Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
8. december 2010 på Egegård Skole
Kirsten Larsen, DBC FORFRA’s fjernlånskonference Hindsgavl 27. maj 2011 Nyheder i bibliotek.dk og DanBib.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Reglernes del 2: Når både mødes
FORÆLDELSE Danske Byggeøkonomer 25. Maj 2009 ADVOKAT HANS LYKKE HANSEN
Overskrift.
Statsbiblioteket Fjernlån fra e-ressourcer lige nu - status Fjernlånskonference, Hindsgavl, maj 2011 Poul Erlandsen, KB/KUBIS og Helle Brink, Statsbiblioteket.
Retningslinjer for Fjernlån
Lånesamarbejdet i Danmark - nye retningslinjer FORFRA's Fjernlånskonference 27. maj 2011 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Nyt Fælles Bibliotekssystem
ILL-standardiseringen ISO FORFRA - Majmøde 2014 Middelfart 22. maj 2014 Leif Andresen Chefkonsulent Det Kongelige Bibliotek.
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Fjernlån og andre medier
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Automatisk fjernlån af eget materiale Midtvejsstatus på et forsøg, maj 2014 Anders-Henrik Petersen, DBC
Retningslinjer for Fjernlån Fjernlånskonferencen og 29. maj 2009 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier.
Fra Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Underoverskrift her Mobilnet dækningsanalyse / Hjælpeværktøj.
Nordisk fjernlånssamarbejde? Fjernlånskonferencen på Hindsgavl 29. maj 2009 Tommy Schomacker, DBC.
Coop Bank.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Strategi Interoperabilitet Web service – nye standarder danZIG-mødet Leif Andresen Biblioteksstyrelsen.
Oplæg til temadag om fjernlån i Middelfart den 22. maj 2014
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Ambassadør for Vidunderlivet
OC-Området Temadag om fjernlån november ABC i lånesamarbejdet Temadag om fjernlån Helle Brink DBC og SB, november 2007.
FORFRA’s majmøde d. 26. maj 2010 Tommy Schomacker, DBC  Kort status på Danbib/BOB  Kan det mon udvides til et fjernlånssamarbejde med vore nabolande?
Kørselsordningen Status for national og nordisk kørselsordning FORFRA's Majmøde 26. maj 2010 Leif Andresen / Erik Thorlund Jepsen Styrelsen for Bibliotek.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Vis hjælpelinjer; hjælp ved placering af billeder og objekter: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’ Vis’
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
Fjernlånskonference Hindsgavl 2009 Helle Brink, Statsbiblioteket
Obligatorisk digital selvbetjening
Velkommen til temadag Program Pauser Praktisk Spørg undervejs PowerPoints lægges på og efter mødet
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Nota Nationalbibliotek NN Nila Korzen. Dagsorden Hvad er Nota og hvem kan blive brugere? Bøgerne Formaterne Særlige services Nærmeste fremtiden Kort introduktion.
Kørselsordningen - En status 1. halvår 2009 Fjernlånskonferencen og 29. maj 2009 Leif Andresen Styrelsen for Bibliotek og Medier ”stand-in” for.
Forslag til forlig mellem 3B og Kløvermarken Fællesmøde Juni 2008.
Ishøj Kommune Byråd & Kultur ISHØJ BIBLIOTEK. Ishøj Kommune Byråd & Kultur Ishøj Bibliotek ca. 21 årsværk ca besøgende ca udlån Budget.
Obligatorisk digital selvbetjening
Handel med korn mellem landmænd
Biblioteket Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Trine Nedergaard Jensen.
Automatisk fjernlån af bibliotek.dk bestillinger Orienteringsmøder maj-juni 2007 Anders-Henrik Petersen, Kirsten Larsen & Rikke Lose, DBC.
Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information.
Om Kulturstyrelsen og Kørselsordningen Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv.
Udkast til justering af KS
Institutionernes erfaringer med møbelindkøb
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Kørselsordning og Bøger til Døren
Ny proces for mellemværende
Præsentationens transcript:

Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov Status fra Kulturstyrelsen 11. november 2014, Statsbiblioteket 13. november 2014, Roskilde Bibliotek

Netværk for lånesamarbejde 1. Kørselsordningen 2. Retningslinjer for lånesamarbejde 3. Servicedeklarationer 5. Andet Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov 11. november 2014, Statsbiblioteket 13. november 2014, Roskilde Bibliotek

1. Kørselsordningen  Spørgeskema om ordningen til bibliotekerne  Seneste undersøgelse, svarfrist 31/ (næste i juni 2015)  Resultatet diskuteres 20/ i Kørselsudvalget (Knudepunkterne + PostNord + KS)  Møder med Knudepunkterne (2-3 gange årligt)  Køresedler:  Fejl på køresedler – eller de mangler (  fejludbringning) Vær mere omhyggelig med at udfylde dem!  Er der fortsat problemer med udskrift af køresedler? Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

1. Kørselsordningen - 2  Ikke længere nordisk kørsel  Priser 2015  Information bliver sendt ud nu  Lille prisstigning ift (almindelig regulering).  Filialkørsel er en succes – er i stigning. Betalingen finansierer ikke omkostningen – derfor en lidt større prisstigning her Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

2. Retningslinjer for lånesamarbejde ”Principper og retningslinjer for interurbant lånesamarbejde i Danmark”  Ny udgave fra 10. december 2012  Blev gennemgået grundigt på netværkets møde i april 2013  Og også omtalt på netværksmødet i maj  Er der noget der bør ændres i retningslinjerne? Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

2. Retningslinjer for lånesamarbejde - 2 ”Principper og retningslinjer for interurbant lånesamarbejde i Danmark” Formål: Effektiv udnyttelse af det samlede danske biblioteksvæsens ressourcer Optimering af servicen over for brugerne Søge at skaffe brugerne det materiale, som biblioteket ikke selv råder over Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

2. Retningslinjer for lånesamarbejde - 3 ”Principper og retningslinjer for interurbant lånesamarbejde i Danmark” Highlights: Så automatisk som muligt Bestillende bibliotek skal gøre det primære arbejde Interurbanlån ikke et retskrav for brugeren Et bibliotek er ikke forpligtet til at skaffe et hvilket som helst materiale uden hensyn til de økonomiske omkostninger Der kan siges nej til at udlåne Aflevering på et andet end udlånende bibliotek Kørselsordningen er standardmodel Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

3. Servicedeklarationer ”Principper og retningslinjer for interurbant lånesamarbejde i Danmark”: ”Det anbefales, at alle biblioteker i en servicedeklaration for biblioteksbrugerne beskriver betjeningsniveauet med hensyn til fremskaffelse af materialer fra andre biblioteker.” … ”Det anbefales endvidere, at alle biblioteker i en servicedeklaration over for andre biblioteker kort beskriver betjeningsniveauet i forbindelse med lånesamarbejdet. Det anbefales særligt, at eventuel fravigelse af nærværende retningslinjer eksplicit beskrives i bibliotekets servicedeklaration.” Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

3. Servicedeklarationer - 2  I Biblioteks-index spørger vi forskningsbibliotekerne om de har en Servicedeklaration  Har folkebibliotekerne en Servicedeklaration? (samme spørgsmål stillet på mødet i maj 2014) Eksempler på servicedeklarationer: de Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

4. Andet 1.ISO Information and documentation – Interlibrary Loan Transactions  Standarden publiceret i juni  Ikke noget de enkelte biblioteker umiddelbart mærker noget til – rettet mod leverandørerne af bibliotekssystemer  Standarden vil blive implementeret i det nye fælles bibliotekssystem, og Axiell ser også på den  Konsekvenser for danske biblioteker?  Samme enkle bestillingsmodel:  Beholdningsopslag + direkte bestilling  Mulighed for mere automatisering.  Automatisk tjek af bestillinger undervejs med kontrol af forventet leverancedato Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

4. Andet 2.Statistikbanken (Danmarks Statistik)  Tal for årene  Tal for folkebiblioteker og forskningsbiblioteker:  Fx BIB5: Folkebibliotekernes interurbane ind- og udlån efter område, opgørelse og materialetype Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

Spørgsmål Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Direkte/mobil: Kulturstyrelsen.dk Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov Kontakt 11. november 2014, Statsbiblioteket 13. november 2014, Roskilde Bibliotek

1. Kørselsordningen - priser  Priser 2015 (forventet):  Folkebiblioteker (5 køredage pr. uge/51 uger): Stigning fra kr til  Forskningsbiblioteker: Antal sendte enhederPris pr. enhed (2014) 0 – Kr. 5,45(5,33) – Kr. 5,20(5,08) – Kr. 4,70(4,58) – Kr. 2,91(2,79) >Kr. 2,13(2,13)  Kørsel til filialer (/ekstra stop hos Forskningsbiblioteker): 5 køredage om ugen i 51 uger: kr.(13.000) 2 køredage om ugen i 51 uger: kr.(5.000) Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

1. Kørselsordningen – priser 2  Priser 2015 (forventet) - fortsat:  Uddannelsesbiblioteker:  Afhentning på et folkebibliotek (baseret på aftale mellem uddannelsesbiblioteket og folkebiblioteket) 1 køredag om ugen 51 uger kr.(5.000) 2 køredage om ugen 51 uger kr.(10.000) 5 køredage om ugen 51 uger kr.(15.000)  Kørsel direkte til bibliotekets adresse 1 køredag om ugen 51 uger kr.(6.200) 2 køredage om ugen 51 uger kr.(12.000) 5 køredage om ugen 51 uger kr.(19.000)  Ind og udmelding af kørselsordningen én gang om året, (pr. 31.december) Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

3. Servicedeklarationer - 3 I ”Principper og retningslinjer for interurbant lånesamarbejde i Danmark” er der eksempler på emner til en servicedeklaration: Det bemærkes, at nærværende retningslinjer kan fraviges, når der er saglige grunde hertil. Bibliotekerne kan indgå anden aftale, fx ved at långivende bibliotek i sin servicedeklaration over for andre biblioteker fastlægger de vilkår, der gælder for lån af bibliotekets materialer. (side 4) Ethvert bibliotek opfordres til at formulere en indlånsdeklaration, hvoraf det fremgår, fx hvilket publikum der serviceres, under hvilke betingelser denne service stilles til rådighed og den forventede ekspeditions- og leveringstid. (side 11) Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

3. Servicedeklarationer - 4 Emner for en servicedeklaration nævnt i ”Principper og retningslinjer for interurbant lånesamarbejde i Danmark” : Bestilling af titler under anskaffelse bør undgås, med mindre låntagende bibliotek på forhånd har sikret sig, at titlen er indgået, eller at det låntagende bibliotek har accepteret, fx i sin servicedeklaration, at modtage bestillinger på undervejs-poster. (side 12) Ethvert bibliotek opfordres til at formulere en udlånsdeklaration, hvoraf det fremgår, fx hvilke biblioteker der serviceres, under hvilke betingelser denne service stilles til rådighed, særlig reservationspraksis, udlånstider, ekspeditions- og leveringstid mv. (side 13) Det anbefales, at et bibliotek fastsætter nærmere regler for erstatning af materiale i sin servicedeklaration, herunder om udgiften til klargøring også kræves erstattet. (side 15) Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov