt dine behov for at nå ud til bredere målgrupper for mindre penge. Vi løfter i flok – med fortrinsret for partnere. Partnervirksomheder som investerer i den fælles destination har fortrinsret i destinationens markedsføringstiltag. Du kommer ind under en fælles paraply, som brander hele destinationen.

19 Vi hjælper dig I alt sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg først forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Al sand hjælpen begynder med en ydmygelse. Hjælperen må først ydmyge sig under den han vil hjælpe, og derved forstå, At det at hjælpe ikke er at herske, men det at tjene At det at hjælpe ikke er at være den herskersyge, men den tålmodigste At det at hjælpe er villighed til ind til videre at finde sig i at have uret og i ikke at forstå det den anden forstår. Citat af Kirkegaard Med VisitVestsjælland står du ikke alene. Vi samler turistaktører omkring fælles markedsføring og udvikling, og sikrer at dine beskeder når meget længere ud. Vi er din sparrings- og strategipartner.

20 Vækstprogram 2017 Tre partnerskaber Synlighed 2000 kr. Henvendt til
Mindre turisme-virksomheder som B&B, gallerier, restauranter, fødevare-producenter og kunstnere (med privat shop eller udstilling). Feriepartner 8500 kr. Henvendt til Hoteller, campingpladser, attraktioner, kroer, restauranter, vandrehjem og nystartede turismevirksomheder. Erhvervspartner kr. Henvendt til Erhvervspartnerskabet er for professionelle virksomheder, som ønsker at tiltrække møde- og konferenceturister, samt transportvirksomheder (busselskaber).

21 Vækstprogram 2017 Synlighedspartner ONLINE MARKEDSFØRING
En produktside med op til 4 billeder og beskrivelse af din turismeoplevelse, link til egen website og kontaktinformation på destinationens hjemmeside Din side kommer ligeledes til at ligge på den nationale turistside Optimering af din side på således at den dukker op i relevante søgninger på Internettet. F.eks. ‘camping’, ‘kultur’, ‘ferieoplevelser’ og lignende Adgang til destinationens bookingportal, så du kan sælge oplevelser og overnatninger direkte via sjællandsvestkyst.dk (10% bookinggebyr) Nyhedsbreve og invitation til årlig konference

22 Vækstprogram 2017 Synlighedspartner Partner Ikke partner

23 Vækstprogram 2017 Feriepartner FORDELE
NB. En lignende teknisk rapport, købt via konsulentbureau koster – kr. FORDELE Alle fordele under ‘Synlighedspartner’ Mulighed for en portalside på med op til 6 undersider, oversat til Engelsk og Tysk (VisitVestsjælland håndterer oversættelsen) En professionel teknisk gennemgang af din virksomheds hjemmeside. Du modtager en udførlig rapport, der fortæller hvor din hjemmeside rangerer, og hvad konkret der skal til, for at du rangerer højere i søgemaskiner, får flere besøgende og forøger onlinesalg - hvis i tilbyder kunder at købe via jeres hjemmeside (der bruges to dage på rapport og undersøgelse) Deltagelse i skræddersyet forløb ’Marketing & Produktværkstedet’, som strækker sig over 6 heldagsworkshops indenfor emnerne udvikling af bookbare produkter, oplevelsesdesign, oplevelsesøkonomi, webkommunikation og sociale medier Eksklusive invitationer til ekstra workshops eller præsentationer med førende eksperter indenfor markedsføring, kommunikation eller oplevelsesudvikling Eksklusivt netværksfællesskab mellem professionelle turismevirksomheder på tværs af de tre kommuner

24 Gode muligheder for presseomtale

25 Vækstprogram 2017 Erhvervspartner FORDELE
Alle fordele under ‘Synlighedspartner’ Profilering og optimering på: mødeakademiet.dk (dansk) samt Sjællandsvestkyst.dk under mødeturisme på dansk, engelsk og tysk Profilering og interviews i destinationens content marketing kampagne overfor mødeturister via Mødeakademiet.dk Deltagelse i mindst en inspirationstur med mødebookere Profilering i destinationens budmateriale Fælles markedsføring via eksterne medier, som f.eks. Kursuslex Anbefaling ved salgsforespørgsler til destinationen Deltagelse i et godt netværk Deltagelse i fire årlige workshops hvor den fælles markedsføring diskuteres Invitation til en eksklusiv dagsworkshop omkring content marketing

26 Og husk – vi har en meget velbesøgt hjemmeside

27 Vi hjælper dig Med VisitVestsjælland står du ikke alene.
I alt sandhed at kunne hjælpe en anden, må jeg først forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Al sand hjælpen begynder med en ydmygelse. Hjælperen må først ydmyge sig under den han vil hjælpe, og derved forstå, At det at hjælpe ikke er at herske, men det at tjene At det at hjælpe ikke er at være den herskersyge, men den tålmodigste At det at hjælpe er villighed til ind til videre at finde sig i at have uret og i ikke at forstå det den anden forstår. Citat af Kirkegaard Med VisitVestsjælland står du ikke alene. Vi samler turistaktører omkring fælles markedsføring og udvikling, og sikrer at dine beskeder når meget længere ud. Vi er din sparrings- og strategipartner. Med VisitVestsjælland står du ikke alene. Vi samler turistaktører omkring fælles markedsføring og udvikling, og sikrer at dine beskeder når meget længere ud. Vi er din sparrings- og strategipartner.


Download ppt "Turismen på Sjællands Vestkyst"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google