Evaluering af AP Anne Jensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Palliativ indsats til KOL-patienter
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Det svære liv i en sportstaske
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2011
Arbejde med video- og audiofiler i undervisningen • Et uformelt forsøg i en 2009 klasse med SA, Ma og Me i studieretningen. • Mange af lærerere eksperimenterede.
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Velkommen hos Juvel A/S
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Lederforeningen for VUC:
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Gymnasiet (Stx)
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Mød Aalborg Universitet
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
Præsentationens transcript:

Evaluering af AP Anne Jensen Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet anne.jensen@ifpr.sdu.dk

Metode og hovedkonklusioner for grundforløbet generelt

Metodediskussion Kontakt til 3 skoler Informationsmøde med skolerne 2 skolebesøg med interviews af ledere, lærere, elever og til diverse materiale Spørgeskemaundersøgelse – pilottestet på besøgsskolerne. På baggrund af denne: Endelig spørgeskemaundersøgelse: 22 ledere, 724 lærere og 2.705 elever på en lang række skoler i hele landet.

Hovedkonklusioner Grundforløbet som samlet ramme · Skolerne har forberedt sig meget forskelligt · Strukturelt har hovedudfordringen bestået i at skabe sammenhæng mellem den enkeltfaglige undervisning og de flerfaglige forløb · Undervisningen i de forskellige klasser er ofte blevet harmoniseret af hensyn til elevernes mulighed for at skifte klasse

Hovedkonklusioner fort. · Reformen har medført en langt mere systematisk brug af evaluering, og det er lykkedes at skabe en evalueringskultur i gymnasiet · Teamstrukturen har øget det kollegiale samarbejde og givet faglig og flerfaglig udvikling – og lærerne giver udtryk for at opleve et øget arbejdspres

Hovedkonklusioner fort. · Lærerne vurderer, at eleverne i stort omfang har nået målet om at tilegne sig gymnasiale arbejdsmetoder i løbet af grundforløbet · Eleverne er efter såvel egne som lærernes udsagn i vid udstrækning i stand til at anvende viden og kompetencer på tværs af fagene · Eleverne er altovervejende tilfredse med grundforløbet, herunder med det faglige samspil og fagligheden. · På undersøgelsestidspunktet har mange lærere givet udtryk for, at det faglige niveau i deres fag er blevet sænket.

Generelle anbefalinger Evalueringsrapporten anbefaler, at · Der gøres systematiske erfaringer med forskellige planlægningsmodeller · Ledelserne må udvikle nye organisationsformer, som formår at knytte den pædagogiske ledelse til den samlede ledelse · Mange steder savnes større præcisering af teamenes arbejdsopgaver og teamkoordinatorernes relationer · Der iværksættes fagdidaktisk efteruddannelse

Hvordan var din holdning generelt til reformen, da skoleåret startede? Meget positiv 27 - 4 % Positiv 230 - 33 % Neutral 259 - 37 % Negativ 130 - 19 % Meget negativ 44 - 6 % Ved ikke 3 - 0 % Total: 693 - 100%

Hvordan er din holdning generelt til reformen nu (dvs. februar 2006)? Meget positiv 11 - 2 % Positiv 129 - 19 % Neutral 178 - 26 % Negativ 261 - 38 % Meget negativ 105 - 15 % Ved ikke 9 - 1 % Total: 693 - 100%

Oplever du i højere grad end før Reformen, at eleverne anvender viden og kompetencer fra andre fag i dit fag? Ja, i høj grad 15 - 2 % Ja, i nogen grad 185 - 28 % Nej, uforandret 377 - 56 % Nej, tværtimod 34 - 5 % Ved ikke 58 - 9 % Total: 669 - 100%

Angiv grad af enighed i følgende udsagn om læreplaner og vejledninger (sæt ét kryds i hver række) De fungerer som gode inspirationskilder Helt uenig 27 - 4 % Uenig 50 - 8 % Hverken enig eller uenig 225 - 36 % Enig 274 - 44 % Helt enig 52 - 8 % Total: 628 - 100%

De er for ambitiøse Helt uenig 11 - 2 % Uenig 37 - 6 % Hverken enig eller uenig 106 - 16 % Enig 229 - 35 % Helt enig 263 - 41 % Total: 646 - 100%

De er uoverskuelige/svært tilgængelige Helt uenig 30 - 5 % Uenig 144 - 23 % Hverken enig eller uenig 225 - 36 % Enig 150 - 24 % Helt enig 68 - 11 % Total: 617 - 100%

Almen sprogforståelse

Almen sprogforståelse Almen sprogforståelse styrker elevernes teoretiske sprogforståelse, samspillet mellem sprogene og studiekompetencen. Eleverne opnår gennem forløbet færdigheder i sproglig analyse af tekster med præcis brug af den relevante terminologi, dvs. grammatiske, pragmatiske, stilistiske og genremæssige termer. Stoffet perspektiveres historisk gennem kendskab til overordnede træk af latinsk ordforråd og grammatik, europæisk sproghistorie og et elementært kendskab til sociolingvistik. Eleverne skal endvidere have kendskab til sproglige læringsstrategier. (Læreplan s. 2)

Hovedkonklusioner AP Forløbet omtales mest positivt af flest lærere og elever · Forløbet synes i udstrakt grad at leve op til intentionerne · Der er ikke den store variation i arbejdsformerne, som primært består i ret traditionel lærerstyret undervisning · Der er helt overvejende enighed om, at reformen har højnet elevernes faglige niveau betragteligt, hvad angår lingvistiske begreber

Lærerne

Mener du generelt at AP er et brugbart bud på en introduktion til sprog? Ja, i høj grad 98 - 46 % Ja, i nogen grad 92 - 43 % Ja, i ringe grad 9 - 4 % Nej 9 - 4 % Nej, tværtimod 4 - 2 % Total: 212 - 100%

Har det efter din mening været muligt at nå målene med AP? Ja, i høj grad 20 - 10 % Ja, nogen grad 123 - 59 % Ja, i ringe grad 26 - 12 % Nej 35 - 17 % Nej, tværtimod 6 - 3 % Total: 210 - 100%

’AP er et tåbeligt rodsammen uden indre sammenhæng endsige åbenlys sammenhæng med 'reale' sprog. Placeringen i 1g er uigennemtænkt - mere fornuftigt i 2g, når de har haft egentlig sprogundervisning. At undervise så kompakt i grammatik løsrevet fra et egentligt sprog på dette nivaeau og alderstrin er hul i hovedet. Tiden og ressourcerne ville være bedre anvendt på selve sprogfagene.’ (spørgeskema) ’Jeg gennemgik for eksempel Holberg og nu kunne vi komme ind på sproget, på latin og på argumentation, nu er sproget ikke en del der er irriterende’ (interview).

’Det affødte en debat om sprog, dannelse og sprogrigtig- hed ’Det affødte en debat om sprog, dannelse og sprogrigtig- hed. Det at de ville diskutere sprog, det synes jeg var dejligt. Altså, det har jeg ikke prøvet i de 17 år, jeg har været danskunderviser’. (interview) ’Bekendtgørelsen til AP er alt for ambitiøs. Man kan simpelt hen ikke nå alle de enkeltdele, der skal med, især i sprogbevidsthedsdelen. Det giver både utilfredse lærere og elever. Grammatikdelen er noget nemmere at opfylde.’ ’NV og AP fungerer godt de skal blot samles i mere koncentrerede forløb og gerne have tilført nogle timer fra AT, der bør udskydes til studieretningerne.’ (spørgeskema)

AP skærper elevernes sproglige bevidsthed Meget uenig 0 - 0 % Uenig 10 - 5 % Hverken uenig eller enig 27 - 13 % Enig 133 - 63 % Meget enig 42 - 20 % Total: 212 - 100%

Eleverne får en sammenhængsskabende introduktion til sprog Meget uenig 4 - 2 % Uenig 22 - 10 % Hverken uenig eller enig 34 - 16 %’ Enig 119 - 56 % Meget enig 32 - 15 % Total: 211 - 100%

AP giver eleverne et godt fælles udgangspunkt for senere arbejde med sprog Meget uenig 3 - 1 % Uenig 15 - 7 % Hverken uenig eller enig 33 - 15 % Enig 131 - 62 % Meget enig 31 - 15 % Total: 213 - 100%

Manglende kontinuitet pga spredte timer Meget uenig 4 - 2 % Uenig 44 - 21 % Hverken uenig eller enig 34 - 16 % Enig 68 - 33 % Meget enig 59 - 28 % Total: 209 - 100%

Timeorganisering ’AP spredes i de allerfleste tilfælde ud over hele efterårssemestret i stedet for starten eller i kortere koncentrerede forløb. Adspurgt siger de interviewede lærere, at det ville være rart, at eleverne fik det i starten, men at forløbet er alt for ambitiøst til, at det kan lade sig gøre i praksis. En del lærere mener dog, at det ville være bedre at have længere koncentrerede moduler i stedet for’. Evalueringen

Følgende udtalelser er repræsentative: ’Jeg har lige haft min 1 Følgende udtalelser er repræsentative: ’Jeg har lige haft min 1.x til engelsk, det er normalt en rigtig god klasse, men de var fuldstændig døde, jeg har ikke haft dem i 14 dage, det var som om jeg skulle starte forfra’ eller ’Jeg forsøger at rette op, men jeg synes ikke jeg laver andet end at rette op’. ’Lærerne nævner desuden, at det påvirker valget af tekster, idet det tilstræbes, at den tekst, der arbejdes med, er netop så lang, at den kan færdiggøres, inden faget bliver afbrudt af en længere pause’. Evalueringen

Der opstår synergieffekt mellem sprogene Meget uenig 4 - 2 % Uenig 23 - 11 % Hverken uenig eller enig 76 - 37 % Enig 91 - 44 % Meget enig 12 - 6 % Total: 206 - 100%

’Jeg er mere tryg ved at bruge grammatiske termer’, ’Jeg kan jonglere mere med grammatiske termer end tidligere’ ’Det er da også noget vi kan mærke i vores øvrige undervisning, at vi kan bruge den latinske terminologi og at de kan analysere sætninger, sådan at vi eksempelvis nemmere kan komme frem til hvilken type pronomen, der skal bruges, - det hjælper meget.’ Evalueringen

Arbejds- og evalueringsformer ’Undervisningen i AP er ret traditionel tavleundervisning eller ’forelæsninger’ som nogle elever betegner den, vekslende med opgaver eller tests. Talrige elever nævner de ’uinspirerende’ arbejdsmetoder’. It synes at være blevet anvendt i meget ringe omfang, dog af og til ved sætningsanalyse. I de tilfælde hvor Babelstårnet er anvendt bruges både de screeninger og tests, som ligger tilgængelige med pass word på nettet. Der er tale om tests inden for morfologi, syntaks og latin, samt i lille omfang inden for sociolingvistik og læringsstrategier. I screeningerne lægges ikke mindst vægt på genkendelse af ordklasser og sætningsanalyse. Det bemærkes som negativt af lærere og elever, at karakteren i AP ikke er medtællende.’ Evalueringen

Eleverne

Generelt

Hvilken type studieretning har du valgt? Sproglig 244 - 9 % Sproglig/samfundsfaglig 659 - 25 % Naturvidenskabelig 977 - 37 % Naturvidenskabelig/samfundsfaglig 211 - 8 % Samfundsfaglig 254 - 9 % Musisk 157 - 6 % Andet 174 - 7 % Total: 2676 100%

Hvad er det bedste ved Grundforløbet Hvad er det bedste ved Grundforløbet? Vælg det vigtigste af følgende udsagn (ét kryds) Lærerne (god undervisning, engagement osv.) 244 - 9 % Det faglige (spændende indhold, at lære nyt) 476 - 18 % Det sociale (nye mennesker, godt miljø osv.) 1540 - 59 % At få et grundlag for at vælge studieretning 269 - 10 % Andet 93 - 4 % Total: 2622 - 100%

Hvad er det mindst gode ved Grundforløbet Hvad er det mindst gode ved Grundforløbet? Vælg det vigtigste af følgende udsagn (sæt kun ét kryds) Forvirringen (administrativt, informationsmæssigt) 1770 - 68 % At klasserne brydes op 179 - 7 % For mange fag (for lidt af det der interesserer mig) 272 - 11 % Timerne i de enkelte fag ligger for spredt 206 - 8 % Andet 161 - 6 % Total: 2588 - 100%

Ja, i høj grad 425 - 16 % Ja, i nogen grad 1628 - 62 % Nej 476 - 18 % Har du i løbet af Grundforløbet lært nye arbejdsformer i forhold til Folkeskolen? (sæt kryds) Ja, i høj grad 425 - 16 % Ja, i nogen grad 1628 - 62 % Nej 476 - 18 % Ved ikke 79 - 3 % Total: 2608 - 100%

Øget selvstændighed 506 - 14 % Nævn hvilke arbejdsformer/kompetencer du især har lært (sæt max to kryds) Øget selvstændighed 506 - 14 % At se på samme emne fra flere fags synsvinkel 1297 - 35 % Samarbejdsevne 374 - 10 % Mere abstrakt tænkning 501 - 14 % Notatteknik 851 - 23 % Informationssøgning 82 - 2 % Andet 49 - 1 %

Almen sprogforståelse

AP generelt Meget tilfreds 145 - 6 % Tilfreds 1119 - 47 % Hverken tilfreds eller utilfreds 756 - 32 % Utilfreds 270 - 11 % Meget utilfreds 69 - 3 % Total: 2359 - 100%

Udtalelser vedr. AP generelt ’Jeg vil aldrig udsættes for det igen. ’ ’Vi har haft en fantastisk lærer i AP, og det har selvfølgelig gjort, at vi nok har følt det som et rigtig godt forløb - det har jeg ihvert fald ! Synes det er godt, at se den grammatiske sammenhæng i alle sprogfag via AP. Rigtig godt forløb.’ ’Da jeg selv er meget sproglig, er det klart, at jeg selv er meget tilfreds med dette forløb. Jeg har hele tiden været ovenud tilfreds med denne måde at arbejde og undervise på. Jeg føler virkelig, at jeg har lært noget.’ ’Jeg synes det har været vildt godt, da man har lært en masse om vores forskellige sprog og hvordan de bruges og er opstået. Det var lærerigt fordi vores lærer lagde meget vægt på dette så det smittede af på os elever hvilket gjorder vi fulgte ekstra meget med.’ (spørgeskema)

Latin Meget tilfreds 327 - 14 % Tilfreds 690 - 29 % Hverken tilfreds eller utilfreds 540 - 23 % Utilfreds 479 - 20 % Meget utilfreds 362 - 15 % Total: 2398 - 100%

’Jeg er glad for at jeg har lært latin, men jeg ville gerne lære noget mere.’ ’Det var lidt forvirrende. Men alt i alt var det godt, og jeg har lært meget af det. Fint med latin, det gav god sprogforståelse. Men det var svært at få alt med når vi kun havde det 1 gang hver 14. dag.’ ’Jeg synes at latin enten skal afskaffes helt ellers skal der være flere moduler til rådighed. vi havde et modul hver 14. dag, det er ikke nok, hvis man skal nå at lære noget’ ’AP er yndlingsfag på grund af latin og jeg er MEGET utilfreds med ikke at have mulighed for at have det videre’. Spørgeskema

Nec scira fas est omnia- men jeg prøver da’ ’Latin havde en sjov lærer og det gjorde hele forskellen’, ’Det er ærgerligt, at man kun har latin hvert 14. dag. Man lærer jo ikke så meget i 11/2 time hver 14. dag’. ’Latindelen i almen sprogforståelse forberedte ikke på den prøve vi skulle op i. forløbet var glimrende, men blev ødelagt af en prøve der ikke svarede til pensum (eller i hvert fald hvad vi havde lært)’ ’Det er jo fuldstændig sindsygt at give latin undervisning, faget har INGENTING at gøre med nogen andre fag. Vi brugte et halvt år på at oversætte latinske tekster, hvor vi burde have haft om sprogets historie (som jo er meget essentielt i mange sammenhænge)’ Spørgeskema

Grammatik Meget tilfreds 374 - 16 % Tilfreds 1016 - 43 % Hverken tilfreds eller utilfreds 605 - 25 % Utilfreds 293 - 12 % Meget utilfreds 99 - 4 % Total: 2387 - 100%

Sociolingvistik Meget tilfreds 169 - 8 % Tilfreds 721 - 34 % Hverken tilfreds eller utilfreds 797 - 37 % Utilfreds 345 - 16 % Meget utilfreds 117 - 5 % Total: 2149 - 100%

Læringsstrategier Meget tilfreds 125 - 6 % Tilfreds 752 - 33 % Hverken tilfreds eller utilfreds 894 - 39 % Utilfreds 349 - 15 % Meget utilfreds 150 - 7 % Total: 2270 - 100%

’Ved stadig ikke hvad sociolingvistik er ’Ved stadig ikke hvad sociolingvistik er....Og læringsstrategier har vi slet ikke haft om.’ ’Jeg fik slet ikke indtryk af at læringsstrategier var en del af forløbet. Undervisning på dette område var alt for dårlig. Det samme var tildels min opfattelse af sociolingvistik.’ ’Synes at den grammatisk og latinske del blev der brugt meget tid på og blev uddybet godt nok til at man vidste hvad det var man lavede i modsætning til den sidste del af forløbet som jeg ikke rigtig nåede at fatte... ’ (Spørgeskema)

Hvor meget af det du har lært i Almen Sprogforståelse kan du bruge i dansk? (sæt kryds) Rigtig meget 182 - 7 % Meget 950 - 39 % Hverken meget eller lidt 847 - 35 % Lidt 354 - 15 % Rigtig lidt 98 - 4 % Total: 2431 - 100%

Hvor meget af det du har lært i Almen Sprogforståelse kan du bruge i de andre fremmedsprog. (sæt kryds) Rigtig meget 231 - 10 % Meget 974 - 40 % Hverken meget eller lidt 787 - 32 % Lidt 338 - 14 % Rigtig lidt 98 - 4 % Total: 2428 - 100%

’jamen, der var overhovedet ikke noget der hang sammen ’jamen, der var overhovedet ikke noget der hang sammen. synes latin er et latterligt fag at have, når man kun har det i 6 måneder, fordi man bliver bare mere forvirret af det. og i de andre, hvis man ikke kunne finde ud af det, synes jeg ikke rigtig lærene havde tid til at forklare det. specielt ikke vores latin lære xx og vores dansklære yy. synes godt at lærene kunne snakke mere sammen, så der var en sammenhæng i fagene’. ’AP har været det bedste forløb i grundforløbet. Det er AP jeg har lært mest af. Jeg kunne oftest bruge det jeg har lært i alle de andre fag.’ ’Nu tænker vi på sprog.’ ’Jeg havde aldrig før tænkt så meget over det danske sprog’, (Spørgeskema)

’Godt for eksempel i spansk: man kan se hvor meget man allerede kender fra latin’, ’Før var det enkeltstående sprog, nu hænger det sammen’, ’Jeg havde aldrig før tænkt over, at der var så meget sammenhæng mellem sprogene, før var det mest tysk, fransk og engelsk grammatik. ’ ’Kulturen er en del af det, før var det bare sprog, sprog, sprog.’

’Nu tænker vi på sprog’, ’Jeg havde aldrig før tænkt så meget over det danske sprog’, ’Godt for eksempel i spansk: man kan se hvor meget man allerede kender fra latin’, ’Før var det enkeltstående sprog, nu hænger det sammen’, ’Jeg havde aldrig før tænkt over, at der var så meget sammenhæng mellem sprogene, før var det mest tysk, fransk og engelsk grammatik’.

Konklusion Sprogsyn Arbejdsformer Synergi Risiko: Retraditionalisering: ’kryds og bolle kursus med lidt ekstra oveni’ (Geist s. 9)

’Hvor gennemtænkt en undervisningsplan end er, hvor engagerende et undervisnings-middel end er skrevet, og hvor pædagogisk behændigt en lærer end præsenterer sin undervisning, så er det alligevel inden i individet, bearbejdningen og indlæringen sker. Tornberg: Sprogdidaktik, Kbh. 2001, p. 12.

Litteratur: Dolin, Hjemsted, Jensen, Kaspersen & Kristensen (2006): Evaluering af grundforløbet på stx. (UVMs sider: http://www.uvm.dk/06/documents/grund.pdf). Fremtidens Sprogfag – vinduer mod en større verden. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5, 2003 Geist, Hanne (2006): AP på godt og ondt. Sprogforum 37: 7-15 Jensen, A. (2006): Almen sprogforståelse: Hvad er det? Sprogforum 37: 23-30 Jensen, A. (2006): Læringsstrategier i sprogundervisningen. Fransk Nyt 249: 31-35