Folkeskolereform Camilla: Velkomst.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereform Camilla: Velkomst

Proceslinje for folkeskolereform - 2014 Den ny folkeskolereform er gennemgribende. Den er omfattet lærernes arbejdstid, organiseringen af den daglige undervisning, samarbejde med forældre og et stærkt samarbejde mellem faggrupper primært mellem lærere og pædagoger. Målet er, at vi får et samlet ejerskab til den ny skolereform og tænker de muligheder der er i reformen ind i en ny organisering af vores skole. Vi vil igennem året have løbende og forskellige fokus, på det første temadag har vi fokus på hensigten med reformen og på de fysiske arbejdspladser. Fra december og frem til sommerferien er der elevinddragelse. Iværksættes primært af det store elevråd PR – møde Fokus på samarbejde faggrupper imellem Sådan ser Reformen ud på TDS Reform-uge. Uge 24. For hele skolen Temadag: hvad siger reformen og arbejdspladser Reformen ”hvor er vi” Reform forlig 14. Januar + 20. Januar 2014 8. oktober 2013 25. Marts 2014 26. Maj 2014 10. juni Forår 2013 Orientering: Sådan ser FSR ud på TDS pr. 1.8.2014 Temaaften: Værdier, hensigt og mål Kontaktforældremøde 20. nov. 2014 På Tove Ditlevsens Skole ønsker vi en faglighed der motiverer den enkelte elevs potentialer. Elevens forudsætninger er i fokus for organiseringen og gennemførelsen af vores undervisning, og vi tror på, at alle børn lærer i fællesskab. Aktiv deltagelse, oplevelser og nuancer er vigtige elementer når vi tænker undervisning og samarbejde mellem alle impliceret er grundlaget. Inklusion betragtes som et fællesskab, hvor alle børn trives fagligt og socialt og personligt.

Dagsorden Vision for ToveDitlevsens Skole Folkeskolereformen Udmøntning på Tove Ditlevsens Skole Elevernes dag på Tove Ditlevsens Skole Præsentation af dagsorden. Tragten som symbol på dagsordenen. Fra vision til den enkelte elevs udbytte Elevernes udbytte af reformen

”FRA JEG TIL VI” Vision for Tove Ditlevsens Skole Camilla: En klar vision Tydelig kurs

”Fra jeg til vi” År 2013/2014, påbegyndt arbejdet med ”fra jeg til vi” Kulturforandring i lyset af skolens opgave i dag Fra person til profession Fra undervisning til læring År 2014 Camilla:

Folkeskolereformen Mikkel: VI har fået en ny reform. Implementering 1. august 2014 Stor betydning for jeres børn

Lærersituationen Arbejdstidsregler Folkeskolereformen Rammerne for arbejdstid Ingen særskilt forberedelsestid Fuld tilstedeværelse Årgangsteam dækker kendt fravær + 2. – 5. sygedag Flere timer til eleverne Øget faglighed Kompetenceløft af lærerne Mikkel: Konflikten i efteråret. Mudret og uklart billede i medierne To ting blev blandet sammen Overenskomstforhandling brød sammen Lov 409 Folkeskolereform

Reformens formål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis Mikkel: Reformens formål Reformens primære formål er at gøre eleverne dygtigere end i dag. Den sociale baggrund skal mindskes Megen snak om reformen. Jeg vil kort forklare om hovedindholdet. Det reformen ikke er: Det er ikke en heldagsskole, men en helhedsskole. Heldagsskole er når fritidsdel og skole samtænkes i forløb på 7-8 lektioner. Helhedsskolen: sammenhæng i alle skolens aktiviteter og relationer. Sammenhæng mellem leg og læring ingen modsætninger.

Reformens indhold En længere og mere varieret skoledag 45 minutters (i gennemsnit) bevægelse som en dimension Lektiecafé og faglig fordybelse Sprogfagene Valgfag Pauser Mikkel: Nye fag er design og håndværk (Sløjd og håndarbejde), engelsk i 1. klasse og tysk/fransk i 5. Valgfag i 7. - 9. klasse. Det ligger endnu ikke fast

Reformens indhold Understøttende undervisning Pædagoger i skolen Holddeling Skabe retning og ro Mikkel: Understøttende undervisning. Aktiviteter der understøtter den fagopdelte undervisning. F.eks. Tabelsatfet i matematik, Walk and talk i engelsk om emnet Youth, rollespil i samfundsfag om overenskomst forhandling. Pædagoger i skolen. 7 halve stillinger fra fritidshjemmene. De skal varetage den understøttende undervisning i udskolingen og på mellemtrinnet samt 2.-3. klasse

Reformens indhold Den åbne skole Skolen skal åbne sig mod lokalmiljøet Samarbejde med institutioner og virksomheder mfl. Mikkel: Forpligtende samarbejde med lokalmiljøet. F.eks. Lokale virksomheder, foreninger, klubber og kulturinstitutionerne i Brønshøj.

Reformens indhold Læringsmål Synlighed Elevplaner Tydelige sociale og fagfaglige mål Bedre undervisningsmiljø Mikkel: Lærerne skal kompetenceudvikles, så alle er klædt på til reformen Fokus på klasseledelse Ledelsen skal spare med lærerne både fagligt og didaktiskt

Elevernes skolegang Fra august 2014 til næste folketingsvalg 0. – 3. klasse 28 klokketimer (+ 2 timer frivillig lektiecafé) 4. – 6. klasse 30 klokketimer (+ 3 timer frivillig lektiecafé) 7. – 9. klasse 33 klokketimer (+ 2 timer frivillig lektiecafé) Efter næste folketingsvalg 0. – 3. klasse 30 klokketimer inkl. 2 timer lektiecafé 4. – 6. klasse 33 klokketimer inkl. 3 timer lektiecafé 7. – 9. klasse 35 klokketimer inkl. 2 timer lektiecafé Mikkel:

Reformen på Tove Ditlevsens Skole Camilla Udmøntningen af reformen på Brønshøj skole. Fantastisk mulighed Reformen skal forandre skolen Vi vælger at ændre radikalt ved skolens organisering og struktur. Ikke justere Præsentation af hvad vi vil på Brønshøj med reformen

Reformen på Tove Ditlevsens Skole Samarbejde med de lokale Byggeri understøtter vision Læringsmål Tæt samarbejde om eleven, årgangen og forældrene Fleksibelt skema, udgangspunkt i læring Samarbejde med de lokale Eksempelvis et samarbejde med kirken Museumskanon, så alle elever ser Københavns vigtigste museer Byggeriet understøtter reformen Undervisning uden bøger

Organisering i årgangsteam Indskoling Mellemtrin Udskoling Bh. Klasserne 1 klasserne 4 klasserne 7 klasserne 2 klasserne 5 klasserne 8 klasserne 3 klasserne 6 klasserne 9 klasserne Hensigten med den afdelingsopdelte skole er en endnu bedre undervisning for vores elever og bedre og mere tilfredsstillende arbejdsbetingelser for de ansatte. Målet for den afdelingsdelte skole med samarbejde i årgangsteams er at styrke udviklingen af undervisningen af årgangens elever udviklingen af samarbejdet om den enkelte elev – med eleven og forældrene Udvikling og samarbejde om læringsmål for alle børn – herunder synlige og tydelige læringsmål Camilla

Eksempel på en uge i indskoling   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00-8.15 Godmorgen – vi gør os klar 8.15-8.30 Understøttende undervisning: Dagens program mv.  8.30-11.00 Undervisning i fagene. Plan for ugen tilrettelagt af årgangsteamet under hensyntagen til, at fagenes mål skal nås og dansk og matematiks minimums timetal overholdes. Læses af teamets lærere evt. med støtte fra pædagoger. 11.00-12.00 Frokost og understøttende aktiviteter. Pædagoger/lærere 12.00-13.15 Undervisning i fagene. Teamets lærere Undervisning i fagene. 13.15 – 14.15  Lektiehjælp Fritidshjem

Eksempel på en uge på Mellemtrin   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 -11.15 Understøttende undervisning: Dagens program med indlagt pause (15 min)    Undervisning i fagene. Plan for ugen tilrettelagt af teamet under hensyntagen til at fagenes mål skal nås og dansk og matematiks minimums timetal overholdes. Læses af teamets lærere evt. med støtte fra pædagoger. 11.15 -12.00 Frokost 12.00 - 13.00 Understøttende undervisning Pædagoger/lærere 13.00-15.00 Undervisning i fagene. Teamets lærere Undervisning i fagene. eks. Idræt lektiehjælp Undervisning i fagene. Teamets lærere+ lektiehjælp Undervisning i fagene. eks musik + lektiehjællp

Eksempel på en uge i udskolingen   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 -11.15 fagdelt undervisning teamets lærere fagdelt undervisning teametslærere fagdelt undervisning teeamets lærere 11.15 - 12.00 spisepause 12.00 - 13.55 13.55 - 14.15 Pause, understøttende aktiviteter 14.15 - 15.00 lektier og fordybelse. Lærere 40 min. dagligt

Eksempel på en læreruge i indskoling   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 7.45-8.00 Tjekker mails og elevsygemeldinger mv. programændringer 8.00-8.15 opgaver i tilknytning til undervisning. Låse op gøre klar 8.15-8.30 Understøttende undervisning: Dagens program mv.    8.30-11.00 Undervisning i fagene. Plan for ugen tilrettelagt af teamet under hensyntagen til at fagenes mål skal nås og dansk og matematiks minimums timetal overholdes. Læses af teamets lærere evt. med støtte fra pædagoger. 11.00-12.00 Frokost og understøttende aktiviteter - Pædagoger/lærere 12.00-13.30 Undervisning i fagene. Teamets lærere Teamsamarbejde 13.35-14.00 lektier og fordybelse Pædagoger med støtte fra lærere 14.00-15.45 Individuel forberedelse, dele af skole hjem samarbejdet, møder i andre fora, tilsyn, efteruddannelse mv.

Farvel til klasselæreren Camilla: Goddag til kontaktlæreren

Kontaktlærer Kontaktlærerens opgave er, at være det kommunikative bindeled mellem skolen, barnet og forældrene om det, der vedrører barnets generelle skolegang.

Samarbejdet mellem Skole og hjem Det daglige samarbejde i en ”ny folkeskole” Elevteams og elevteamssamtaler på TDS Behovssamtaler

Elevernes udbytte Fagligt dygtigere end i dag Sammenhæng i skoledag Sammenhæng i læring Flere bliver uddannelsesparate Betydningen af den sociale arv skal mindskes Den almene dannelse styrkes Styrkelse af fællesskaber Camilla:

Spørgsmål til forståelse Har I nogen spørgsmål