Accounting - HA-int / Økonomistyring, 2002 -1, Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Når lærere samarbejder med forældre
Hvad gør livet så værdifuldt?
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Introduktion til Sprogpakken
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Reformmesse på Sofiendalskolen
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
© 2001 Andersen Legal All rights reserved. Eksternt Årsregnskab •Eksamen 2 timers skriftlig eksamen maj/juni (uden hjælpemidler!) Sammenvejes med karakteren.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
Carl-Johan Dalgaard (
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
T raditionel O mkostningsfordeling.
Ansvarscentre Kapitel 12 ss
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Vejledningsforløb med læringskontrakt
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øvelse Udvælg et websted som du/I mener har en dårlig informationsarkitektur (gruppe eller individuelt)
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Godmorgen! Ledelse i praksis og udendørs Opsamling fra i går
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
- EN TILVALGSMULIGHED FOR DATALOGISTUDERENDE
UDVEKSLINGSMØDE 19. NOVEMBER 2013
CAS i matematikundervisningen Middelfart
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Generel introduktion til EC
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Formalia ved opgaveskrivning
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Air-21, 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen Air-21 Case spørgsmål.
Website-optimering gennem statistisk analyse (med GA Experiments)
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Præsentationens transcript:

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.3 Institut for Regnskab, Tom Hansen I dag 1.Introduktion, undervisningens karakter, eksamen, hjemmeside, økonomistyring 2.Forelæsning (kap 1 og 2)

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.4 Institut for Regnskab, Tom Hansen Vores mål med undervisningen Bedre virksomhedsforståelse (højere karakterer og beståelsesprocenter) Indlæring af teori. Øvelse af anvendelse i praksis. Træning i problemidentifikation/-prioritering / -løsning/ strukturering/ refleksion Det drejer sig således primært om: at blive fortrolig med grundprincipper og begreber at kunne "se" det væsentlige arbejde analytisk at forstå den økonomiske "styringslogik”

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.5 Institut for Regnskab, Tom Hansen Hvordan er timerne i økonomistyring? Læring kræver BÅDE –indlæring (teori) - læsning og forelæsning –anvendelse & overvejelser (praktik & refleksion)- øvelsestimer

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.6 Institut for Regnskab, Tom Hansen Derfor forventer vi af jer: kom ud af elevrollen (afventende, lyttende) og ind i rollen som studerende (aktivt selvansvar) Målsætninger med undervisningsformen: tankeprocesser udvikles og trænes. problemfinding opøves. problemløsningsevnen forbedres. Det drejer sig ikke bare om faglig men også om arbejdsmæssig og personlig udvikling

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.7 Institut for Regnskab, Tom Hansen Målretter studieformen efter eksamensopgaverne. Eksamen er 3 timer uden hjælpemidler (bortset fra regnemaskine) Eksamensopgavernes udseende: 30% caseopgave (reflektér, parallellisér) 30% øvelsesopgave - dvs. af mere regneteknisk karakter - dog demonstration af forståelse og forklaring nødvendig. 40% indlæringsøvelser - MC/check og uddyb. Husk:70% foregår på forelæsningerne !! Hvordan gør vi så det?

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.8 Institut for Regnskab, Tom Hansen HVAD SKAL DER TIL FOR AT "KUNNE FAGET" ? kunne begreberne forstå "logikken" kunne tænke analytisk og arbejde struktureret lidt regneri og sund fornuft NB: eksamen kan bestås med et helt blankt hovedspørgsmål, HVIS de 2 andre hovedspørgsmål er godt besvaret - eller med en fornuftig besvarelse af alle tre hovedspørgsmål

Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.9 Institut for Regnskab, Tom Hansen Evaluering –kontakt mig til forelæsningerne eller –send mail ! –tal med jeres øvelsesundervisere WWW materialer: (Materialer/forelæsningsplan) (Bogens internet ressourcer) Facts!!!