UDDANNELSE OG VELFÆRD - SAMSPIL MED ARBEJDSMARKEDET 25. September 2014 Uddannelse og læring på arbejdspladsen Gestur Guðmundsson, Islands Universitetd.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SU-støttemodtagere i udlandet maj •Hvor mange støttemodtagere læser på hele videregående uddannelser (VU) i udlandet? •Hvad læser de og hvor læser.
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
TPG handleplans-skema
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Anders Holm Professor Sociologisk Institut, Københavns Universitet Og
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Finanskrisen.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
Social- og sundhedsuddannelsen og den pædagogiske assistentuddannelse - et kvalitetsløft til velfærdsområder Ved Per B. Christensen, formand for Børne-
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
”Vi når målet – men hvordan?”
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
SF’s uddannelsesfokus i en krisetid - og lidt om principper, interesser og tendenser Ryslinge højskole Nanna Westerby.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
UNGDOMSUDDANNELSERNE HADERSLEV HANDELSSKOLE
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Uddannelsesafklarende samtaler
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Regionalpolitisk redegørelse 2010 TITEL DIAS Indsæt alternativt baggrundsbillede ved at højreklikke  Baggrund  Klik drop down menu  Effekter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Regeringens globaliseringsudspil
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Videnskabsteori & metode
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Krise og flexicurity - hvordan klarer den danske flexicurity model krisen? Christian Lyhne Ibsen FAOS, Københavns.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Jobcenterchefmøde 2010 Velkomst og nyt i beskæftigelsespolitikken V/ Karl Schmidt.
1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Bløde færdigheder er hård valuta
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

UDDANNELSE OG VELFÆRD - SAMSPIL MED ARBEJDSMARKEDET 25. September 2014 Uddannelse og læring på arbejdspladsen Gestur Guðmundsson, Islands Universitetd (IS)

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi  Forestillingen om velfærd igennem brug af uddannelse på arbejdsmarkedet blev kanoniseret i begrebet humankapital  Et mødested mellem upræcis økonomisk videnskab, et ideologiserende sociologisk begreb og en popularitetshungrende politik  En eksakt, detaljeret sammenhæng er svær at påvise – hvilken uddannelse bidrager mest til økonomisk vækst på lang sigt?  Forestillingen om humankapital bruges skiftevis som argument for en ekspansiv uddannelsespolitik og for at optimere/minimere omkostninger ved at fremstille den nødvendige/brugbare humankapital

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi  Et langtidsholdbar dogma om humankapital: 90-95% af ungdommen skal fuldføre ungdomsuddannelse (upper secondary education)  Fordi folk uden ungdomsuddannelse har lavere løn, er mere arbejdsløse og har generelt dårligere livsbetingelser end andre  90% har været målsætning for alle de nordiske lande i et kvart århundrede, men de har ikke nået højere end 70-85%  Ungdomsarbejdsløshed 2013 i lande hvor mindst 80% fuldfører ungd.uddannelse  Slovenien10,1  Finland8,2  Tyskland5,3  Holland6,7  Danmark7,0  Norge3,5  Portugal16,5  Irland13,1  Spanien26,1  Ungarn10,2

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi  Sammenhæng mellem uddannelse og økonomisk vækst kan ikke måles via simple variabler  Den er kvalitativ, kontekstuel og foranderlig, dog nogle generelle sammenhæng  At unge får tidligt erfaring med arbejdsmarkedet  At omstillingsparathed stimuleres og internaliseres fra tidligt af  At arbejdslivet både udstiller forventede krav og tager imod udfordringen at bruge nye kompetencer produktivt.  Hvilket f.eks. er sket i IKT-brancher og kreative industrier.

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi Arbejdsmarkedsdeltagelse (employment rates)  I alle lande er arbejdsmarkedsdeltagelsen lavest blandt ufaglærte og højest blandt universitetsuddannede, men man får et andet billede når man sammenligner den samlede deltagelse mellem lande,  OECD-lande med højest arbejdsmarkedsdeltagelse  Island83%  Schweiz83%  Norge82%  Sverige82%  De tre første lande er alle kendetegnet af at unge i disse lande starter deres arbejdsmarkedsdeltagelse tidligt (især Sveriges høje deltagelse er nu truet af den høje ungdomsarbejdsløshed)

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi  En hovedfokus på konferencen: praktikpladser i lærlingeuddannelsen  Andre forelæsere går mere i dybde og detalje  Mange ønsker at lære af tyske, svejtsiske, østrigske og til dels danske erfaringer – men det er ikke kun svært at lære af andres erfaringer – velfungerende lærlingeuddannelse bygger som regel på årtiers og måske århundredes indlejring af uddannelse i arbejdslivet  Men tilbagegang i lærlingeuddannelse i f.eks. Norge og Island kan vendes til en langsom vækst, bl.a. ved at betale firmaer for uddannelse og ved at lærlinge får praksis i flere firmaer med forskellige specialiseringer  Denne problematik er dog kun en del af ”læring på arbejdspladserne”

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi Den islandske model for indslusning på arbejdsmarked  Store børn og unge har altid arbejdet ved siden af skolen i Island  2-4 måneders sommerarbejde var reglen for unge indtil fornyligt – det er meget mindre nu men til gengæld er deltidsarbejde vokset  Internationale begrænsninger af børnearbejde har efterhånden sat sig igennem, så arbejdspladserfaringerne kommer senere – og de er flyttet fra produktion til service.  ”Skoletræthed” og manglende økonomisk støtte til unge under uddannelse er negative tilskyndelser (Push) til stort frafald fra ungdomsuddannelserne  Mens erfaringer fra deltidsarbejde og et åbent arbejdsmarked er positive tilskyndelser (pull)  Halvdelen af ”frafaldselever” vender tilbage og færdiggør ungdomsuddannelse, halvdelen af svendeprøver bestås af folk over 25  Validering af realkompetencer har ”boomet” i de seneste år og har modvirket det fald som er sket i erhvervsuddannelse af de unge

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi Krisen fra 2008 og ungdomsarbejdsløsheden  Fra til 2009 sprang ungdomsarbejdsløsheden fra 2% til % og allerede i begyndelsen af 2010 var langtidsarbejdsløshed (mere end 1 år) ved at blive udbredt, især blandt frafaldselever  Et af de vigtigste krisetiltag var at sætte ind overfor ungdomsarbejdsløsheden og målet blev at nå til alle unge med >3 måneders arbejdsløshed og bruge understøttelsen på noget aktivt  Helst at få dem tilbage på ungdomsuddannelse men ellers ind i virksomhedspraktik  En stor gruppe unge (svarer til 1/3 af en ungdomsårgang) tog en tørn på ungdomsuddannelserne, over halvdelen blev fastholdt  Men virksomhedspraktikken nåede kun i meget begrænset omfang til unge under 20

Gestur Guðmundsson, Islands Universitet Uddannelse – arbejdsmarked – velfærd, Svartsengi Hvor vil jeg hen med dette oplæg?  Det er en god og nødvendig ting at få flere unge igennem ungdomsuddannelserne, men det har en fjern, eller ingen, udsigt at få 90% igennem en kompetencegivende ungdomsuddannelse  Det er en god og nødvendig ting at styrke erhvervsuddannelserne og især virksomhedspraktikken, men man kan ikke forvente at faguddannelserne kan opfylde 90-95% målsætningen  Der er et segment af ungdommen på 10-20% som man bedst kan møde ved at sørge for kortere virksomhedspraktikker, give dem mulighed for kortere uddannelsesforløb, og med god vejledning give dem mulighed for at gennemgå ikke-standardiseret vekseluddannelse, som sikrer dem en solid forbindelse til arbejdsmarkedet og giver dem mulighed for at færdiggøre en ”ungdomsuddannelse” senere i livet