Program Vitalisering af samspillet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Pårørende-professionel relationer
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Professionel relationskompetence
Børn, bevægelse og motivation
Forældremøde X årgang.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Maskulinitet.
Udfordrende elever 8.oktober 2014 kl del 2
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Relationskompetence – hvad er det?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Om livsglæde og relationer
Livsværdier Definition:
Motivation Landsforeningen af Væresteder Landsmøde 10.november 2009
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Målrettet kommunikation
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Ansvarlig.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Program Vitalisering af samspillet Formiddag Teori: Vitalisering – om glæde, anerkendelse og venlighed Refleksion 1: Stjernestunder Refleksion 2: Anerkendelse Eftermiddag Videoanalyse – mere intro Happy Hour: Kollegial videofeedback

Susan Hart, 2006 To Bevidsthed/Kommunikations systemer Fornuft Den rationelle bevidsthedssystem ”renser” og regulerer de følelsesmæssige input Det følelsesmæssige system tilfører den rationelle bevidsthedssystem informationer Følelser

”Venlighed er et sprog som den døve kan høre, og den blinde kan læse” Mark Twain Venlighed ”Venlighed er et sprog som den døve kan høre, og den blinde kan læse”

Positiv psykologi Hvad er et godt liv? Hvad gør livet værd at leve? Forandringerne skal ikke blot styrke det svage, men også nære det der er bedst.

Anne Linder, 2006 At være ressourceorienteret Når man arbejder på at finde sine egne eller andres ressourcer, gør man det for at afdække den eller de hjælpekilder, (muligheder) der er en forudsætning for, at man kan arbejde med problemer

Idealer om emotionel kraft/vitalisering Private relationer Personlige relationer Professionelle relationer Intimitet og nærhed Kærlighed som vital/emotionel kraft Læring og udvikling Anerkendelse som vital/emotionel kraft Social omgang Venlighed som vital/emotionel kraft

Seligman, 2005 Gradbøjning af det gode liv Det nydelsesfylde liv Det engagerede liv Det meningsfulde liv Positive Følelser Neutrale Negative Tilfredshed Glæde Håb Flow At forstå de positive følelser, både scalering, men også i forhold til de negative følelser. Sorg Krise

Hans Henrik Knoop, 2009 Forudsætningerne for det engagerede liv Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Glæde, tilfredshed, håb etc., lykkelig

Lykkekilder 50 % Genetisk bestemt 10 % Materielt 40 % Ruth Vanhoven, 2008 Lykkekilder 50 % Genetisk bestemt 10 % Materielt Økonomiske ressourcer Højt eller lavt energiniveau 40 % Personlige valg og holdninger Negativ – positiv ressourcer

Csikszentmihalyi, 2008 Biologisk grundvilkår Livsglæde Sundhed

Csikszentmihalyi, 2008 Den daglige kamp Mennesker trues af - Livslede - Sygdom

Faglige dilemmaer Trivsel – Faglighed Individ – Fællesskab Kaos – Orden Glæde – Vrede Anerkendelse – Underkendelse

Faglig professionalitet Relationerne Håndtere modsætningerne Kende sammenhængskraften

Csikszentmihalyi, 2008 Kompleksiteten er et grundvilkår Konkret er en af de største udfordringer, at kunne finde en form for harmoni og arbejdsglæde i en verden, der ofte er spændt ud imellem to modsatrettede hovedtendenser

Csikszentmihalyi, 2008 Harmoniske øjeblikke Vi oplever en intens form for glæde i et harmonisk øjeblik Der frigives psykologisk energi

Forandringsøjeblikke Faglige stjernestunder De gode fortællinger fra praksis Opstår når en af faglige hverdagslivets drømme går i opfyldelse Når vi sætter fokus på det, vi gerne vil have mere af, skabes der energi og handlekraft.

Seligman 2004 Frederickson,2009 Glad men dum ? Fordom: Glade mennesker – er mindre begavede eller problemfornægtende Forskning: Det gode humør åbner sindet op, ekspanderer og gør os sensitive overfor forandringer, og nye ideer og derfor for os til at tænke på måder der er kreative, tolerante, konstruktive, gavmilde og imødekommende. Glade mennesker øger sensitiviteten

En mangfoldighed af perspektiver på anerkendelse Udviklingspsykologisk (Bae, Stern, Trevarthen, Rutter, Schibbye) Selv-psykologien (Tønnesvang, Fonagy, Bertelsen) Socialt perspektiv ( Scahffer, Elsborg) Sociologisk perspektiv (Berger og Luckman, Honneth, Bech-Jørgensen) Filosofisk perspektiv (Hegel)

Anerkendelse er psykologisk ilt Betyder at bekræfte At give gyldighed til..

Hegel inspireret Anerkendelse filosofisk set Forståelse: Jeg forsøger at stille ind på din frekvens. Bekræftelse: Jeg giver kraft til din oplevelse. Åbenhed: Jeg opgiver kontrollen over dig Af-grænsetheden: Jeg bliver på min egen banehalvdel

Anerkendende Kommunikation Afstand Om-sorg Vrede Sorg ”Kærhed” Glæde Intimitet og nærhed Fællesskab

Anerkendelse og Ros Anerkendelse øger selvværd Ros øger selvtillid Bekræftelse Rugbrød til identiteten Ros øger selvtillid Bedømmelse tomme kalorier til identiteten

Venlighed og Anerkendelse som idealer Elske Anerkende Respektere Acceptere Forstå Møde Se Venlighed

Vitalisering af samspillet Glæde Inviterer til fællesskabet Relationelle vitaminer Anerkendelse Bekræfter fællesskabet Psykologiske vitaminer Venlighed Vitalisere fællesskabet Balsam for samspillet Mennesket er et socialt væsen som har brug for bekræftelsen og anerkendelsen.